Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Przygodę z konstruowaniem samolotów Yuriy Yakovlevrozpoczął jako siedemnastolatek, wygrywając stypendium na studia w Kujbyszewskim Instytucie Lotniczym (obecnie Samara). Już wtedy, w powiązaniu z Instytutem istniał (i dalej istnieje) Amatorski Klub Projektowo-Lotniczy nazwany Aeropract, którego został członkiem. W okresie swoich studiów aktywnie uczestniczył w budowie szybowca szkoleniowego i projektowaniu kompozytowego wodnosamolotu A-5.

Następną konstrukcją, już jego własnego projektu, był w 1981 roku kompozytowy tandem oznaczony jako A-8. Obie te konstrukcje uznane zostały jako bardzo zaawansowane jak na projekty amatorskie i wygrywały liczne nagrody dla klubu.

Po studiach Yakovlev  rozpoczął pracę w biurze projektowym Zakładów Antonowa w Kijowie, gdzie pracował do 1995 roku, będąc zaangażowanym w projekt samolotu transportowego AN-70 (i jego odmian) oraz lekkiego samolotu pasażerskiego AN-38. Tuż po  przyjeździe do Kijowa zorganizował nowy klub, który nazwał Aeroprakt, gdzie zaprojektowano i zbudowano dwumiejscowy samolot treningowy T-8. W roku 1990 został rozpoczęto budowę nowego, dwumiejscowego samolotu A-20 "Czerwoniec", który powstał z zamysłem uruchomienia jego produkcji seryjnej. W tym też celu na bazie klubu miłośników Aeroprakt zostało utworzone przedsiębiorstwo, którego Yuriy Yakovlev został głównym konstruktorem.

Kilkadziesiąt wyprodukowanych samolotów A-20 lata wciąż w USA, Rosji, Czechach, Niemczech, Jordanii, Emiratach Arabskich, Singapurze, na Ukrainie, Węgrzech i w Polsce. Wykorzystywane są one do lotów rekreacyjnych, nauki pilotażu, udziału w zawodach sportowych, powietrznych inspekcjach gazo- i ropociągów.

Obecnie Aeroprakt koncentruje się na produkcji seryjnej największego swojego bestesellera- A-22 "Szarik". Do chwili obecnej wyprodukowano znacznie ponad 300 samolotów A-22. Odbiorcami są klienci z wszystkich kontynentów. Również dwusilnikowa odmiana samolotu A-20, która otrzymała oznaczenie A-26 to kolejny udany projekt Aeroprakta. Do chwili obecnej wyprodukowano 15 egzemplarzy. Dwusilnikowy samolot został bardzo dobrze przyjęty na rynku USA i właśnie głównie na ten rynek firma przygotowała już jego następcę Aeroprakt-36.

W biurze konstrukcyjnym Aeroprakta wciąż trwają prace nad nowymi modelami. Opracowany został między innymi samolot czteroosobowyA-24 trzymiejscowa amfibia, A-28 napędzany dwoma silnikami Rotax 912 jak również lekki, trzyosobowy wodnosamolot A-24 i A-28 czteromiejscowy dwusilnikowy. O  historii firmy Aeroprakt, karierze znanego konstruktora Yurija Yakovleva i projektowaniu samolotów będzie można posłuchać podczas Targów Lotnictwa w Lekkiego w Targach Kielce już 7-8 października! Znany kostruktor samolotów Yuriy Yakovlev będzie gościem Targów Lotnictwa Lekkiego w Targach Kielce.

 

Żródło: Targi Kielce