Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Artykuł ten jest kontynuacją artykułu z października 2018 roku, i stanowi drugą część cyklu publikacji.

Od czasu pierwszej prezentacji mego samolotu poczyniłem pewne postępy w budowie, widoczne na zdjęciach. W oparciu o foremniki wykonane na bazie sporządzonych własnoręcznie makiet, wykonałem osłonę „kabiny” oraz dziobowy dekielek gondoli ładunkowej.

Wnętrze kabiny jest pojemne i zostało specjalnie wzmocnione, stanowiąc strukturę zdolną do przenoszenia pokaźnych obciążeń, zarówno od gięcia jak i od skręcania – jest to o tyle ważne, że kabina posłuży do ulokowania w niej akumulatorów zasilających elektryczny silnik tylny, ponadto ta partia kadłuba poddana jest obciążeniom pochodzącym od spalinowego silnika przedniego (zarówno masowym jak i tym związanych z jego pracą, a także z rozruchem).

 

13589805_I-014KERMIT_6.jpg

 

 

Standardowa masa ogniw zasilających to 10 [kg], przestrzeń ładunkowa pozwala jednak na to by ją zwiększyć, i to co najmniej o 50 %. Oczywistym jest, że ogniwa o tak dużej masie generować będą dalsze obciążenia, szczególnie istotne w warunkach manewrów czy podczas przyziemień.

 

13589807_I-014KERMIT_9.jpg

 

Sam kształt kabiny, o spłaszczonym dziobie, nie jest przypadkowy i wiąże się z kolejną cechą samolotu, o której nie pisałem wcześniej, a mianowicie z możliwością WYCHYLENIA SILNIKA PRZEDNIEGO w górę, o kąt rzędu 65 stopni. Rozwiązanie to, wraz z pływającym usterzeniem poziomym (usterzenie nie tylko posiada stery wysokości, lecz również możliwość osiowego obrotu, co czyni je bardziej skutecznym), pozwoli zmniejszyć prędkość przeciągnięcia czy długość rozbiegu, tak jak to wyjaśnia osobny rysunek.

 

13589809_I-014KERMIT_RYS_3_CB_ODWR.jpg

 

Dekielek dziobowy gondoli stanowi osłonę okucia goleni podwozia przedniego, jej układu amortyzującego, a także łoża głowicy obserwacyjnej (kamera), stanowiącej stałe wyposażenie płatowca. Dekielek został pomyślany tak aby mógł być stosowany do mniejszych gondoli, może on również stanowić ich tylne zamknięcie – oznacza to, że zarówno sam dekielek tak jak i jego foremnik są uniwersalne, co zresztą dotyczy okucia goleni czy łoża głowicy.

* * *

Samolocik I-014 „Kermit” może latać również bez gondoli. Umożliwia mu to, ulokowany w kadłubie, pomocniczy zbiornik paliwowy, używany zamiast zbiornika głównego mieszczącego się w górnej, centralnej części gondoli ładunkowej. Obydwa zbiorniki umieszczone są w środku ciężkości płatowca, dzięki czemu – wraz z wyczerpywaniem się paliwa w locie – poziome wyważanie płatowca nie ulega zmianie. Samolot bez gondoli mógłby służyć do przenoszenia specjalnych podwieszeń (zasobniki, bomby, pociski o największej masie) lub też pełnić funkcję NOSICIELA jakiś mniejszych dronów, wliczając w to nawet zdalnie sterowane modele szybowców!

 

Co do samego wyposażenia gondoli to może być ono stałe lub wymienne – zależnie od celów misji czy od przeznaczenia konkretnego egzemplarza samolotu. Wyposażeniem tym może być np. skaner geodezyjny lub opryskowa aparatura agrolotnicza, czy też inny system postulowany przez użytkownika, mieszczący się w zakresie użytkowych właściwości płatowca.

Gondola ładunkowa w największej (widocznej na zdjęciach) odmianie może służyć także i do zrzutów, gdyż posiada w tym celu wykrój pod zasobnik desantowy o masie 30 [kg]. Wykrój ten – w przypadku gdy wyposażenie ma „charakter stały” – może zostać przysłonięty specjalną osłoną, zmniejszającą opory szkodliwe płatowca. W szczególnych przypadkach osłona ta też mogłaby być odrzucana w locie (np. osobny, ratunkowy albo planowany zrzut wrażliwej i kosztownej aparatury).

* * *

samolot bezzałogowy I-014 „Kermit”

PODSTAWOWE DANE (dotyczą wersji z największą gondolą):

-rozpiętość: 5 [m];

-powierzchnia nośna: 2,5 [m²];

-masa całkowita: 90 [kg];

-masa płatna (udźwig): 30 [kg].

SZACOWANE OSIĄGI (wg projektu wstępnego):

-prędkość maksymalna: 156 [km/h];

-prędkość minimalna (bez mechanizacji): 67 [km/h];

-prędkość wznoszenia: 6,3 [m/s];

-czas lotu: 5 h.

 

*** APEL SPECJALNY – TYLKO DLA ORŁÓW ***

DRODZY CZYTELNICY!

WAŻĄ SIĘ LOSY PROJEKTU!

BRAK ŚRODKÓW – ten odwieczny wróg rodzimych poczynań znów wyszczerzył zęby.

Chce zniweczyć trudy i lata wyrzeczeń.

Nie pozwólmy na to!

Powstańmy do walki i dobijmy hydrę w samym mateczniku.

Dołącz i Ty!

Karabinem niechaj będzie każdy banknot,

nabojem zaś każda złotówka,

wsparciem – informacja przekazana innym.

DZISIAJ I TY MOŻESZ BYĆ ŻOŁNIERZEM!

DO BOJU!

RAZEM DO ZWYCIĘSTWA!

 

OSOBY ZAINTERESOWANE WSPARCIEM KONSTRUKTORA W SAMOTNEJ BUDOWIE SAMOLOTU BEZZAŁOGOWEGO I-014 „KERMIT” PROSZONE SĄ O DOKONYWANIE WPŁAT NA PORTALU CROWFUNDINGOWYM Zrzutka.pl, POD LINKIEM:

https://zrzutka.pl/samolot-bezzalogowy-i-014-kermit-zbiorka-na-dokonczenie-samotnej-budowy

 

ISTNIEJE TEŻ MOŻLIWOŚĆ NABYCIA KSIĄŻKI-CEGIEŁKI NA PORTALU AUKCYJNYM Allegro. LINK DO AUKCJI PONIŻEJ:

https://allegro.pl/projektowanie-samolotow-ksiazka-cegielka-i7657241043.html

 

Źródło: MICHAŁ IMIOŁEK