Myśliwskie samoloty z napędem odrzutowym - IV i V generacja Z końcem lat 60. i na początku lat 70. zaczęły wchodzić do produkcji i eksploatacji samoloty generacji czwartej. W tym okresie konstruktorzy i inżynierowie dużo pracy włożyli w to, aby samolot myśliwski był jak najbardziej wielozadaniowy. Chodziło o to, by samolot myśliwski mógł również, chociaż częściowo, wykonywać np. misję uderzeniową na polu walki, a po wylądowaniu, dozbrojeniu i uzupełnieniu paliwa pełnić misję np. izolacji pola walki. Innymi słowy samoloty myśliwskie generacji czwartej były w większym stopniu wielozadaniowe. Samoloty myśliwskie generacji czwartej miały jedną, bardzo istotną cechę: zastosowano w nich na szeroką skalę pilotowanie typu Fly–by-Wire oraz w pełni komputerową kontrolę lotu. Typowymi myśliwcami są F-16, Mirage 2000, F-15. Częśc II - samoloty II i III generacji
W latach 1951 – 1960 następuje dynamiczny rozwój lotniczych napędów turboodrzutowych. Ma to ogromny wpływ także na rozwój myśliwców z tego rodzaju napędem. Do użytku wchodzą bowiem silniki turboodrzutowe ze sprężarkami osiowymi, choć nadal są jeszcze w użytku silniki turboodrzutowe ze sprężarkami odśrodkowymi. Przykładem są takie samoloty jak MiG-15 i MiG-17. Natomiast przykładem samolotów odrzutowych z silnikami o turbinach osiowych są English Electric Lithtning oraz F-104 Starfighter. Od początku lat 50. można już mówić o kolejnej, drugiej generacji myśliwców. Do służby wchodzą samoloty o skośnych skrzydłach, wyposażone w stacje radiolokacyjne i osiągające prędkość maksymalną powyżej Mach 1, ale nie przekraczające jeszcze prędkości Mach 2.
Część I - samoloty I generacji
CUMULUSY 2021 – informacja prasowa 01
CUMULUSY 2021 – to już siódma edycja ogólnopolskiego plebiscytu lotniczego, który organizujemy, aby uskrzydlać, wspierać i promować sportowców lotniczych, dodawać wiary i nadziei marzycielom, angażować kibiców i pasjonatów lotnictwa, a także integrować całe środowisko lotnicze w Polsce. Rok 2021, choć trudny dla nas wszystkich, okazał się o wiele lepszy od poprzedniego i podniebna rywalizacja sportowa odbyła się w wielu dyscyplinach, w których tradycyjnie Polacy często zdobywali najcenniejsze trofea i medale. Na terenie naszego kraju ustanowione zostały nowe rekordy, byliśmy też świadkami ekstremalnych, wręcz szalonych wyczynów lotniczych, odbywały się pokazy i pikniki lotnicze oraz zawody rangi mistrzostw świata czy pucharu świata, w tym te najstarsze i najbardziej prestiżowe, czyli 64. Puchar Gordona Bennetta. Juz dzis premiera ksiązki "Na tropie niewyjasnionych katastrof lotniczych" Christine Negroni wydanej przez wydawnictwo MUZA SA !
Samoloty.pl , patron medialny wydania organizuje konkurs w którym nagrodami będą 2 ksiązki przekazane przez Wydawnictwo MUZA S.A. dla osób spośród tych, które prawidłowo odpowiedzą na pytanie:
DO JAKICH LINII LOTNICZYCH NALEZAŁ ZAGINIONY 8 MARCA 2014 SAMOLOT LECACY DO PEKINU ?
Odpowiedzi nalezy przesyłac na adres: redakcja@samoloty.pl do dnia 03.10.2021
Aktualności lotnicze
|