Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

Metal-Master / Polska

Model:

Flaris Lar 1

 

 

Flaris Lar 1 - fot. Jarosław Paszyn - Paris Air Show Le Bourget 2013

 

1. Historia modelu

Firma Metal-Master została założona przez Sylwię i Rafała Ładzińskich w 2000 roku. Jest przedsięwzięciem rodzinnym, o wyłącznie polskim kapitale. Przedsiębiorstwo realizuje między innymi innowacyjne linie montażowe, na których wykonywane są podzespoły elektryczne samochodów osobowych.
FLARIS LAR 1 jest pierwszą konstrukcją lotniczą firmy Metal-Master, który wprowadza nową polską markę na rynek międzynarodowy. W przyszłości marką FLARIS będą sygnowane inne, nie mniej innowacyjne produkty Metal-Master.
Podczas jubileuszowych 50. International Paris Air Show Le Bourget 2013, odbyła się światowa premiera polskiego samolotu odrzutowego FLARIS LAR 1.
Samolot pomyślnie przeszedł już próby naziemne. Do pierwszego lotu Flaris Lar 1 wystartuje jeszcze w roku 2013. Właściciele  z produkcją chcą ruszyć w roku 2014. Produkcja ma obejmować 10 sztuk rocznie. Potem będzie to kilkadziesiąt egzemplarzy. W roku 2014 planowane jest certyfikowanie pierwszych dwóch samolotów w kategorii S1 specjalny, zaś w 2016 certyfikacja wg EAZA i FAA.
FLARIS LAR 1 jest pierwszym na świecie biznesowo-rodzinnym odrzutowcem, który został wykonany w najnowszych technologiach preimpregnatów węglowych. Dzięki zastosowanym innowacjom powstała wybitnie lekka, a jednocześnie wytrzymała konstrukcja.
W realizację projektu zostało zaangażowane polskie środowisko naukowe. Rozpoczęliśmy współpracę z Instytutem Lotnictwa, Instytutem Technicznym Wojsk Lotniczych, Politechniką Warszawską, Politechniką Wrocławską oraz Wojskową Akademią Techniczną.

Aby wystartować i wylądować FLARIS LAR 1 potrzebuje jedynie 250 m trawiastego pasa. Pilot z licencją turystyczną i jego 4 pasażerów dotrze z centrum kraju do najbardziej odległego miejsca w Polsce w niespełna 0,5 h. FLARIS LAR 1 pokonuje 2000 km w 3 godziny.
Przybliżony koszt paliwa to około 1 zł za 1 km. FLARIS LAR 1 nie ma sobie równych, stworzony jest pod nową kategorię samolotów odrzutowych – FAMILY JET.
FLARIS LAR 1 to samolot wyprzedzający istniejące rozwiązania pod wieloma względami, a przede wszystkim łatwością użytkowania i bezpieczeństwem. Do jej prowadzenia wystarczy  licencja turystyczna (PPL).
Samolot wybacza pilotowi wiele błędów oraz pozwala operować nawet na trawiastych lotniskach. Dzięki wyjątkowej doskonałości aerodynamicznej (L/D=18) i jednobryłowemu kadłubowi w kształcie kropli, FLARIS LAR 1 może przy wyłączonym napędzie pokonywać lotem ślizgowym18 km na każdy kilometr utraty wysokości. W wyjątkowych sytuacjach zagrożenia może zostać uruchomiony spadochronowy system ratunkowy.
Wiele elementów struktury samolotu wykonywanych jest we współpracy z najlepszymi na świecie producentami kompozytów. Implementowane przez nas technologie stosowane są również w najnowszych samolotach takich jak Airbus A380 czy Boeing Dreamliner.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

To ultralekki odrzutowiec, który już wkrótce ma szansę stać się nową wizytówką polskiej lotniczej myśli konstruktorskiej. Ten środek transportu i bezkonkurencyjny w globalnej skali produkt ma szansę stać się polskim hitem eksportowym.
Masa startowa samolotu – z pełnym zbiornikiem i 5 osobami, wynosi niespełna półtorej tony i jest niższa o 40% od masy innych samolotów porównywalnej wielkości.
Flaris LAR01 ma konstrukcję kompozytową. Kabina może pomieścić pilota i trzech pasażerów. Prototyp będzie napędzany silnikiem PW610 o ciągu 6,5 kN. Ma on pozwolić na uzyskanie prędkości przelotowej 700 km/h.
Konstruktorzy samolotu postawili nie tylko na nowoczesną konstrukcję, ale również bezpieczeństwo. Samolot wyposażono w spadochronowy system ratunkowy. Dzięki dość wysokiej doskonałości aerodynamicznej (18) samolot może też efektywnie wykonywać lot ślizgowy w przypadku awarii silnika.

FLARIS LAR 1 – najważniejsze zalety:

  •     Łatwy pilotaż
  •     Możliwość operowania z lotnisk trawiastych
  •     Kompozytowa technologia
  •     Prędkość przelotowa – 700 km/h
  •     Pułap – 14000m (FL490)
  •     Zasięg – 2500 km
  •     Bezpieczny spadochronowy system ratunkowy
  •     Masa własna – 700 kg
  •     Bardzo mała masa startowa – 1500 kg
  •     L/D=18 (wyjątkowa doskonałość aerodynamiczna)

2.2. Wyposażenie


Opcjonalne wyposażenie samolotu:

  • spadochronowy system ratunkowy

Silnik:
PW610 o ciągu 6,5 kN

 

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

schemat flaris

fot. by Flaris.pl

4. Dane techniczne

Typ samolotu Flaris Lar 1
Silnik, producent  PW610
Maksymalna moc  6,5 kN
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 8,68 m
Długość  8,32 m
Wysokość  2,43 m
Masy  
Masa własna
700 kg
Maksymalna masa startowa 1500 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  700 km/h
Prędkość minimalna  115 km/h
Rozbieg  250m
Zasięg  2500 km

 

 Na podstawie wikipedia.pl

 

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}