Article Index

"Margański & Mysłowski ZAKŁADY LOTNICZE"



Dzisiaj chcemy przedstawić pierwsze po drugiej wojnie światowej przedsiębiorstwo prywatne w Polsce prowadzące działalność w branży lotniczej. Nazwisko, ktore się z nim wiąże, to Edward Margański, znany wszystkim polski awiator, którego myśl być może zrewolucjonizuje latanie...? Głównym zadaniem Firmy jest wdrożenie do produkcji seryjnej samolotu EM-11"Orka", oraz dalszy rozwój nowatorskich technologii zastosowania kompozytów w budownictwie
Historia Firmy "Margański & Mysłowski ZAKŁADY LOTNICZE" sięga 1986 roku, w którym Edward Margański tworzy "Zakład Remontów i Produkcji Sprzętu Lotniczego". Początkowo firma zajmowała się przeglądami i naprawami szybowców drewnianych. Później rozszerzono działalność o przeglądy i naprawy motoszybowców oraz szybowców kompozytowych. W przypadku tych ostatnich, firma zdobyła doświadczenia w dokonywaniu bardzo skomplikowanych napraw powypadkowych. Łącznie przeprowadzono z powodzeniem ponad 200 napraw tego typu. Interesującą sferą działalności firmy była współpraca z Muzeum Lotnictwa w Krakowie, w zakresie rekonstrukcji czterech "old-timerów".

Naprawy i remonty były wprowadzeniem w zasadniczą działalność, pozwalającym na stworzenie bazy dla własnych oryginalnych przedsięwzięć w zakresie projektowania i budowy statków powietrznych. W roku 1990 w ciągu 7 miesięcy ukończono projekt nowoczesnego szybowca akrobacyjnego "SWIFT" , i dokonano oblotu prototypu. Docelowy model był gotów do użycia w zawodach - po 26 miesiącach, wyprodukowano następne 3 egzemplarze serii informacyjnej i uzyskano Świadectwo Typu .

Sukcesy tego modelu pozwoliły na pozyskanie następnego zamówienia na projekt akrobacyjnego szybowca dwumiejscowego, ukończony z następującymi wynikami: - w ciągu 8 miesięcy powstał pierwszy w świecie dwumiejscowy szybowiec akrobacyjny MDM-1 "Fox". Po przeprowadzonych próbach Jerzy Makula zdobył tytuł mistrzowski na V Mistrzostwach Świata w Akrobacji Szybowcowej.
SWIFT i FOX (wyprodukowane w ilości po ok. 35 sztuk każdy) zyskały rolę monotypu na każdych poważnych zawodach w akrobacji szybowcowej.

Struktura podstawowych elementów MDM-1 FOX pozwoliła na szybki postęp projektu nowego typu motoszybowca przy obniżonych kosztach ze względu na wiele zespołów wspólnych z FOX'em. Motoszybowiec "Małgosia" został zaprojektowany i zbudowany przez zakład Margańskiego. Po próbach, których zakres niewiele odbiegał od zakresu niezbędnego do uzyskania certyfikatu wg JAR 22 motoszybowiec został zarejestrowany w kategorii "Experimental" i wylatał do końca 1999 ponad 100 godzin w lotach dyspozycyjnych i promocyjnych.

Firma na początku XXI wieku skierowała swe zainteresowanie w kierunku samolotów ultralekkich. Nawiązano w tej dziedzinie współpracę z francuską firmą Aviasud. W ramach tej współpracy wyprodukowano w kooperacji z innymi firmami z Bielska 5 egz. ultralekkich samolotów "Albatros". Kłopoty ze zbytem i likwidacja firmy "Aviasud" spowodowała, że produkcję przerwano.
W 1999 roku opierając się na dotychczasowym doświadczeniu oraz zrealizowanych wcześniej pracach wstępnych rozpoczęto prace nad prototypem odrzutowego samolotu szkolno-treningowego - Iskra II z silnikiem o ciągu 1300-1500 kG. Następnie samolot z nową nazwą "Bielik " został oblatany w 2003 roku.

W 2001 roku rozpoczęto prace nad nową konstrukcja lotniczą: dyspozycyjnym samolotem EM-11 "Orka", którego oblot nastąpił w 2003 roku.

Firma zajmuje sie także inną działalnością. We współpracy z ROTHENSEER ROTORBLATTFERTIGUNG GmbH firma wykonuje elementy nośne do struktury łopat elektrowni wiatrowych. Firma współpracuje także z prywatnym przedsiębiorcą przy budowie prototypu jachtu morskiego. W 2003 roku zespół konstruktorów skupionych wokół inż. Edwarda Margańskiego opracował także nowatorski system kładek dla pieszych i podjazdów dla niepełnosprawnych wykonanych w technologii GFRP (glass fabric reinforced plastics) - tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem szklanym (GFK).