Czas mi zakończyć „spacer” po bazach lotniczych II RP. Poznajmy historię ostatnich trzech. Będzie więc o Bazie Lotniczej Dęblin – Irena, Bazie Lotniczej Krosno i Bazie Małaszewicze. Jeżeli tym co napisałem przybliżyłem Czytelnikom jedną z kart nieznanej im historii polskich skrzydeł z biało – czerwoną szachownicą to. To będzie mi miło.

Do prac nad zorganizowaniem Bazy Lotniczej Dęblin – Irena przystąpiono w 1937 roku. Zagrożenie wybuchem wojny stawało się bardzo aktualne. Zachodni sąsiedzi Polski nie próżnowali. Tu nad Wisłą wybrani politycy i wojskowi zdawali sobie jasno sprawę z niebezpieczeństwa. Hitler i jego ludzie nie będą akceptowali narzuconego im porządku w Wersalu. 

Baza Lotnicza Nr 4, Toruń. Prawie wszystkie eskadry opuściły lotnisko między 28 a 30 sierpnia 1939 roku. Co to znaczy prawie ? Znaczy to że na lotnisko operacyjne nie dotarła jedna z eskadr. Nie została przydzielona do żadnej z armii mających bronić Polski. Uzyskała go ostatniego dnia pokoju. Do ewakuacji przystąpiono o zgrozo w dniu 1 września 1939 r. Część magazynów i wyposażenia została ulokowana w fortach miejskich. Nie było to zadanie łatwe. Miasto było położone blisko granicy państwa z III Rzeszą. Samoloty bombowe i myśliwskie miały do celu niedaleki dystans do pokonania. W 3 dniu dowodzący bazą otrzymał rozkaz ewakuacji bazy dalej od granicy, a dokładnie do Kowla. Do wykonania użył transportu kolejowego i kołowego. No a kto się „nie załapał” musiał liczyć na… własne nogi żeby udać się do pociągu.

Do napisania o samolotach sanitarnych w Polsce zachęcił mnie lecący przed domowymi oknami śmigłowiec LPR. Ci którzy mnie znają są innego zdania. Inspiracją było poznanie sympatycznej Pani rzecznik wspomnianej firmy. To tak na marginesie tytułem wstępu od autora. 

Sześć lat po tym jak umilkły działa I wojny światowej i Polska odzyskała niepodległość generał brygady Felicjan Sławoj – Składkowski powołał do działania „instytucję”. Która miała się zająć stworzeniem Lotnictwa Sanitarnego.

W 1924 r. w Poznaniu na Ławicy ( tu stacjonował 3. Pułk Lotniczy ) postanowiono że przebudować jeden z wielu zdobytych na Niemcach samolotów na polski płatowiec sanitarny. Wybór padł na Albatrosa C – X. Jeszcze tego samego roku przeszedł test swoich możliwości w warunkach bojowych. Trafił na akurat przeprowadzone manewry.  Nie poprzestano na tym. Porównano go z konstrukcjami pochodzącymi z Francji. Albatros C - X był maszyną dwumiejscową. Francuski Breguet XIVT zabierał trzech pacjentów a Hanriot 14S jednego. Te ostatnie pojawiły się w Polsce na jesieni 1925 r. Trafiły na lotniska wojskowe 1.Pułku Lotniczego to jest do Warszawy i do Lidy gdzie stacjonował 5.Pułk Lotniczy. 

aviation 467x100 pl

 

Miłośnicy lotnictwa od kilku lat obierają kurs na Targi Kielce. Nowoczesne samoloty ultralekkie, śmigłowce, wiatrakowce to tylko fragment ekspozycji, która na stałe zagościła w kalendarzu ośrodka. Targi Lotnictwa Lekkiego od 2019 roku zmieniają swoją formułę i podążają w stronę targów wyspecjalizowanych w nowoczesnych technologiach stosowanych w szeroko pojętym lotnictwie. Zmieniona nazwa wydarzenia – AVIATION EXPO to znak, że awioniki podczas targów w Kielcach będzie jeszcze więcej. Zapraszamy 19-20 września.

Ukazało się nowe rozporządzenie dotyczące przepisów ruchu lotniczego

Dz.U. 2020, pozycja 1305. 

zapraszamy do lektury.

 

Kosakowowieza                                                               fot.airport.gdynia.pl