Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

 W dniach 22 - 25 maja b.r. w Genewie odbyły się targi lotnictwa biznesowego EBACE 2017 (European Business Aviation Conference and Exhibition). Impreza ta jest najważniejszym miejscem spotkań europejskiej wspólnoty lotnictwa biznesowego. Corocznie skupia liderów biznesu, producentów oraz ludzi zaangażowanych we wszystkie aspekty lotnictwa biznesowego.

EBACE jest organizowane przez European Business Aviation Association (EBAA), stowarzyszenie przemysłu lotniczego w Europie oraz National Business Aviation Association (NBAA), wiodący głos dla przemysłu lotniczego w Stanach Zjednoczonych. Impreza, jak co roku, odbywała się w Palexpo, nowoczesnym centrum kongresowym, znajdującym się tuż przy międzynarodowym lotnisku Genewa-Cointrin (IATA: GVA, ICAO: LSGG).

Organizatorzy podsumowując tegoroczne targi poinformowali, że były one jednymi z najlepszych w ostatnich latach. Potwierdza to, że EBACE pozostaje najważniejszym wydarzeniem branżowym w Europie.
– Każdy, kto spędził ostatni tydzień na EBACE, widział pasję i profesjonalizm, które definiują tę branżę. – powiedział CEO EBAA, Brandon Mitchener. – lmpreza ta pełna była energii i emocji na przyszłość, z najnowocześniejszymi technologiami, debatami, dyskusjami i więcej, niż kilkoma zakończonymi transakcjami. Mitchener, który został dyrektorem generalnym EBAA w kwietniu b.r. po raz pierwszy uczestniczył w EBACE. – Jestem podekscytowany, że będę częścią tej branży w tak ważnym momencie – powiedział. – Lotnictwo biznesowe w Europie umacnia się, a na tej imprezie pokazano kilka nowych modeli biznesowych, które oferują nowe możliwości dalszego rozwoju rynku.
Swoje zadowolenie wyraził także Ed Bolden, przewodniczący i CEO National Business Aviation Association. – Impreza była wszechstronnym sukcesem dla uczestników, wystawców i całej branży. Ostatni tydzień po raz kolejny pokazał trwałą wartość EBACE i lotnictwa biznesowego na całym świecie. Wyraźnie widać, że pozostajemy branżą z przyszłością i jesteśmy przekonani, że EBACE nadal będzie ważną jej częścią.

W tym roku na targach zaprezentowało się ponad 400 firm z ponad 40 krajów świata związanych z branżą lotniczą. Na ekspozycji statycznej znalazło się 56 samolotów biznesowych odrzutowych i turbośmigłowych oraz trzy śmigłowce na halach wystawowych (Airbus Helicopter H145, AugustaWestland AW109SP oraz Bell 407GX). Na płycie genewskiego lotniska znalazły się maszyny produkowane m.in. przez firmę Bombardier (Challenger 350, 604, Global 5000, 6000. Learjet75), Gulfstream (G280, G450, G500, G550, G650ER), Embraer (Legacy 450, 500, 650, Phenom 100, 300, Lineage 1000), Dassault (7X, 8X, 900LX, 2000LXS, 900LX), Cessna (M, XLS+, Caravan, Citation Latitude, Citiation Longtitude, Citation CJ4, Citation CJ3+), Beechcraft (King Air 250), Pilatus (PC-12NG, PC-24), Cirrus (SR22 oraz VisionSF-50), Daher (TMB930) oraz Hondę (HondaJet) i Boeing (BBJ 787).

