Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


aeropact-gdyniaaerobaltic2018-mediapack-baner-300x600.jpg

                                                                                                                            

AIR BALTIC 2018

GDYNIA  AEROBALTIC AIRSHOW 2018

    

NAGRODĘ WYLOSOWAŁ PIOTR MAJEWSKI

 

 

Jerzy Wojciech Polczyk urodził się na Kielecczyźnie 14 kwietnia 1917 r. Od roku 1920 do 1932 mieszkał z rodziną w Bydgoszczy. W 1932 r. przeprowadził się do Chełma Lubelskiego. Tu uczył się gimnazjum. W 1937 r. otrzymał świadectwo dojrzałości. Mając świadectwo maturalne rozpoczął pracę zawodową. Rok później zgłosił się do wojska. W wojsku zamierzał pozostać na stałe jako oficer zawodowy lotnictwa. Przeszkolenie jako rekrut rozpoczął 30 września 1938 r. na dywizyjnym kursie podchorążych rezerwy w pułku piechoty w Zamościu. Latem ukończył szkolenie szybowcowe w Ustianowej. Po kursie 3 stycznia 1939 r. zameldował się w Szkole Podchorążych Lotnictwa ( Dęblin ). Nie mając doświadczenia jako pilot samolotów turystycznych znalazł się w grupie uczącej się latania samolotowego od podstaw. Po ukończeniu nauki pilotażu początkowego zapoznał się z podstawami akrobacji lotniczej.

 

 Wielkopolska Wytwórnia Samolotów „Samolot”

 

W wędrówce po mapie polskiego przemysłu lotniczego II Rzeczypospolitej nie może zabraknąć Poznania. To właśnie tu działała Wielkopolska Wytwórnia Samolotów „Samolot”. Powstała z inicjatywy porucznika pilota Czesława Wawrzyniaka. Oficer nie działał w pojedynkę. Był reprezentantem Związku Lotników Polskich w Poznaniu. 11 sierpnia 1923 r. została utworzona Spółka Akcyjna „Samolot”. Rok później 24 kwietnia na lotnisku Ławica w wydzierżawionych od spadkobierców Ikara w służbie Marsa budynkach i hangarze nastąpiło otwarcie wytwórni.

 

 Lubelska  Wytwórnia Samolotów

 

         Przy końcu 1935 r. Dowództwo Lotnictwa cofnęło zamówienie na samoloty R - XIII F. Część z nich była już wykonana. Te zostały wycenione sic jako złom. Zakłady ogłosiły upadłość. To nie znaczy, że całkowicie zniknęły. Zostały upaństwowione. Nowa firma  otrzymała nową nazwę Lubelska Wytwórnia Samolotów. Wojsko wróciło do swojego zamówienia na  R – XIIIF. 

 

Lubelska Wytwórnia Samolotów była spółką ( Sp. z o. o. ), która tak naprawdę podlegała Państwowym Zakładom Lotniczym. Dyrektorem technicznym został inżynier Zbysław Ciołkosza następnie inżynier Ryszard Bartel. Kierownikiem biura konstrukcyjnego był inżynier a po nim inżynierJerzy Teisseyre.

http://zmniejszacz.pl/zdjecie/2018/6/13/12041631_DSC_0210.JPGPo ponurym i przeciągającym się okresie zimowym nastała wiosna, a wraz z nią - ku uciesze wszystkich entuzjastów awiacji, kolejny sezon lotniczy obfitujący w blisko trzydzieści zaplanowanych w Polsce imprez o tej tematyce. Jedną z pierwszych, była Lotnicza Majówka Iława 2018.Ten mazurski, podniebny festiwal, to impreza nietypowa. Przede wszystkim z racji miejsca, w którym się odbywa. Niewiele jest w naszym kraju pokazów lotniczych, które nie przebiegają nad lotniskiem, a nad zbiornikiem wodnym. Do tej pory, praktycznie jedynymi, organizowanymi w Polsce imprezami lotniczymi tego typu, były Mazury Air Show i Płocki Piknik Lotniczy. W ubiegłym roku do tego grona dołączyła Lotnicza Majówka w Iławie organizowana nad jeziorem Jeziorak, która od razu wzbudziła duże zainteresowanie i zyskała liczne grono sympatyków. Już podczas pierwszej edycji, organizatorom świetnie udało się połączyć wydarzenie o charakterze otwartego pikniku rodzinnego z nie byle jakimi pokazami lotniczymi.