PZL M-99 Orkan

PZL M-99 "Orkan"
- kolejną wersją rozwojową samolotu PZL M-93 "Iryda", choć już bardzo odbiegającą od pierwowzoru, był samolot szturmowy PZL M-99 "Orkan". Otrzymał on nowe skrzydło oraz przekonstruowany i wzmocniony kadłub. Opracowano wersje: 

  • M-99A z silnikami Rolls-Royce/SNECMA Adour Mk.871 o ciągu 2675 daN

  • M-99S ze słowackimi silnikami PS DV-2 o ciagu 2160 daN

  • M-99SA z silnikami PS DV-2A o ciągu 2500 daN

Planowano, że projekt stanie się alternatywą dla opracowywanych w latach 90 samolotów pola walki PZL-230 "Skorpion" oraz "Kobra". Niestety, kłopoty z programem budowy "Irydy" i zła sytuacja finansowa państwa w latach 90, spowodowały przerwanie prac nad "Orkanem". Nie zbudowano nawet makiety.

Konstrukcja: jednomiejscowy, dwusilnikowy grzbietopłat. Konstrukcja z blach i profili duralowych z zastosowaniem stali stopowych i kompozytów. Kabina załogi ciśnieniowa, fotel wyrzucany. Podwozie trójzespołowe, z kołem przednim, chowane w locie. Napęd jw.

 

Uzbrojenie: stałe- działko działko GSz-23Ł kal. 23 mm. Uzbrojenie podwieszane na węźle podkadłubowym (dostosowanym do podwieszania zasobnika z działkiem lub bomb, ewentualnie kaset bombowych), sześciu węzłach podskrzydłowych i prowadnicach na końcach skrzydeł (wyłącznie dla pocisków powietrze-powietrze). Masa maksymalna podwieszonego uzbrojenia wynosiła 4000 kg.

 

Dane techniczne (M-99A):

Rozpiętość

10,83 m

Długość

13,22 m

Wysokość

4,62 m

Powierzchnia nośna

23,0 m2

Masa własna

5140 kg

Masa całkowita

8300 kg

Masa maksymalna

11 700 kg

Prędkość maksymalna

1020 km/h

Pułap

14 400 m


Opracował: Paweł Szczepaniec