47 Lot Południowo-Zachodniej Polski – udany początek samolotowego sezonu

Majową tradycją w Krakowie stały się zawody samolotowe z konkurencjami nawigacyjnymi i precyzyjnego lądowania. Prestiżowe zawody zapoczątkowano już 80 lat temu, 6 października 1929 roku na lotnisku Rakowice obecnie znajdującym się na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego. W I Locie Południowo-Zachodniej Polski wzięło udział 18 samolotów a laur zwycięstwa przypadł w udziale por. pil. Franciszkowi Żwirce startującym na samolocie RWD-2...

Zawody organizowano regularnie do rozpoczęcia wojny i wznowiono po 19-u latach w 1958 roku. Otwarte zawody samolotowe od kilku lat poprzedza trening kadry narodowej.



1 maja tego roku w słoneczny, ale wietrzny piątek do rywalizacji przystąpiło 32 pilotów na 13 samolotach reprezentujących 13 aeroklubów. Dominowały małe Cessny 152 w liczbie 8 oraz Cessna 150, Cessna 172, 3XTrim 550 Trainer, PZL-104 Wilga 35A i Morane-Saulnier MS 882 Rallye-Club.

W pierwszy dzień zawodów zorganizowano dwie konkurencje. Jedną trasę nawigacyjną po południowo-wschodniej stronie Krakowa oraz Lending trophy – lądowania precyzyjne.

Kierownik sportowy zawodów Andrzej Ossowski przygotował naprawdę wymagające trasy co nie jest łatwe, gdyż zawodnicy znają dobrze te tereny. Mimo latania niby po znajomych meblach po lądowaniach kolejnych zawodników okazało się, że można było się zgubić, polecieć w przeciwnym kierunku czy też zanotować opóźnienie na tyle duże, że następny w kolejności zawodnik siedział poprzednikowi na ogonie.

Pierwszą nawigacyjną wygrał Wacław Wieczorek, który zaliczył punkty karne tylko za regularność lotu przed Bolesławem Radomskim ze stratą 26 punktów i Januszem Darochą ze stratą 39 punktów karnych. Po 18-ej odbyła się konkurencja lądowań,. Lecz szybko zbliżający się zachód słońca pozwolił na rozegranie tylko trzech serii w tym jednej z nad bramki.

Mistrzem precyzyjnego trafiania w ziemię został Zbigniew Chrząszcz. Trzykrotnie lądował w samym, białym środku decku bez punktów karnych. Drugi był Bolesław Radomski (7 punktów karnych), trzeci Jerzy Markiewicz (9 punktów karnych).

W drugim dniu rozegrano jedną trasę nawigacyjną po górzystej, południowo-wschodniej części Krakowa i okazała się ona jeszcze bardziej wymagająca. W takich warunkach najlepiej poradził sobie klan Wieczorków. Bracia zdobyli podium w następującej kolejności: Krzysztof 106, Wacław 114 i Michał 124 punktów karnych.

47 Lot PZP wygrał Wacław Wieczorek wynikiem 229 punktów karnych. Drugi był Bolesław Radomski (311 p.k.), trzecie miejsce zdobył Michał Wieczorek z (324 p.k.). Wyróżnienia otrzymali także Aleksandra Bednorz (najlepsza kobieta), Arkadiusz Gąsiorowski (najmłodszy uczestnik) oraz Paweł Agaciak (najlepszy amatora).

Uroczyste zakończenie zawodów odbyło się wieczorem w sobotę na zamku w Niepołomicach.

Tekst i zdjęcia x3 - Janusz Grzywa

47 Lot Południowo-Zachodniej Polski

Wyniki

  pilot aeroklub samolot znaki FP Obs. Land. TOTAL
1 WIECZOREK WACŁAW KRAKÓW C152 KWW 159 60 10 229
2 RADOMSKI BOLESŁAW TORUŃ C152 KCH 104 200 7 311
3 WIECZOREK MICHAŁ KRAKÓW C152 KWW 229 80 15 324
4 DAROCHA JANUSZ CZ-WA C152 AKP 245 160 16 421
5 WIECZOREK KRZYSZTOF KRAKÓW 3XTRIM MYUD 252 90 91 433
6 SKRĘTOWICZ KRZYSZTOF OPOLE 3XTRIM MYUD 219 240 18 477
7 OSOWSKI MICHAŁ CZ-WA C152 AKP 242 220 16 478
8 CHRZĄSZCZ ZBIGNIEW WROCŁAW C152 AKO 334 200 0 534
9 LECHOWSKI DARIUSZ KRAKÓW C152 KSN 476 300 30 806
10 MARKIEWICZ JERZY KRAKÓW C152 KWW 667 330 9 1006
11 KACHANIAK MAREK RZESZÓW C152 AKO 725 300 24 1049
12 PAWLAK ŁUKASZ WARSZAWA C152 RBB 816 220 13 1049
13 SZTUKA PAWEŁ RADOM C152 RBB 549 470 42 1061
14 NOWICKI STANISŁAW POZNAŃ C152 KSN 604 390 96 1090
15 SYSIO DAWID BIELSKO C152 KSY 1127 340 14 1481
16 SYSIO KRZYSZTOF BIELSKO C152 KSY 886 480 173 1539
17 BEDNORZ ALEKSANDRA WARSZAWA C152 KCH 1012 590 49 1651
18 KOPER PIOTR WARSZAWA 3XTRIM MYUD 1364 420 14 1798
19 KLIZA KAMIL LUBLIN C152 AKP 1169 670 83 1922
20 OSOWSKI PAWEŁ TORUŃ MS882 AKM 1173 880 29 2082
21 GĄSIOROWSKI ARKADIUSZ CZ-WA C152 FZY 1560 530 63 2153
22 AGACIAK PAWEŁ KRAKÓW W35A AHD 1703 610 101 2414
23 BATKIEWICZ GABRIEL NOWY TARG C172 GGB 1885 560 91 2536
24 SKALIK MARCIN CZ-WA C152 FZY 1896 480 235 2611
25 MASALSKI MAREK WARSZAWA C150 KCF 2064 730 70 2864
26 WIECZOREK SZYMON WARSZAWA C152 KCH 2195 730 71 2996
27 CHRZĄSZCZ MARCIN WROCŁAW C152 AKO 2488 540 42 3070
28 ĆWIEK TOMASZ CHEŁM C152 KSN 3023 760 30 3813
29 JASTRZĘBSKA ANNA WARSZAWA C152 RBB 3169 700 42 3911
30 GÓRNIK MARCIN NOWY TARG C172 GGB 3194 770 143 4107
31 JONATOWSKI MATEUSZ TORUŃ MS882 AKM 4905 1110 137 6152
32 LENARTOWICZ MACIEJ CHEŁM C152 KSY 6460 1380 77 7917

 

Zawody - najważniejsze informacje:

 

Kierownik zawodów Paweł Agaciak
Kierownik sportowy Andrzej Osowski
Główny sędzia Robert Kielar
Ilość zawodników 32
Aeroklubów 13
C152 Cessna 152
C150 Cessna 150
C172 Cessna 172
3XTRIM 3XTrim 550 Trainer
MS882 Morane-Saulnier MS 882 Rallye-Club
W35A PZL-104 Wilga 34A
Ilość samolotów 13