Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj:

Liberty Aerospace / Stany Zjednoczone

Model:

Liberty XL-2

 

 

Liberty XL-2 Jarek Kania

Liberty XL-2 - fot. Jarosław Kania / aviateam.pl

 

1. Historia modelu

Liberty Aerospace wyprodukowało samolot XL-2 miedzy innymi na potrzeby szkolenia. Niskie koszty eksploatacji to duża zaleta tego samolotu. Samolot został certyfikowany w 2004 roku i do tej pory wyprodukowano około 140 egzemplarzy. Kadłub wykonany jest z kompozytu co znacznie wpływa na osiągi samolotu. Liberty XL-2 to dwumiejscowy samolot turystyczny wyprodukowany przez firmę Liberty Aerospace z Melbourne na Florydzie. Służy także jako samolot szkoleniowy.

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

Dwumiejscowy samolot konstrukcji hybrydowej, jednosilnikowy dolnopłat wolnonośny. Podwozie stałe z przednim kółkiem niesterowanym. Usterzenie w układzie klasycznym. W samolocie zastosowano lotki szczelinowe i klapy Fowlera. Samolot ma kompozytowy kadłub i aluminiowe skrzydła.

2.2. Wyposażenie

Podstawowe wyposażenie tablicy przyrządów:

  • Standardowa awionika to Garmin 530 GPS-Comm, a 430 GPS-Comm i GTX 327 transponder  wraz z interkomem w panelu sterowania. Instrumenty silnikowe są zawarte w Microsystems Vision VM-1000 panelu.
Silnik:
  • Jednostka napędowa to silnik tłokowy, czterocylindrowy Continental IOF-240-B5B sterowany systemem FADEC, w układzie boxer, o mocy 125kM. Ciąg wytwarzany jest przez dwułopatowe śmigło drewniane o stałym skoku.

2.3. Warianty

 

 

 
3. Schemat  

 

Oferta sprzedaży

4. Dane techniczne

Typ samolotu Liberty XL-2
Silnik, producent  Continental IOF-240-B5B
Maksymalna moc  125kM
Płatowiec  wolnonośny dolnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 8,7188 m
Długość  6,193 m
Wysokość  2,2596 m
Masy  
Masa własna
 526 kg
Maksymalna masa startowa  794 kg
Masa użyteczna  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  300km/h
Prędkość podróżna  232km/h (110 kts)
Prędkość minimalna  81km/h
Wznoszenie maksymalne  3,46 m / s
Rozbieg  
Dobieg  
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  926km (4h25’ lotu)

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}