Article Index

Góraszka już się rozpoczęła
Pokazy lotów i akrobacji, startu w szyku, zrzuty wody, loty widokowe, to tylko nieliczne atrakcję spośród tych, przygotowanych przez organizatorów Międzynarodowego Pikniku Góraszka, który odbywa się w dniach 7 i 8 czerwca. Obecność polskich myśliwców potwierdzilo Ministerstwo Obrony Narodowej. Na Góraszkę przybędą F-16 oraz Mig-29. Para Jastrzębi przyleci na Piknik w sobotę 7 czerwca, a w niedzielę będzie okazja podziwiać na góraszkowym niebie dwa Fulcrumy! 
Ponizej przedstawiamy atrakcje pikniku


F-16 Fighting Falcon
F-16 Fighting Falcon to najbardziej zaawansowany samolot ze służących obecnie maszyn bojowych na świecie. Został skonstruowany w amerykańskiej wytwórni General Dynamics, w latach 70. Ten wielozadaniowy myśliwiec szybko zrobił zawrotną karierę, przekładającą się na liczbę wyprodukowanych egzemplarzy, sięgającą do roku 2007 ponad czterech tysięcy sztuk. Głównym producentem maszyny jest obecnie koncern Lockheed Martin. Samolot jest wciąż udoskonalany i unowocześniany i stanowi podstawę nie tylko Amerykańskich Sił Powietrznych, ale też blisko 25 krajów krajów, w tym także Polski.
Pierwsze „Jastrzębie” dotarły do naszego kraju w 2006 roku, a docelowo ma ich być 48, wszystkie w wersji Advanced Block 52. Większość z nich to jednomiejscowe F-16C, mniejszą ilość stanowią dwumiejscowe szkoleniowe F-16D. Samoloty F-16 cechuje jednosilnikowa konstrukcja, z trapezowym skrzydłem i cyfrowym czynnym układem sterowania. Wersja Advanced Block 52 posiada radarowy system kierowania ogniem APG-68(v)9 o wielu trybach pracy. Pozwala on na precyzyjne wykrywanie celu z większej odległości i umożliwia optymalne wykorzystanie najbardziej zaawansowanej środków bojowych typu powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Polski F-16 posiada także system namierzania celu z wykorzystaniem podczerwieni PANTERA. Dodatkowo w hełmie pilota zamontowany jest system celowniczy, który znacząco ułatwia pracę pilota. Kabina wyposażona została w najnowsze rozwiązania techniczne tak, aby pilot mógł realizować nawet najtrudniejsze zadania. Ponadto ta wersja została wyposażona w oddzielne konforemne zbiorniki paliwa, znacznie zwiększające zasięg maszyny oraz w system umożliwiający tankowanie paliwa w powietrzu. Nasz Jastrząb jest więc najbardziej zaawansowanym samolotem myśliwskim F-16 w Europie.

W Góraszce zobaczymy dwie maszyny tego typu w pokazie dynamicznym.
 

MiG-29 Fulcrum
Flagowa maszyna ZSSR, z założenia mająca stanowić konkurencję dla amerykańskich F-16, została skonstruowana w latach 70. Nowy radziecki myśliwiec czwartej generacji miał też zastąpić samoloty MiG-21 i MiG-23, które uznano za przestarzałe i szybko spełnił te oczekiwania, przejmując rolę podstawowego radzieckiego samolotu frontowego. Do jego zadań należało zapewnienie powietrznej przewagi atakującym jednostkom naziemnym i obrona atakujących z powietrza maszyn radzieckich przed myśliwcami NATO, takimi jak F-15 i F-16 . Miał też uzupełniać ciężki myśliwiec przewagi powietrznej Su-27.
Konstruktorzy skupili się więc na osiągnięciu jak najlepszych parametrów lotnych i manewrowych. Samolot wyposażono w tzw. skrzydła pasmowe o dużym skosie i obrysie trapezowym, które zapewniły maszynie stateczność i sterowność. Ponadto MiG-29 i Su-27 były pierwszymi w ZSRR samolotami taktycznymi, w których zastosowano turboodrzutowe silniki dwuprzepływowe. Kolejną innowacją było zastosowanie radaru dopplerowskiego, skonstruowanego na potrzeby śledzenia celów na tle ziemi.
W 1977 roku miał miejsce pierwszy lot próbny nowego myśliwca frontowego, a siedem lat później ruszyła produkcja seryjna.
Do dziś maszyna ta lata w Rosyjskich Siłach Zbrojnych, a także w kilku innych krajach, włączając Polskę.
Siły Powietrzne RP dysponują obecnie 31 egzemplarzami myśliwca MiG-29, ktore bazują w Mińsku Mazowieckim oraz w Malborku. Na przełomie lat 80. i 90. pierwsze samoloty tego typu trafiły do naszego kraju prosto z linii produkcyjnej z Rosji. W 1995 roku pozyskaliśmy 10 używanych maszyn od Republiki Czeskiej, przekazując w zamian 11 śmigłowców PZL W-3 Sokół, a w 2004 roku uzupełniliśmy naszą flotę o poniemieckie maszyny, odkupione od Luftwaffe.
Dwa myśliwce MiG-29 w trakcie Pikniku wykonają dynamiczny i pełen huku przelot nad naszym lotniskiem.


