Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


zmniejszone.JPGwww720 minut dynamicznych pokazów na niebie w wykonaniu 80 maszyn z kraju i zagranicy w tym 35 pokazów solowych i grupowych, tak w pokrótce w liczbach prezentuje się kolejna w tym roku impreza lotnicza, w której miałem przyjemność wziąć udział. Napisanierelacji z takich pokazów nie jest rzeczą łatwo, gdyż wydarzenia tego typu pełne są atrakcji i emocji, ale zacznijmy po prostu od początku. W dniach 19 i 20 maja na terenie Międzynarodowego Portu Lotniczego Poznań-Ławica, odbyły się międzynarodowe pokazy lotnicze Poznań Air Show 2018 w ramach, których na poznańskim niebie swoje widowiskowe umiejętności zaprezentowali najlepsi z najlepszych z Polski i z zagranicy. To wielowymiarowe wydarzenie, które pod wielkim, podniebnym dachem Poznania skupiło przez dwa dni ponad 70 tysięcy obserwujących. Z jednej strony pokazy lotnicze w wykonaniu światowej sławy mistrzów awiacji, z drugiej wystawa statyczna lotniczego i wojskowego sprzętu, była idealną propozycją dla tych wszystkich, których łączy powietrzna pasja z młodzieńczym pragnieniem o lataniu. Wstępne prognozy pogody zapowiadały możliwość wystąpienia opadów, jednak na szczęście nie sprawdziły się one i poznańska Ławica przywitała już od samego rana odwiedzających bez chmurnym, błękitnym niebiem, a przede wszystkim słoneczną pogodą.

 

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/5/30/11893407_B2B_0504.JPG

F-16 Tiger Demo Team Poland z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny.

 

Program Poznań Air Show 2018 został podzielony przez organizatorów na trzy bloki tematyczne, w związku z obchodami:

 

BLOK 1: 100-lecia Powstania Wielkopolskiego (blok pod patronatem Samorządu Województwa Wielkopolskiego). Otwarty został przez przylot maszyn NATO Tiger Meet z Krzesin, które stanowiły integralną kolejnego bloku oraz wystawy statycznej. Pokazy rozpoczął Zespół Akrobacyjny „Sky Magic”, który wypełnił poznańskie niebo kolorowymi czaszami skoczków z Sekcji Spadochronowej Wojskowej Akademii Technicznej. W kolejnych pokazach 3-godzinnego bloku zaprezentowały się takie maszyny, jak: wiatrakowce Tercel RST i Xenon 2RST, Grupa Akrobacyjna 3AT3 (3 samoloty Aero AT3) w pokazie z AN-2 Fundacji Biało-
Czerwone Skrzydła, kilka historycznych legend: YAK-3UPW, Boomerang CAC13, Grupa Pterodactyl Flights (SE-5a, Sopwith 1 1/2 Strutter, Fokker Dr.I, Sopwith FJ Camel, Morane 185 - Replika, Fokker DR.I, Fokker E-III, YAK-3u R2000, Carbon Cub. Gwiazdą tego bloku była uwielbiana przez lotniczych świrów Grupa Akrobacyjna „Żelazny” na samolotach Zlin 50LS oraz Extra 330LC (pokaz pod patronatem producenta samochodów marki SKODA).

 

zmnieszone 2

Samoloty Aero AT3 oraz AN-2 z Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła


tigerBLOK 2: NATO Tiger Meet. W związku z faktem, iż w dniach 14-25 maja br., odbywało się prestiżowe szkolenie z udziałem pilotów krajów członkowskich Sojuszu Północno-Atlantyckiego
pn. „NATO Tiger Meet”, organizator Poznań Air Show 2018 - Międzynarodowe Targi Poznańskie, zaprosiły najlepszych pilotów wojskowych na świecie do zaprezentowania swoich umiejętności szerszej publiczności. Szkolenie NATO Tiger Meet ma już prawie 60-letnią historię. W tym roku po raz pierwszy odbywało się ono w Polsce na terenie 31.Bazy Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny, co było świetnym uhonorowaniem 100-lecia Odzyskania Niepodległości i 100-lecia Polskiego Lotnictwa Wojskowego. Gościliśmy kolegów i koleżanki z całej Europy - m.in. z Włoch, Niemiec, Hiszpanii, Francji, Czech czy Węgier. Wszystkie eskadry łączy to samo, czyli że ich statki powietrzne (samoloty i śmigłowce) zostały specjalnie wyposażone w tygrysie malowanie z logiem tygrysa w znaku rozpoznawczym. Polskę na szkoleniach NATO Tiger Meet reprezentuje 6 Eskadra Lotnicza z 31. Bazy Lotnictwa Taktycznego Poznań-Krzesiny. Prawdziwym rarytasem tego bloku, który zrobił wielką furorę był natowski samolot wczesnego ostrzegania AWACS.

