Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


 

 Wielkopolska Wytwórnia Samolotów „Samolot”

 

W wędrówce po mapie polskiego przemysłu lotniczego II Rzeczypospolitej nie może zabraknąć Poznania. To właśnie tu działała Wielkopolska Wytwórnia Samolotów „Samolot”. Powstała z inicjatywy porucznika pilota Czesława Wawrzyniaka. Oficer nie działał w pojedynkę. Był reprezentantem Związku Lotników Polskich w Poznaniu. 11 sierpnia 1923 r. została utworzona Spółka Akcyjna „Samolot”. Rok później 24 kwietnia na lotnisku Ławica w wydzierżawionych od spadkobierców Ikara w służbie Marsa budynkach i hangarze nastąpiło otwarcie wytwórni.

 

       Pierwszym dyrektorem technicznym został inżynier Gustaw Mokrzycki, a kierownikiem biura konstrukcyjnego inżynier Ryszard Bartel. Pierwsze zamówienie nadeszło w 1923 r. Złożył je Departament Żeglugi Powietrznej. Do realizacji przystąpił inżynier Władysław Zalewski. Opracował projekt samolotu liniowego WZ – VIII bis. Prototyp miał zostać zbudowany w wytwórni Wielkopolskiej  Wytwórni Samolotów  „Samolot”. Niestety do tego doszło.  Rok  później wpłynęło zamówienie na samoloty szkolne Hanriot. Miały być samoloty Hanriot H - 28 ( początkowo oznaczane HD – 14 ) i samoloty H - 19. W miejscowym biurze konstrukcyjnym została opracowana wersja samolotu sanitarnego H - 28S.

 

      Kiedy na czele biura konstrukcyjnego stanął inżynier Ryszard Bartel pod jego kierownictwem znaleźli zatrudnienie między innymi tacy inżynierowie jak August Bobek - Zdaniewski, Józef Medwecki i Jerzy Teisseyre. W lipcu 1926 r. powstała pierwsza własna konstrukcja. Był nią samolot sportowy. Pod koniec tego samego roku  BM - 2 inżyniera Ryszarda Bartla. Rok później powstał ulepszony szkolny BM - 4. To na  BM - 4 wpłynęło pierwsze duże zamówienie. W 1928 r. powstał prototyp samolotu treningowego  BM - 5. Ten był produkowany w latach 1929 - 1930. Ostatni prototyp, szkolno - myśliwski BM – 6 został oblatany wiosną 1930 r.

 

    To tu inżynier Medwecki zbudował samolot sportowy HL – 2. Razem z inżynierem Nowakowskim opracował projekt dwusilnikowego samolotu pasażerskiego MN – 2. Ta konstrukcja była odpowiedzią na konkurs Ministerstwa Komunikacji z 1928 r. Tych dwóch zbudowało także samoloty sportowe: MN - 3 i MN – 5. To właśnie w Poznaniu  Michał Offierski zbudował samolot sportowy samolot sportowy O - 2. Warto odnotować, że w Wytwórni „Samolot” powstały dwa ślizgacze wodne: MB - 3 „Delfin". Firma działała do połowy lat 30 minionego wieku. Wtedy  po pożarze i  mając trudności finansowe uległa likwidacji. Trudności finansowe polegały na braku zamówień. Wyposażenie zlikwidowanej firmy trafiło do Warszawy. Korzystały z niego Państwowe Zakłady Lotnicze.  Pracownicy częściowo znaleźli tu dla siebie zatrudnienie. Inni przeszli do Białej Podlaskiej. Miała tu siedzibę Podlaska Wytwórnia Samolotów

 

Konrad Rydołowski