Supermarine Spitfire Mk Vb
Supermarine Spitfire to jeden z najsłynniejszych myśliwców okresu II wojny światowej. Maszyna została opracowana w wytwórni Supermarine przez inż. Reginalda Josepha Mitchella, konstruktora wodnosamolotów, które zrobiły furorę w latach 30. ubiegłego wieku. Natomiast Spitfire, jednomiejscowy samolot napędzany dwunastocylindrowym silnikiem Rolls-Royce Merlin, o znakomitych osiągach (prędkość maksymalna ponad 700 km/h) powstał w 1935 roku, po długich próbach udoskonalenia prototypu.
Maszyna ta swoją złowieszczą nazwę zawdzięcza wyjątkowo silnemu uzbrojeniu, na które mogły się składać dwa działka kalibru 20 mm i cztery bądź dwa karabiny maszynowe oraz ładunek 227 kg bomb. Takie wyposażenie czyniło z tego płatowca śmiercionośną maszynę, która niezwykle skutecznie pluła ogniem (spit - pluć, fire – ogień) w przeciwnika. Prawdziwy symbol alianckich sił powietrznych był eksploatowany od 1938 do 1954 roku. Podczas Bitwy o Anglię dywizjony RAF-u miały na swoim wyposażeniu około tysiąca samolotów tego typu, a łącznie wyprodukowano ponad dwadzieścia tysięcy egzemplarzy. Dziś lata pięćdziesiąt sztuk, a produkcję wstrzymano w 1947 roku.
Spitfire, który przyleci w tym roku na nasz Piknik prosto z Wielkiej Brytanii, wchodzi w skład unikalnej kolekcji zabytków historii brytyjskiego lotnictwa wojskowego, zgromadzonych przez eskadrę historyczną Battle of Britain Memorial Flight, jednostki Royal Air Force. W ubiegłym roku otrzymał charakterystyczne malowanie na cześć polskiego pilota Jana Zumbacha, dowódcy słynnego 303 Dywizjonu Myśliwskiego im. Tadeusza Kościuszki, utworzonego w ramach Polskich Sił Powietrznych w Wielkiej Brytanii w 1940 roku. Polski as myśliwski, ze względu na swój charakterystyczny głos nazywany przez przyjaciół Kaczorem Donaldem, miał zwyczaj ozdabiać swoje maszyny wizerunkiem tej właśnie postaci z kreskówki. Na burcie Spitfire’a z BBMF wiernie odtworzono rysunek Kaczora Donalda wraz z imponującym kontem zestrzeleń Jana Zumbacha, Odznaką Kościuszkowską, proporczykiem Squadron Leadera i literami RF-D. XIII Międzynarodowy Piknik Lotniczy w Góraszce będzie pierwszą okazją do zaprezentowania maszyny w takich barwach polskim entuzjastom lotnictwa i jego historii. Przyleci ona w eskorcie wojskowej wersji transportowca Douglas C-47 Dakota.

Opisany powyżej Supermarine Spitfire oraz poniżej - Douglas Dakota C-47, przylecą do nas z Wielkiej Brytanii, z Eskadry Historycznej Battle of Britain Memorial Flight. Warto wspomnieć tutaj choć kilka słów o tej legendarnej jednostce.
Battle of Britain Memorial Flight (BBMF) to historyczna pokazowa eskadra Królewskich Sił Lotniczych (RAF), w skład której wchodzą bombowiec Avro Lancaster oraz siedem jednomiejscowych myśliwców: pięć samolotów Supermarine Spitfire i dwa Hawker Hurricane.
Do jednostki należą również transportowiec w wersji wojskowej Douglas C-47 Dakota, pełniący funkcje treningowe i pomocnicze, a ostatnio uczestniczący również w pokazach lotniczych oraz dwa samoloty treningowe DH Chipmunk.
Eskadra BBMF regularnie bierze udział w uroczystościach związanych z II wojną światową, w obchodach brytyjskich świąt narodowych (np. z okazji 80. rocznicy urodzin Królowej Elżbiety w 2006 roku) oraz w pokazach lotniczych na terenie Wielkiej Brytanii i Europy. Zazwyczaj pojawia się w trzyelementowej formacji, w której Lancaster leci w eskorcie dwóch myśliwców po obu stronach.

Eskadra wchodzi w skład 1 Grupy RAF i stacjonuje w bazie Coningsby RAF-u w Lincolnshire. Powstała właściwie dzięki przyjętej tuż po II wojnie światowej tradycji uroczystej parady wojskowych samolotów w Dniu Zwycięstwa, która zakładała prowadzenie formacji przez samoloty Spitfire i Hurricane. W związku z tymi obchodami zrodził się pomysł stworzenia historycznej kolekcji samolotów w stanie lotnym, początkowo by upamiętnić największą bitwę RAF-u, Bitwę o Anglię, a potem by upamiętnić całościowo zaangażowanie RAF-u w bitwy rozegrane podczas II wojny światowej. Dlatego w 1957 roku w bazie RAF'u w Biggin Hill utworzono eskadrę Historic Aircraft Flight, składającą się z samolotu Hurricane i trzech samolotów Spitfire. W 1973 roku HAF zmieniło nazwę na Battle of Britain Memorial Flight, wzbogacając kolekcję o Lancastera. Pierwszy egzemparz DH Chipmunka pojawił się w eskadrze w 1983 roku, a w 1995 doszła jeszcze wojskowa wersja Dakoty.
Maszyny obecnie wchodzące w skład eskadry służyły wcześniej w RAF, w USA Air Force oraz w Royal Canadian Air Force, część z nich należała też do osób prywatnych. Podczas służby w Royal Air Force latali na nich piloci pochodzący z Czechosłowacji, Polski, RPA, USA i Kanady. Niektóre zostały uratowane przed złomowaniem.