Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

Partenavia / Włochy

Model:

Partenavia P. 68

 

 

Partenavia-P.68C airplanemart-com

Partenavia-P.68C -  źródło: www.airplanemart.com

 

 

1. Historia modelu

Partenavia P. 68 to sześcioosobowy włoski, dwusilnikowy, górnopłat budowany przez firmy Partenavia a później Vulcanair. Zaprojektowany przez profesora Luigi Pascale i pierwotnie wprowadzony do produkcji w 1972 roku, został przeznaczony do użytku prywatnego lub służbowego, a także do szkolenia i transportu. Pierwotnie nazwany Victor

Pierwszy oblot na tym samolocie wykonany zostal 25 maja 1970 r., prototyp P. 68 został zbudowany w Arzano we Włoszech. Był zasilany przez dwa silniki tłokowe Lycoming IO-360  o mocy 200 KM (149 kW). Produkcja P.68 rozpoczęła się w 1972

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Dwusilnikowy sześcioosobowy górnopłat.

 

2.2. Wyposażenie


Silnik:
 2 × Lycoming IO-360-A1B6 chłodzony powietrzem, 149 kW (200 KM) każdy

 

2.3. Warianty

  • P. 68
  • P.68B - P. 68 - z wydłużoneym kadłubem
  • P. 68 Observer - zmodyfikowany P.68B
  • P.68C - P.68B
  • P.68C-TC - P.68C - wyposażony w silnik 200 Lycoming KM TI0-360-C1A6D
  • P.68R - P.68B - z chowanym podwoziem
  • P.68T - P.68R - o wydłużonym kadłubie
  • AP.68TP - pierwszy turbośmigłowy prototyp. Oryginalna nazwa P. 68 Turbo
  • AP.68TP-100
  • AP.68TP-300 Spartacus - P.68T ze stałym podwoziem
  • AP.68TP-600 Viator - Spartacus z chowanym podwoziem
  • AP.68TP-600-Viator
  • Spartacus RG - chowane podwozie
  • Spartacus -10 - rozwinięta wersja Spartacus RG.

 

 

 

 
3. Schemat  

partenaviap68 schemat

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Partenavia (P.68C)
Silnik, producent  2 × Lycoming IO-360-A1B6
Maksymalna moc  2 x 149 kW (200 KM) każdy
Płatowiec  górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 12,00m
Długość  9,55m
Wysokość  3,40m
Masy  
Masa własna
 1230 kg
Maksymalna masa startowa  1990 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  322 km/h
Prędkość podróżna  298 km/h
Prędkość minimalna  106 km/h
Wznoszenie maksymalne  7,6 m/s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  2112 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}