 

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/5/30/11893351_B2B_0396.JPG

Mi-24 z Czeskich Sił Powietrznych

 

 

BLOK 3: 100-lecie Odzyskania Niepodległości i 100-lecie Polskiego Lotnictwa Wojskowego. Pokuszę się o stwierdzenie, że ten blok był najważniejszym punktem tej imprezy od strony patriotycznej, gdyż w 2018 roku obchodzimy podwójne 100-lecie, bo Odzyskania Niepodległości oraz Polskiego Lotnictwa Wojskowego. W półtoragodzinnym bloku pokazowym na poznańskim niebie mogliśmy podziwiać takie maszyny, jak: Supermarine Spitfire XVIE, MiG-15UTI, PZL TS-11 „ISKRA” SP-YBC z Fundacji Biało-Czerwone Skrzydła, pokaz najagresywniejszego i jednego z najlepszych pilotów akrobacyjnych w kraju i na świecie Artura Kielaka na samolocie Sbach XA-41, a na koniec pokaz F-16 Tiger Demo Poland Team, czyli prezentacja możliwości samolotu F-16 w rękach najlepszego pilota tych maszyn w Siłach Powietrznych RP - mjr pil. Dominika „Zippity” Dudy. Dopełnieniem trzech na prawdę ciekawie zorganizowanych bloków pokazowych była wystawa statyczna statków powietrznych, które pojawiły się podczas pokazów dynamicznych nad głowami widzów. Obok nich mogliśmy także zobaczyć wojskowy sprzęt pancerny, historyczne grupy rekonstrukcyjne, czy odwiedzić stoiska wystawowe wielu firm, instytucji i organizacji z branży lotniczej i sektora zbrojeniowego (np. Wojskowych Zakładów Lotniczych, Wyższych Uczelni Mundurowych, czy NATO Tiger Meet - w tym naszej 31.BLTr, ale także innych krajów członkowskich biorących udział w szkoleniu, a tym samym w poznańskich pokazach.

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/5/30/11893491_B2B_0303.JPG

Saab JAS39 Gripen z Węgierskich Sił Powietrznych

 

Podsumowując imprezę oceniam bardzo pozytywnie, choć nie będę ukrywał że po wcześniejszych doświadczeniach z innymi poznańskimi imprezami lotniczymi, jak Aerofestival nie byłem nastawiony zbyt dobrze do Poznań Air Show, ale muszę przyznać to co sam stwierdziłem po rozkręceniu się pokazów pierwszego bloku, czyli że ta impreza jest całkiem inna, dużo lepiej zorganizowana (zorganizowano dodatkową, darmową komunikację miejską co znacznie ułatwiło transport na trasie centrum poznania-teren imprezy i odwrotnie) ekstremalna dawka, emocji oraz wiedzy lotniczej podana na tacy w formie rodzinnego pikniku w pięknej scenerii (ludzie wykorzystywali promienie słońca, aby troszkę się opalić, były osoby które przychodziły czytały książkę wsłuchując się w głos silników i podziwiając pokazy. Z myślą o najmłodszych fanach awiacji zorganizowano specjalna strefę dla rodzinny, w skład której weszły m.in. dmuchany park atrakcji dla najmłodszych, strefa gastronomiczna food trucków oraz „festiwalowych przestrzeni”. Dla najbardziej wymagających, chcących na prawdę się zrelaksować na pewno nic nie zabrakło. Tłumy ludzi z kocykami, leżaczkami, w kapeluszach, czapkach czy innych nakryciach głowy z okularami przeciwsłonecznymi na oczach i różnymi symbolami lotniczymi na odzieży ze wzrokiem wtopionym w obiektywy swoich aparatów lub lornetek to widok, który z pewnością nie zdziwi nikogo kto pojawił się w weekend na Ławicy.

 

Autor:

Piotr Drewniak

Zdjecia:

Piotr Drewniak