Strona główna >> Encyklopedia lotnicza >> Polskie samoloty transportowe

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

Regulamin

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Najbliższe imprezy

sobota, 25 październik
Jacksonville Sea & Sky Spectacular
niedziela, 26 październik
Jacksonville Sea & Sky Spectacular
sobota, 01 listopad
Wings Over Houston Air Show
sobota, 01 listopad
Stuart Air Show 2014
niedziela, 02 listopad
Red Bull Air Race, Shanghai
niedziela, 02 listopad
Wings Over Houston Air Show
niedziela, 02 listopad
Stuart Air Show 2014
wtorek, 04 listopad
Helishow Dubai 2014
środa, 05 listopad
Indo Defence & Aerospace 2014 JIExpo Kemayoran
środa, 05 listopad
Helishow Dubai 2014

Co nowego?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Poprzedni Następny

Traviader

21-10-2014 APLIKACJE MOBILNE

Traviader

Traviader, wykorzystując odbiornik GPS w Twoim urządzeniu,  umożliwia śledzenie w czasie rzeczywistym niektórych parametrów lotu i rejestrowanie jego szczegółów, takich jak: szerokość i długość geograficzna, kierunek lotu, lotnisko startu, data...

Czytaj więcej

The Aviation Herald

21-10-2014 APLIKACJE MOBILNE

The Aviation Herald

Aplikacja The Aviation Herald to absolutny must have dla wszystkich miłośników samolotów i branży lotniczej. Aplikacja dostarcza najnowsze informacje o katastrofach, wypadkach i incydentach lotniczych na całym świecie. Dzięki niej...

Czytaj więcej

Tecnam P2010

20-10-2014 SAMOLOTY ULTRALEKKIE

Tecnam P2010

Producent / Kraj: Tecnam / Włochy Model: Tecnam P2010           1. Historia modelu        Data oblotu: 12 kwiecień 2012    Lata produkcji: 2012 - trwa       Produkcja: 3    - 1 egz. Tecnam P2010 - I-FOUR    - 2...

Czytaj więcej

Wsiewołod Jan Jakimiuk

19-10-2014 Związani z lotnictwem

Wsiewołod Jan Jakimiuk

Wsiewołod Jan Jakimiuk  urodził się w Kożynie . W 1920 roku ukończył szkołe średnią w Wilnie tu też wstąpił na studia i w roku 1925 uzyskał magisterium z matematyki na...

Czytaj więcej
 
1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Wśród maszyn produkcji polskiej niewątpliwie znaną jest Bryza M-28 wyprodukowana przez PZL Mielec.

Współczesne maszyny w zależności od typu, mogą unieść od 40 do 250 ton ładunku. Ładowność samolotu jest jednak zmienna, gdyż zależy od odległości, jaką ma on do pokonania bez tankowania. Ograniczeniem jest również zdolność lotniska do przyjęcia, a ściślej rzecz biorąc do startu samolotu - decydującym czynnikiem jest długość pasa startowego. W takim wypadku samolot może wziąć mniej ładunku lub paliwa.

Dodatkowym utrudnieniem przy przewozie ładunków jest konstrukcja samolotu, która uniemożliwia załadunek towarów zbyt wysokich, szerokich, długich, a także zbyt ciężkich. Popularną metodą przewozu towarów jest tworzenie jednostek ładunkowych w postaci kontenerów i palet, ułatwiających przeładunki i manipulacje. Towary przewożone na lekkich paletach obciąga się folią lub specjalnymi siatkami.

Zarówno urządzenia przeładunkowe, jak i wnętrza samolotów towarowych są wyposażone w rolki, po których przesuwa się jednostki ładunkowe.
Obecnie największym samolotem transportowym na świecie jest An-225 Mrija (masa użyteczna 400 ton, wyprodukowano tylko jedną sztukę) oraz An-124 Rusłan (masa użyteczna 150 ton, produkowany seryjnie).

Największym wyprodukowanym samolotem transportowym o napędzie turbośmigłowym jest radziecki An-22, jednakże problemy z zespołem napędowym (wibracje) sprawiły, iż praktycznie wyszedł z użycia.

Z maszyn produkowanych poza Rosją (i ZSRR) do największych należą: C-5 Galaxy i C-17.
Samoloty transportowe są dostosowane do przewozu towarów i przesyłek pocztowych, ale także duże samoloty, służące do przewozu sprzętu wojskowego, oddziałów desantowych, grup rannych itp.

(wikipedia.pl)