Na tegorocznym EBACE firma Cessna promowała swoje „najmłodsze dziecko” samolot Cessna Citation Longitude, którego certyfikacja ma się zakończyć w tym roku. Maszyna napędzana jest dwoma silnikami Honeywell HTF7700L umieszczonymi tradycyjnie dla samolotów dyspozycyjnych w tylnej części kadłuba, po obu jego stronach. Maszyna posiada usterzenie w kształcie litery T oraz podwozie chowane, trójzespołowe z przednim podparciem. Kabina pasażerska przystosowana jest do przewozu maksymalnie dwunastu pasażerów. Przedział bagażowy, o pojemności 3,17 m³, może pomieścić 506 kg bagażu. Zaletą Longitude, według zapewnień producenta, jest najnowocześniejsza awionika (Glass cockpit, Garmin G5000™), HUD, system Fly-by-wire.

Swoją europejską premierę na tegorocznym EBACE miał także najnowszy model firmy Gulfstream - samolot G500, który bardzo różni się od swoich poprzedników. To maszyna wręcz nafaszerowana najnowocześniejszą techniką, by maksymalnie zwiększyć komfort pracy pilotów. Kokpit posiada awionikę Honeywell Primus Epic, która została wykonana w standardzie określanym jako Symmetry Flight Deck firmy Honeywell. Piloci mają do dyspozycji cztery wielofunkcyjne wyświetlacze dotykowe. Maszyna wyposażona jest w zmodernizowany system Enhanced Vision System (EVS III), którego podstawą jest umieszczona w dziobie samolotu kamera termowizyjna, która umożliwia wyświetlanie obrazu z kamery na wyświetlaczu HUD II. Po raz pierwszy w samolotach firmy Gulfstream nie ma wolantów, a sterowanie odbywa się przy użyciu wielofunkcyjnych joystików (Active Control Sidesticks) firmy BAE Systems. W modelu tym zastosowano również trzyosiowy aktywny system sterowania lotem fly-by-wire.

Cirrus promowała najnowszy model tej marki samolot Vision SP-50, którego certyfikacja zakończyła się w październiku ubiegłego roku. Maszyna ta jest najmniejszym odrzutowcem klasy VLJ (Very Light Jet,). Według producenta została zaprojektowana tak, by mógł ją pilotować jej właściciel, a nie profesjonalny pilot. Posiada avionikę firmy Garmin (Cirrus Perspective Touch™). Samolot dysponuje 5 miejscami, a jego napęd stanowi silnik Williams F33 o ciągu 8,5 kN, który zapewnia osiągnięcie maksymalnej prędkości przelotowej 566 km/h i zasięgu (przy 1-2 osobach na pokładzie) około 2000 km.

Dużym zainteresowaniem wśród potencjalnych nabywców cieszył się samolot PC-24, którego premiera miała miejsce na genewskich targach dwa lata wcześniej. To pierwszy dwusilnikowy, odrzutowy samolot dyspozycyjny wyprodukowany przez szwajcarską firmę Pilatus. Na rynku ma on konkurować z samolotem Cessna Citation CJ4 i Phenom 300, który czwarty raz z rzędu został „najczęściej kupowanym samolotem biznesowym” na świecie. Samolot Pilatus PC-24 ma zasięg 3300 km i może pomieścić sześciu pasażerów. To pierwszy na świecie odrzutowy samolot dyspozycyjny standardowo wyposażony w drzwi ładunkowe, którego osiągi przy rozbiegu i dobiegu umożliwiają korzystanie z bardzo krótkich, a nawet nieutwardzonych pasów startowych. Samolot wyposażony jest także w przestronną kabinę, której wystrój można dostosować do wymagań klienta. Jest to prawdziwie super wszechstronny odrzutowiec – samolot zaprojektowany do wykonywania szerokiego zakresu zadań, zgodnie z określonymi wymaganiami.

