Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

American Champion Aircraft / Stany Zjednoczone

Model:

American Champion/ Bellanca Citabria

 

 

american_Championt

 

 

1. Historia modelu

American Champion/ Bellanca Citabria - samolot został opracowany w biurze konstrukcyjnym firmy American Champion, oblatano go w 1964r. i jeszcze w tym samym roku został wprowadzony do produkcji. Ten dosyć popularny i lubiany przez pilotów samolot był (w związku ze zmianami własnościowymi) montowany przez trzy przedsiębiorstwa. Początkowo była to firma Champion Aircraft, która w 1970r. została przejęta przez Bellance, która z kolei upadła na początku lat 80., wtedy to produkcję przejął American Champion Aircraft.

Citabria czerpała w znacznej części z konstrukcji samolotu Aeronauca Champion, który był produkowany od 1954r. w Champion Aircraft. Główne zmiany objęły kanciaste obrysy stateczników i końcówek skrzydeł. Modyfikacji uległ również kadłub jednak podobnie jak w Championie, jego konstrukcja składała się z spawanych, stalowych rurek. Przekrój kadłuba był zbliżony do trójkątnego. Żebra skrzydła wykonane zostały z aluminium podczas gdy dźwigary w większości egzemplarzy były drewniane. Część Citabri wyposażono w metalowe dźwigary, możliwe jest też zastąpienie w starszych samolotach drewnianych elementów, metalowymi. Maszyny wyposażone są w klasyczne podwodzie (z przednim podwoziem głównym), w pierwszych egzemplarzu wykonane ze stali, później z tzw. stali sprężynowej (z większymi dodatkami związków węgla), a od 2004r. z aluminium.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Lekki metalowy gornopłat

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
Lycoming O-320-A2B czterocylindrowy, czterosuwowy, 150 KM (110 kW)

 

2.3. Warianty

 

Pierwszą wersją Citabrii był model 7ECA, zwany „Standart Citabria”. Samoloty te były wyposażone w 100- konny silnik Continental O-200-A. Później Champion Aircraft zaproponował alternatywną jednostkę napędową w podstacji 115- konnego silnika Lycoming O-235-C1, po pewnym czasie okazało się że odmiana ta jest znacznie bardziej popularna, więc stała się ona standardem wyposażania 7ECA. Pierwsza wersja Citabri wykorzystywała również silniki Lycoming O-235-K2C, o tej samej mocy co poprzednik. Gdy w 1995r. American Champion wznowił produkcję 7ECA, samoloty zostały wyposażone w metalowe dźwigary i otrzymały przydomek „Aurora”. Od 2004r. maszyny schodzące z linii produkcyjnej mają aluminiowe golenie podwozia.

 

 

Już w rok po wprowadzeniu 7ECA, Champion Aircraft opracował 7GCAA, różniący się od poprzednika przede wszystkim dużo mocniejszym bo 150- konnym silnikiem Lycoming O-320-A2B. Dwa lata później wszystkie samoloty tego typu otrzymały golenie podwozia z stali sprężynowej. Po przejęciu Champion Aircraft przez Bellance 7GCAA otrzymały oznaczenie Citabria „A” Package. American Champion Aircraft wznowił produkcję tych samolotów w 1997r., jako Citabria Adventure. Współczesne 7GCAA wyposażane są w silniki Lycoming O-320-B2B (o mocy 160KM), lub Vantage O-360-A3A2 z kompozytowym śmigłem (o mocy 180KM, te egzemplarze nazywane są Ultimate Adventure). Podobnie jak u Aurory, nowe Adventage otrzymują metalowe żebra i aluminowe golenie podwozia. 7GCBC to model opracowany w tym samym roku co 7GCAA i jest z nim niemal tożsamy. Główną różnicą jest zastosowanie skrzydeł o większej rozpiętości (10,5m czyli 30cm więcej niż w poprzednich wariantach). Bellanca kontynuowała produkcję tej odmiany pod nazwą Citabria „C” Package. Gdy w 1994r. Produkcja została wznowiona samolot otrzymał przydomek Explorer. Współczesne 7GCBC przeszły podobne modyfikacje co współczesne 7GCAA. Przy czym dostają również większe koła podwozia. Samoloty z mocniejszym 180- konnym silnikiem nazywane są „High Country Explorer”. Ostatnią wersją Citabri jaka trafiła do produkcji był 7KCAB, wprowadzony w 1968r.. W modelu tym zastosowano silniki Lycoming O-320-E2A. Zmianie uległ układ paliwowy (m.in. zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa) i układ olejowy. Pozwoliło to na loty z długotrwałymi ujemnymi przeciążeniami, co nie było możliwe w poprzednich modelach. Bellanca produkowała tą odmianę pod oznaczanie Citabria „B” Package.

 

 

W tym samym okresie co 7KCAB powstała Citabria Pro, która nigdy nie weszła do produkcji. Samoloty te miały posiadać krótszy kadłub, skrzydła z pół- symetrycznym profilem i nie stosowany w żadnych innych Citabriach silniki Lycoming IO-360-SPL. Citabria Pro miała wykazywać się lepszymi własnościami manewrowymi, zwłaszcza w locie odwróconym. Łącznie powstało ponad 5000 Citabri pochodzących od różnych producentów. Maszyny te służyły przede wszystkim do szkolenia, ale także do podstawowej akrobacji. Kilka Citabri suszyło jako lekkie samoloty obserwacyjne w Turcji i Tondze.

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu American Champion/ Bellanca Citabria
Silnik, producent Lycoming O-320-A2B czterocylindrowy, czterosuwowy
Maksymalna moc  150 KM (110 kW)
Płatowiec  górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,2m
Długość  6,90m
Wysokość  2,4m
Masy  
Masa własna
 503,5kg
Maksymalna masa startowa  748kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  260km/h
Prędkość podróżna  203km/h
Prędkość minimalna  82km/h
Wznoszenie maksymalne  5,7 m / s  (1120 ft / min)
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  805km

Oprac. Kamil Stasiak

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}