Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


 

 Lubelska  Wytwórnia Samolotów

 

         Przy końcu 1935 r. Dowództwo Lotnictwa cofnęło zamówienie na samoloty R - XIII F. Część z nich była już wykonana. Te zostały wycenione sic jako złom. Zakłady ogłosiły upadłość. To nie znaczy, że całkowicie zniknęły. Zostały upaństwowione. Nowa firma  otrzymała nową nazwę Lubelska Wytwórnia Samolotów. Wojsko wróciło do swojego zamówienia na  R – XIIIF. 

 

Lubelska Wytwórnia Samolotów była spółką ( Sp. z o. o. ), która tak naprawdę podlegała Państwowym Zakładom Lotniczym. Dyrektorem technicznym został inżynier Zbysław Ciołkosza następnie inżynier Ryszard Bartel. Kierownikiem biura konstrukcyjnego był inżynier a po nim inżynierJerzy Teisseyre.

 

Na samym początku przez krótko w nowej firmie prowadzono próby prototypu wodnosamolotu Lublin R – XX. Następnie przemianowując projekt wersji seryjnej pod nowe oznaczenie. To nawiązywało do nowego producenta. Tak się pojawił LWS - 1. W 1936 r. została zakończona produkcja zamówionych wcześniej przez Dowództwo samolotów Lublin R – XIIIF. Jeszcze tego samego roku do Lublina trafiła z Warszawy (  Państwowych Zakładów Lotniczych ) dokumentacja samolotu bombowego PZL - 30 „Żubr”. Teraz miał mieć oznaczenie LWS - 6 „Żubr”. Niestety nie została zrealizowana jego wersja z podwoziem  pływakowym  LWS - 5. Odbiorcą miał być stacjonujący w Pucku Morski Dywizjon Lotniczy. Po rozbiciu pierwszego prototypu „Żubra” zbudowano jego drugi. Powstała krótka seria samolotów LWS - 6A. Na dwa lata przed wybuchem II wojny światowej został opracowany  wstępny projekt lekkiego samolotu myśliwskiego LWS – 4. Tego samego roku powstał prototyp samolotu sanitarnego LWS - 2.

 

Ostatni rok pokoju a w Lubelskiej Wytwórni Samolotów została uruchomiona licencyjna produkcja samolotów krajowego RWD-14 „Czapla”. To  tu powstał   prototyp samolotu wywiadowczego LWS - 3 „Mewa”. Wojna była z każdym dniem bliżej. Co nie przeszkadzało że na wiosnę pamiętnego 1939 r. rozpoczęły się prace rozbudowujące wytwórnię. Ostatnim projekt była „Mewa II” czyli LWS – 7. Dalsze prace zostały przerwane. Ale na mapie lotniczych osiągnięć lat 1918 – 1939  znalazł się Lublin. Lublin, który produkował samoloty. Nim te zaczął produkować, był znany za sprawą jednej ze swoich wytwórni z miedzianych garnków i rondli.

 

Konrad RYDOŁOWSKI