Od lat na hali wystawowej EBACE obecna była makieta samolotu HondaJet, pierwszego samolotu koncernu Honda. Po raz kolejny maszynę tę można było zobaczyć na płycie lotniska. Według producenta HondaJet jest najbardziej zaawansowanym technicznie lekkim odrzutowcem dyspozycyjnym o najlepszych w tej klasie samolotów osiągach, komforcie, jakości i sprawności. Wnosi wiele innowacji technicznych i rozwiązań nietypowych dla konstrukcji współczesnych samolotów, w tym umieszczenie silników nad skrzydłami, co pozwala radykalnie poprawić osiągi i zmniejszyć zużycie paliwa dzięki obniżeniu oporów powietrza. Taka koncepcja konstrukcji płatowca prowadzi do obniżenia poziomu hałasu w kabinie, a także hałasu docierającego na ziemię w czasie lotu, umożliwia też powiększenie kabiny, zwiększenie pojemności ładunkowej oraz wygospodarowanie przestrzeni na pełnowymiarową toaletę w tylnej części kadłuba. Samolot HondaJet napędzany jest przez dwa silniki turboodrzutowe GE Honda HF120. Został wyposażony w najbardziej zaawansowany system awioniki z ekranami dotykowymi, jaki jest dostępny dla lekkich turboodrzutowych samolotów dyspozycyjnych. Jest to nowej generacji system Garmin® G3000 dostosowany do samolotu HondaJet, z trzema panoramicznymi 14-calowymi monitorami i dwoma mniejszymi dotykowymi ekranami funkcyjnymi. Odrzutowiec posiada kadłub wykonany z materiałów kompozytowych, a skrzydła ze strukturalnie wzmocnionych pojedynczych arkuszy aluminium.

EBACE to nie tylko targi, wystawa, ale przede wszystkim liczne konferencje i warsztaty, które odbywały się przez cały okres trwania imprezy. Na uwagę zasługują dwa seminaria: „Transakcje lotnicze” i „Bezpieczeństwo lotnictwa cywilnego”, w których uczestniczyli najlepsi w branży specjaliści. Niezwykle inspirująca była sama ceremonia otwarcia targów. Głównym prelegentem był doktor Bertrand Piccard, który również 10 lat temu był gościem EBACE. Wtedy opowiadał o swojej wyprawie balonem wokół kuli ziemskiej.
– Spodziewaliśmy się, że opowie nam, co osiągnął i w jaki sposób. –  powiedział Ed Bolen, CEO National Business Aviation Association (NBAA), po raz kolejny przedstawiając Piccarda. – Zamiast tego poświęcił dużo czasu opowiadając o swoim kolejnym wyzwaniu, jakim było latanie dookoła świata samolotem napędzanym wyłącznie energią słoneczną.
Piccard jest fundatorem i pomysłodawcą projektu Solar Impuls. W ciągu ostatnich 10 lat swoje „niemożliwe”, zdaniem wielu sceptyków, marzenie zrealizował od samego początku – od znalezienia instytucji naukowej, która zaprojektowałaby samolot napędzany energią słoneczną, poprzez jej budowę, a następnie sam zasiadł za sterami maszyny by bez kropli paliwa okrążyć ziemię.
– Kiedy tu byłem ostatni raz, nie powiedziano mi, że mój pomysł był szalony. – mówił Piccard do licznie zgromadzonej publiczności na otwarciu tegorocznego EBACE.
Wielokrotnie podczas realizacji projektu, zwłaszcza na początku słyszał on, że jego marzenie jest niemożliwe „właśnie tylko dlatego, że nikt jeszcze tego nie zrobił przed nim", powiedział. "W przeciwnym razie zawsze będzie niemożliwe."

– To była niezwykła impreza, od samego początku do jej zakończenia. – powiedział Mitcher podsumowując tegoroczne targi lotnictwa biznesowego. – Kiedy EBACE zbliża się do końca, wiem, że nasza branża stoi przed prawdziwymi wyzwaniami i ekscytującymi możliwościami. Jestem pewien, że w tym momencie lotnictwo w Europie rozwija się, a nasza przyszłość jest jaśniejsza niż kiedykolwiek wcześniej.

Cessna Vision SP50

 

P1260386 Kopia

 

P1260391 Kopia
Tekst i zdjęcia: Jolanta Janczyk