Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

Walter Extra / Niemcy

Model:

Extra AE 300L

 

 

Extra 300L - na Air Show Radom 2009

Extra 300L na Air Show Radom 2009, foto. Dariusz Biernat

 

 

1. Historia modelu

Extra 300 - jednomiejscowy samolot akrobacyjny opracowany w zakładach Walter Extra w Heide, powstał w końcu lat osiemdziesiątych, prototyp oblatano 4 marca 1992 roku, szybko wywalczył sobie miano jednego z najlepszych samolotów akrobacyjnych świata. W 2000 roku o miano najlepszego samolotu rywalizowały samoloty Extra-300 oraz rosyjskie maszyny z serii Su-26/29/31 (z lekką przewagą dla Su-31). Przy czym samolot Extra niezaprzeczalnie króluje w kategorii ADVANCED. Na bazie modelu 300 w latach dziewięćdziesiątych powstały poprawione samolot Extra 300S oraz dwumiejscowe 300L, 330L.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Środkowa część kadłuba spawana z rur stalowych kryta blachą duralową, tył kadłuba, usterzenie i skrzydła kompozytowe wykonane z włókien węglowych i aramidowych, podwozie stałe trójkołowe.

2.2. Wyposażenie


Silnik:
silnik tłokowy rzędowy sześciocylindrowy Lycoming AEI-540 o mocy 224 kW w układzie „boxer”

WERSJA EXTRA 330 - silnik w wersji AEI-580 o mocy 245 kW, śmigło trójłopatowe stałoobrotowe Mühlbauer

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu EXTRA 300 / 330
Silnik, producent  jak w opisie
Maksymalna moc  jak w opisie
Płatowiec  dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
7,50 / 8,00 m
Długość  6,65 / 6,96 m
Wysokość  2,62 / 2,62 m
Masy  
Masa własna
 653 / 745 kg
Maksymalna masa startowa  920 / 950 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  400 / 410 km/h
Prędkość podróżna  314 / 330 km/h
Prędkość minimalna  115 / 115 km/h
Wznoszenie maksymalne  16,7 / 18 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  850km / ---

Oprac. Jacek Waszczuk

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}