Okazja! Odrzutowce zalewają rynek

Foto źródło: hotmoney.pl

Właściciele prywatnych odrzutowców pozbywają się swych cacek. Tylko w lipcu sprzedali aż 36 luksusowych samolotów dziennie. To niesamowity wynik, kiedy porównamy go z danymi z ubiegłego roku. W tym samym okresie sprzedawano jedynie 10 odrzutowców dziennie. Rynek pokazuje, iż coraz więcej spółek i osób prywatnych docenia loty czarterowe i korzysta z usług przewoźników biznesowych, rezygnując z własnych samolotów.
Gulfstream IV to najlepszy obecnie odrzutowiec biznesowy o zasięgu międzykontynentalnym, którego parametry nie pozostawiają żadnych wątpliwości. Na pokład zabiera 13 pasażerów, dysponujących luksusowo wyposażonym wnętrzem wyciszonej kabiny.

- Jeszcze rok temu trudno było znaleźć GIV na sprzedaż – mówi Jay Duckson, prezes Central Business Jets, firmy zajmującej się sprzedażą luksusowych odrzutowców.- Teraz można je kupić „na tony”.

Zainteresowaniem cieszą się też, minijety, czyli małe 5-, 6-miejscowe odrzutowce, choćby takie jak Eclipse 500 (780 km/godz., zasięg 2 tys. km, 690 m do startu i lądowania, cena 1,5 mln dol.), produkowany przez Eclipse Aviation, którego udziałowcem jest Bill Gates. Konkurencyjne są Cessna Mustang (za 2,6 mln dolarów) i Adam 700 (2,3 mln dol.) i brazylijski Embraer.

Co najdziwniejsze wzrost liczby samolotów na rynku nie idzie w parze z obniżką ich cen. Najtańszy używany GIV można kupić za ok. 17 mln dolarów. Specjaliści twierdzą jednak, że w najbliższych miesiącach ceny spadną o 30%.

Rynek samolotów w Polsce
W Polsce, co roku przybywa kilkanaście samolotów i śmigłowców, w tym 4-5 nowych ekskluzywnych latających limuzyn. Prywatna flota liczy już 300 dyspozycyjnych statków powietrznych. Najdroższy, wart ok. 30 mln dolarów, odrzutowiec Gulfstream IV SP należy do Jana Kulczyka. Eksperci przewidują, że za kilka lat Polacy będą dysponować tysiącem prywatnych samolotów. Za kurs pilotażu trzeba w Polsce zapłacić ok. 5 tys. dolarów. Najtańsze używane samoloty to wydatek rzędu 20 – 50 tys. dolarów za sztukę. Kilku- i kilkunastomiejscowe dyspozycyjne turbośmigłowe awionetki kosztują kilkaset tysięcy, a przyzwoity reprezentacyjny jet jest do kupienia za 3 – 5 mln dolarów.

RK
www.hotmoney.pl