Drony stały się powszechnie dostępne, co widać również w zainteresowaniach ze strony Polaków. Krajowy rynek dronów cywilnych systematycznie rośnie, tak samo jak liczba wydawanych świadectw potwierdzających możliwość legalnego wykonywania lotów przez operatora drona w poszczególnych kategoriach lotów bezzałogowymi statkami powietrznymi. Rynek dronów cywilnych jest jedną z najszybciej rozwijających się branż w ramach sektora usługowego w polskiej gospodarce.
Wartość polskiego rynku dronów cywilnych oszacowano na przełomie 2016 i 2017 roku na 201,31 mln zł, z czego co najmniej 13,8 mln zł przypadało na sam rynek szkoleń operatorów bezzałogowych statków powietrznych w rezultacie rozwoju działalności 46 certyfikowanych ośrodków szkoleniowych w kraju [1]. Rynek dronów cywilnych jest przy tym jednym z tych o największej dynamice rozwoju. Według szacunków Ministerstwa Infrastruktury oraz Polskiego Instytutu Ekonomicznego, w 2026 roku wartość tego rynku w Polsce może wynieść 3,26 mld zł. Z kolei przewidywana liczba sprzedanych dronów osobom cywilnym dla okresu 2017-2026 to około 462,4 tys. [2].
Na wykresie 1 przedstawiono, jak zmieniała się liczba wydawanych, ważnych świadectw kwalifikacji operatora bezzałogowego statku powietrznego wykorzystywanego w celach innych niż sportowe i rekreacyjne (dalej: świadectw kwalifikacji operatora UAVO).
Wykres 1. Liczba ważnych świadectw kwalifikacji operatora UAVO w Polsce w latach 2013-2018
Źródło: [3], [4].
Jak wynika z danych zawartych na wykresie 1, w latach 2013-2018 w Polsce doszło wręcz do lawinowego wzrostu zainteresowania otrzymaniem świadectwa kwalifikacji operatora UAVO. W 2013 roku świadectwo takie posiadało zaledwie kilka osób w kraju, podczas gdy w 2018 roku dronami w sposób zgodny z prawem latało już niemal 6 tys. osób. Latanie dronami w znacznie większym stopniu interesowało przy tym mężczyzn niż kobiety (w 2018 roku świadectwa kwalifikacji UAVO posiadało 18-krotnie więcej mężczyzn). Kluczową zmianą powodującą wzrost liczby użytkowników ze świadectwami kwalifikacji UAVO były wymogi prawne, jakie weszły w życie w 2016 roku na skutek nowelizacji rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków. Ustawodawca zaostrzył przepisy wprowadzając wymóg zachowania bezpiecznej odległości dronem w postaci 100 m od zabudowy w linii poziomej, a także 30 m od osób na ziemi. Spowodowało to, że nawet loty dotychczas traktowane jako rekreacyjne czy hobbystyczne wiązały się z koniecznością uzyskania świadectwa kwalifikacji UAVO, jeżeli użytkownik drona chciał na przykład wykonać lot w rejonach miast. Kolejna kluczowa zmiana to rok 2018, kiedy to liczba wydanych świadectw kwalifikacji UAVO w porównaniu z 2017 rokiem zwiększyła się niemal 2,4-krotnie.
Należy zarazem spodziewać się w kolejnych latach pogłębienia trendu coraz większej liczby osób, które będą kupować i wykonywać loty dronami w Polsce. W 2019 roku w życie weszła bowiem kolejna nowelizacja rozporządzenia w sprawie dronów, na mocy której między innymi zniesiono wymóg posiadania 18 lat, aby przystąpić do egzaminu w sprawie świadectwa kwalifikacji UAVO, jak również zniesiono obowiązek przystąpienia do egzaminu w przypadku wykonywania lotów VLOS dronami o masie mniejszej niż 5 kg. Osoby uzyskały także możliwość wykonywania niskich lotów bez widoczności (BVLOS) bez konieczności – jak dotychczas – odbywania lotu w specjalnie wydzielonych strefach powietrznych w rozumieniu prawa lotniczego.
Dla celów statystycznych należy wyróżnić kilka kategorii świadectw kwalifikacji operatora UAVO. Wśród najpopularniejszych znajdują się, takie jak:
Zmiany liczby operatorów dysponujących każdym z wyżej wymienionych świadectw kwalifikacji UAVO w Polsce pokazano na wykresie 2.
Wykres 2. Wzrost liczby wydanych świadectw kwalifikacji operatora UAVO w najpopularniejszych kategoriach wykonywania lotów dronami w Polsce w latach 2013-2018
Źródło: [3], [5].
Należy interpretować, że to loty wykonywane z widocznością (VLOS) interesują największą liczbę operatorów dronów w Polsce. W 2018 roku świadectwa na loty VLOS stanowiły niemal 5/6 wszystkich spośród ponad 7 tys. świadectw na loty wszystkimi typami bezzałogowych statków powietrznych w kraju. W tym samym czasie po raz pierwszy liczba świadectw na loty bez widoczności (BVLOS) przekroczyła 1 tys. W opisywanych latach wyraźnie zwiększyła się również liczba świadectw potwierdzających usprawnienia instruktora dronów (INS). O ile w 2013 roku jedynie 2 osoby legitymowały się takim dokumentem, o tyle w 2018 roku liczba świadectw w tym zakresie wyniosła już 120 (dla samej perspektywy 2017-2018 wzrosła ona ponad 2-krotnie). Coraz więcej osób interesuje się więc zdobyciem specjalistycznej wiedzy i kompetencji umożliwiających legalne szkolenie innych operatorów dronów, co może w nieodległej przyszłości przyczynić się do dalszego wzrostu liczby użytkowników tych statków powietrznych w Polsce.
W oparciu o zaprezentowane dane, trudno nie zgodzić się z udowodnioną dynamiką i przywołaną prognozą na temat wzrostu wartości rynku polskiego rynku dronów cywilnych. Taki sam trend dotyczy wzrostu liczby użytkowników bezzałogowych statków powietrznych otrzymujących świadectwa kwalifikacji operatora UAVO. Społeczne zainteresowanie lotami dronami w Polsce będzie rosło również w kolejnych latach, o czym może przesądzać w pewnym stopniu też dobra sytuacja pod względem bezpieczeństwa. Warto odnotować, że w całym okresie 2013-2018 odnotowano w Polsce jedynie 72 incydenty w czasie lotów dronami [2], co nie jest liczbą dużą zważywszy na tempo rozwoju rynku i coraz większą liczbę osób, która faktycznie wykonywała takie loty.
Autor: Monika Mandela
Opracowano na podstawie:
[1] Juszczyk K., Kosieliński S., Rutkowski P., Gdzie jesteśmy, dokąd idziemy, [w:] Rynek dronów w Polsce. Edycja 2017, red. S. Kosieliński, Instytut Mikro Makro, Warszawa 2016, s. 9-10.
[2] Darowska M., Kutwa K., Biała Księga Rynku Bezzałogowych Statków Powietrznych, Ministerstwo Infrastruktury - Polski Instytut Ekonomiczny, Warszawa 2019, s. 41 i 51.
[3] Raport - liczba wydanych uprawnień VLOS, BVLOS, INS, dostępny na: www (z dnia: 23.09.2019).
[4] Urząd Lotnictwa Cywilnego, Statystyki dotyczące dronów - infografiki, dostępny na: www (z dnia: 23.09.2019).
[5] Najnowsze statystyki UAVO za okres 2013-2017, dostępny na: www (z dnia: 23.09.2019).