Myśliwskie samoloty z napędem odrzutowym - IV i V generacja

Z końcem lat 60. i na początku lat 70. zaczęły wchodzić do produkcji i eksploatacji samoloty generacji czwartej. W tym okresie konstruktorzy i inżynierowie dużo pracy włożyli w to, aby samolot myśliwski był jak najbardziej wielozadaniowy. Chodziło o to, by samolot myśliwski mógł również, chociaż częściowo, wykonywać np. misję uderzeniową na polu walki, a po wylądowaniu, dozbrojeniu i uzupełnieniu paliwa pełnić misję np. izolacji pola walki. Innymi słowy samoloty myśliwskie generacji czwartej były w większym stopniu wielozadaniowe. Samoloty myśliwskie generacji czwartej miały jedną, bardzo istotną cechę: zastosowano w nich na szeroką skalę pilotowanie typu Fly–by-Wire oraz w pełni komputerową kontrolę lotu. Typowymi myśliwcami są F-16, Mirage 2000, F-15.

Zdjcie 08

 Częśc II - samoloty II i III generacji

 

W latach 1951 – 1960 następuje dynamiczny rozwój lotniczych napędów turboodrzutowych. Ma to ogromny wpływ także na rozwój myśliwców z tego rodzaju napędem. Do użytku wchodzą bowiem silniki turboodrzutowe ze sprężarkami osiowymi, choć nadal są jeszcze w użytku silniki turboodrzutowe ze sprężarkami odśrodkowymi. Przykładem są takie samoloty jak MiG-15 i MiG-17.

Mig 15 Generacja 2

Natomiast przykładem samolotów odrzutowych z silnikami o turbinach osiowych są English Electric Lithtning oraz F-104 Starfighter. Od początku lat 50. można już mówić o kolejnej, drugiej generacji myśliwców. Do służby wchodzą samoloty o skośnych skrzydłach, wyposażone w stacje radiolokacyjne i osiągające prędkość maksymalną powyżej Mach 1, ale nie przekraczające jeszcze prędkości Mach 2.

Zdjcie 05

Część I - samoloty I generacji

 

F-84 Thunderjet. Generacja 1
Historia samolotów myśliwskich z napędem odrzutowym datuje się od końca lat 30. ubiegłego wieku, kiedy do eksploatacji gotowe były silniki odrzutowe. Początkowo były to silniki ze sprężarką odśrodkową systemu anglika Franka Whittla, który opatentował swój wynalazek w 1930 roku. Jednak to w 1939 roku, 27 sierpnia odbył swój pierwszy lot samolot konstrukcji niemieckiej z napędem odrzutowym – Henkel He 178.

 

 

CUMULUSY 2021 – informacja prasowa 01

 

CUMULUSY 2021 – to już siódma edycja ogólnopolskiego plebiscytu lotniczego, który organizujemy, aby uskrzydlać, wspierać i promować sportowców lotniczych, dodawać wiary i nadziei marzycielom, angażować kibiców i pasjonatów lotnictwa, a także integrować całe środowisko lotnicze w Polsce.

Rok 2021, choć trudny dla nas wszystkich, okazał się o wiele lepszy od poprzedniego i podniebna rywalizacja sportowa odbyła się w wielu dyscyplinach, w których tradycyjnie Polacy często zdobywali najcenniejsze trofea i medale. Na terenie naszego kraju ustanowione zostały nowe rekordy, byliśmy też świadkami ekstremalnych, wręcz szalonych wyczynów lotniczych, odbywały się pokazy i pikniki lotnicze oraz zawody rangi mistrzostw świata czy pucharu świata, w tym te najstarsze i najbardziej prestiżowe, czyli 64. Puchar Gordona Bennetta.

Juz dzis premiera ksiązki "Na tropie niewyjasnionych katastrof lotniczych" Christine Negroni wydanej przez wydawnictwo MUZA SA !

 

Samoloty.pl , patron medialny wydania organizuje konkurs w którym nagrodami będą 2 ksiązki przekazane przez Wydawnictwo MUZA S.A.  dla  osób spośród tych, które prawidłowo odpowiedzą na pytanie:

 

DO JAKICH LINII LOTNICZYCH NALEZAŁ ZAGINIONY 8 MARCA 2014 SAMOLOT LECACY DO PEKINU ?

 

Odpowiedzi nalezy przesyłac na adres: redakcja@samoloty.pl do dnia 03.10.2021