Król Anotonowów

Samolot AN-2 to samolot wyjątkowy w historii światowego lotnictwa. Był najdłużej produkowanym seryjnie samolotem na świecie. Od oblotu w 1947 roku produkowany był nieprzerwanie do 1989 roku. Wyprodukowano ich łącznie około 18 tysięcy sztuk. Obecnie szacuje się, że na świecie jest jeszcze około 180 sztuk latających AN-2. To ostatni prawdziwy samolot dla prawdziwych lotników.

An-2 to największy i najpiekniejszy dwupłatowiec na świecie. Produkowany był w bardzo wielu wersjach i wariantach oraz latał na wszystkich kontynentach – także na Antarktydzie. Ten samolot o tysiącu zastosowań nadawał się do wszystkiego tylko nie do dalekich międzykontynentalnych przelotów. Prędkość przelotowa około 185 km/godz oraz zasięg do 1000 kilometrów wykluczał takie możliwości.

Król Anotonowów

Jednak determinacja i odwaga wielu wspaniałych lotników sprawiły, że wykonano kilka fantastycznych dalekich przelotów tym typem.

W latach 70 tych polscy lotnicy z firmy agrolotniczej ZUA z Mielca dokonali przelotu z Polski do Brazylii nad południowym Atlantykiem. W latach 1995-1997 piloci polscy oraz amerykańscy wykonali kilka przelotów samolotem An-2 na trasie z Polski do USA i Kanady trasą nad północnym Atlantykiem.

Znany jest przypadek przebazowania drogą powietrzną AN-2 z Polski do Australii oraz z Polski do Wenezueli trasą północną przez Islandię ,Kanadę i USA do Ameryki Południowej. Bardzo dobrze udokumentowany jest przelot AN-2 z USA do Europy nad Biegunem Północnym dokonany przez fantastycznego lotnika i entuziastę Antonowa Pana Ron Sheardown z Alaski. Pan Ron Sheardown pobił najprawdopodobniej rekord najdłuższego przebywania samolotem AN-2 w powietrzu.

Mało znane są dokonania lotników rosyjskich w zakresie operowania samolotami AN-2 w rejonach polarnych i na Antarktydzie.

Jednak dopiero w 1997 roku polskiej załodze w składzie Waldemar Miszkurka-kapitan, Andrzej Szymański- II pilot oraz Bogdan Gajek-mechanik pokładowy, udała się sztuka dokonania jedynego jak dotąd przelotu AN-2 dookoła swiata.

Lot rozpoczął się 22 lipca, a zakończył 21 pażdziernika 1997 roku.

Załoga przeleciała prawie 36 000 km. Lądowali na 31 lotniskach w 16 krajach. W powietrzu spędzili 188 godzin i 2 minuty. Lot obfitował w bardzo wiele dramatycznych wydażeń. W Iranie awarii uległ kolektor wydechowy, nad Afganistanem samolotowi towarzyszył śmigłowiec bojowy MI-24, w Tajlandi konieczna była naprawa chłodnicy oleju, nad Morzem Chińsim załoga wpadła w centrum tajfunu. Podczas przelotu władze Chin nie wyraziły zgody na przelot nad swoim terytorium i załoga zmuszona była zmienić trasę przelotu. Krytycznym momentem w historii przelotu był etap z Pietropawłowska do St.Paul. Rosyjscy generałowie długo zastanawiali się nad wydaniem zgody na przelot-po prostej- nac Pacyfikiem. Tylko przelot w pobliżu rosyjskich baz wojskowych na dalekim wschodzie dawał szanse na dolot do Alaski.

Król Anotonowów

Wszystko skończyło się szczęśliwie i po ponad 11 godzinnym locie załoga wylądowła w St.Paul.

Historia samolotu
Samolot An-2 wybrany do wykonania przelotu miał numer seryjny 1G 178-08 i znaki polskie SP-DLA. Był samolotem fabrycznym producenta tj. Polskich Zakładów lotniczych w Mielcu. Rok produkcji 1978. W chwili startu do przelotu dookoła świata miał już 19 lat. Samolot i silnik był już po pierwszym remoncie.

Cała historia maszyny od daty produkcji do 1997 roku nie jest znana, ale wiadomo na przykład, że samolot był wykorzystywany w 1989 roku przez służby specjalne komunistycznej polski do zrzucania ulotek propagandowych nad Stocznią w Gdańsku w czasie trwania strajków. W tym czasie w stoczni Lech Wałęsa –lider ruchu „Solidarnośc” przewodniczył akcji strajkowej. Samolot miał wtedy znaki

SP-OLA i widać był przeznaczony do wzięciu udziału w historycznych wydażeniach.

Po wykonaniu przelotu dookoła świata samolot uczestniczył w szeregu pokazach lotniczych w Polsce i w Europie.

W 2001 roku samolot odkupiłem od PZL Mielec i rozpoczął się proces rego remontu. Remont wykonano w EADS ZUA Mielec, najlepszym na świecie zakładzie remontowym AN-2 posiadającym przepisy PART 145. W 2007 roku wykonano naprawę główną sinika. Ponieważ nasza firma posiada jeden z największych na świecie składów części zamiennych do samolotu AN-2 w trakcie remontu wymieniono na nowe wszystkie najważniejsze części samolotu mające wpływ na bezpieczeństwo lotu. Remont samolotu wykonano z myślą o wykorzystaniu jego do następnych rekordowych przelotów. Obecnie samolot bazuje na lotnisku w Rzeszowie (EPRZ ).

Intencją właściciela jest promowanie tego samolotu na świecie oraz zorganizowanie nastepnej rekordowej misji tej maszyny np. przelotu dookoła swiata przez 2 bieguny.

Jeżeli jesteście Państwo zainteresowani moją propozycją lub innymi sposobami wykorzystania tego wyjątkowego i unikalnego samolotu ,proszę o kontakt:

Wiesław Bąk


MARCO Export-Import sp.zo.o
Ul.Geodetów 1
35-328 Rzeszów
Tel: +48 17 864 24 63
Mobile: +48 606 339 534