Muzeum Luftwaffe


W naszym cyklu historycznym dotyczącym muzeów, jako jedyni z polskich portali, przybliżamy Państwu niemieckie Muzeum Luftwaffe. Jest godne polecenia szczególnie osobom, które interesują się wojskowością oraz techniką.
Znajduje się ono na pograniczu Berlina i Poczdamu. Jest godne polecenia szczególnie osobom, które interesują się wojskowością oraz techniką. Można się tam zapoznać z rozwiązaniami stosowanymi przy budowie kadłubów silników, z urządzeniami radarowymi, itd. Samoloty i sprzęt wojskowy eksponowane są na wolnym powietrzu oraz w dwóch hangarach. Na spokojne zwiedzanie należy poświęcić około 3 godzin. Wstęp jest wolny, można także robić zdjęcia.

Muzeum Lotnictwa Wojskowego Sił Zbrojnych Niemiec mieści się na terenie byłego wojskowego lotniska Berlin Gatow. W latach 1934-35 wybudowano pas startowy i hangary. Szkolono tam pracowników pod kątem pracy administracyjnej, a także technicznej. Berlin Gatow był jedną z czterech szkół, gotową do szkolenia do walki powietrznej nazistowskich Niemczech.


Fokker Dr. I

Pod koniec II wojny światowej kompleks przejęła Armia Czerwona. Od 2 lipca 1945 roku, kiedy Berlin był podzielony na cztery sektory, lotnisko było używane przez Brytyjskie Siły Zbrojne. Podczas operacji lotniczej w 1948/49, kiedy Zachodni Sojusznicy dowodzili w Berlinie, "Gatow" grał istotną rolę. Był bowiem głównym punktem dostaw lotniczych. Baza lotnicza była używana przez Brytyjską Armię i Powietrzne Korporacje. W tym czasie *Gatow* był portem dostaw wojskowych, a także lotniskiem, na którym lądowali politycy z Wielkiej Brytanii.


RF-84F Thunderflash

18 czerwca 1994 roku zachodni sojusznicy opuścili połączony Berlin. Niemieckie Siły Zbrojne 7 września 1994 przejęły koszary, hangary, wieżę i większą część eksponatów muzealnych, które stały się częścią Muzeum Sił Powietrznych.
Historia muzeum: Historia Muzeum Sił Powietrznych w Berlinie jest związana z osobą urzędnika Federalnych Sił Zbrojnych. W 1957 Regierungsamtmann Helmut Jaeckel zaczął zbierać części sprzętu żołnierzy "Wehrmachtu". Były to, prócz sprzętu także uniformy, techniczne urządzenia, rozkazy, zamówienia i odznaki honorowe. Miejsce to do dziś nazywane jest Marseille-Kaserne. Aby finansowo utrzymać muzeum, w 1963 zalożono "Kuratorium Luftwaffenmuseum". W 1967 muzeum powiększono.
W muzeum zgromadzonych jest obecnie 15 000 eksponatów na 5 000 metrów kwadratowych. Jest ono największym tego typu muzeum w Europie, wspieranym głównie przez sponsorów prywatnych.


Lockheed TF-104G Starfighter

Na  wystawie prezentowane są prócz niemieckich, także samoloty innych państw, przekazane muzeum. Dla ciekawostki warto dodać, że w 1996 zwiedziło go około 65.000 ludzi zainteresowanych lotnictwem. Rok później już 112.000. Obecnie liczby te są jeszcze większe.
Obecnie centralna wystawa, pokazująca historię wojskowego lotnictwa w Niemczech, znajduje się w Hangarze 3. Inne ukazują historię "Berlin-Gatow". W muzeum znajdują się także inne specjalne wystawy o rozmaitej tematyce. Są tam uniformy i sprzęt, a także ponad 100 samolotów.


Hawker Hunter F.Mk.6


Oprac. na podst. informacji ze strony www.luftwaffenmuseum.de
(tłumaczenie JWalczak)