Strona główna >> Artykuły lotnicze >> Zawód? Pilot...

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

Regulamin

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Najbliższe imprezy

sobota, 25 październik
Jacksonville Sea & Sky Spectacular
niedziela, 26 październik
Jacksonville Sea & Sky Spectacular
sobota, 01 listopad
Stuart Air Show 2014
sobota, 01 listopad
Wings Over Houston Air Show
niedziela, 02 listopad
Red Bull Air Race, Shanghai
niedziela, 02 listopad
Stuart Air Show 2014
niedziela, 02 listopad
Wings Over Houston Air Show
wtorek, 04 listopad
Helishow Dubai 2014
środa, 05 listopad
Indo Defence & Aerospace 2014 JIExpo Kemayoran
środa, 05 listopad
Helishow Dubai 2014

Co nowego?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Poprzedni Następny

Business Aviation Techs Look to Catch up…

21-10-2014 ARTICLES IN ENGLISH

As Wi-Fi networks increasingly become standard on modern aircraft, aviation maintenance personnel are finding their workloads becoming increasingly more complex. Nowhere is this more of an issue than in the...

Czytaj więcej

Successful implementation of the new red…

20-10-2014 ARTICLES IN ENGLISH

Successful implementation of the new redesigned shaft on first EC225s/EC725s

Airbus Helicopters is working hand-in-hand with operators to efficiently carry out the retrofit on the global fleet. Marignane, France, 16 October 2014 – Airbus Helicopters is working alongside operators of its...

Czytaj więcej

Airbus to reduce A330 production rate in…

17-10-2014 ARTICLES IN ENGLISH

Airbus will reduce its production of A330s from 10 to nine per month from the fourth quarter of 2015 as it transitions to the re-engined A330neo. Tom Williams, Airbus’ executive vice-president...

Czytaj więcej

Unmanned Vs. Manned: How Civil UAS is Sh…

16-10-2014 ARTICLES IN ENGLISH

The European Commission, like many government agencies across the globe, is racing to regulate airspace for civil Unmanned Aircraft Systems (UAS) as quickly as technology and business opportunities in the...

Czytaj więcej
 
1 1 1 1 1 Rating 3.75 (4 Votes)

Jak się wyedukować na zawodowego pilota?

superjumboPraca pilota nieodłącznie kojarzy się z czymś elitarnym, niedostępnym przeciętnemu śmiertelnikowi. Pilot, jak mówi definicja słownikowa, to osoba kierująca statkiem powietrznym, a więc także śmigłowcem, szybowcem, balonem i innym. Właściwie w Polsce istnieje tylko jedna uczelnia wyższa, która kształci pilotów lotnictwa cywilnego - Politechnika Rzeszowska. Można też studiować pilotaż w dęblińskiej Wyższej Oficerskiej Szkole Wojsk Powietrznych, wówczas jednak kariera przebiega zupełnie inaczej - w ścisłym związku z wojskiem. Jeśli zaś ktoś chce zostać pilotem małego samolotu turystycznego bądź ultralekkiego, wystarczy certyfikowany ośrodek szkoleniowy. W poniższym artykule przybliżymy Państwu zdobycie uprawnień zawodowego pilota lotnictwa cywilnego pasażerskiego.

Piloci to ta część społeczeństwa, która cieszy się powszechnym szacunkiem. Jest też grupa ta uznawana za przedstawicieli prestiżowego zawodu. Zawód pilot jest nie tylko ciekawy, ale też trochę niebezpieczny. Jednak jest dobrze płatny, dlatego jest przedmiotem marzeń młodych ludzi. Niestety niewielu z nich spełnia warunki stawiane pilotom.

Sprawą priorytetową w nauce pilotażu są bowiem predyspozycje ku temu. Niezależnie bowiem od warunków formalnych, by zostać pilotem, trzeba spełnić określone wymogi medyczne. W przypadku pracy pilota ważnymi cechami są też odporność na stres, szybkie reagowanie na zagrożenia, umiejętność logicznego myślenia, odpowiedzialność za siebie i innych.

Rzeszów górą?
Politechnika Rzeszowska proponuje m.in. studia na kierunku mechanika i budowa maszyn w odpowiedniej specjalności, czyli lotnictwo. Ale to nie koniec wyborów w trakcie studiów. Trzeba się jeszcze zdecydować na określoną specjalizację: samoloty, silniki lotnicze, awionika oraz pilotaż. Ten ostatni cieszy się powodzeniem u większości kandydatów na pilotów.

- Niezależnie od licencji pilota, absolwent specjalności pilotażowej otrzymuje wykształcenie techniczne z zakresu eksploatacji sprzętu lotniczego, szczególnie wyposażenia pokładowego samolotów oraz problematyki organizacji ruchu lotniczego - zaznaczają pracownicy uczelni. Jednocześnie jednak prowadzone jest szkolenie praktyczne do licencji pilota zawodowego (CPL - Commercial Pilot License) wraz z uprawnieniami do lotów na samolotach wielosilnikowych (ME - Multiengine) oraz lotów według wskazań przyrządów (IFR - Instrument Flight Rules).

Studenci V roku zdają egzaminy licencyjne w ramach praktyki lotniczej. Program szkolenia lotniczego kończy się lotami międzynarodowymi do Europy Zachodniej na samolocie M-20 Mewa.

Absolwenci uzyskują tytuł magistra inżyniera ze specjalności lotnictwo. Nie otrzymują jednak licencji pilota liniowego transportowego (ATPL) - muszą się o nią dopiero postarać.
W ten sposób przygotowany pilot pełni służbę w lotnictwie cywilnym transportowym, zgodnie ze standardami Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) oraz wymaganiami Europejskiej Wspólnej Władzy Lotniczej (JAA - Joint Aviation Authorities).

Tradycje pilotażu i zawodu pilota są krótkie. Licencjonowanie i sformalizowanie wymagań w tym zawodzie nastąpiło, gdy wykonano pierwsze loty komercyjne.

W dniu dzisiejszym pilot jest osobą bardzo wąsko wyspecjalizowaną w konkretnym typie i marce maszyn.

W Polsce obowiązuje około 30 typów licencji w zależności od rodzaju statku. Licencje amatorskie (czyli na samoloty turystyczne i ultralekkie) to tylko 1/3 wszystkich polskich uprawnień. Piloci zawodowi mogą uzyskać prawie 20 różnych licencji.
Jednak nie korzystają z tego, bowiem ich praca nie polega na częstych zmianach linii i samolotów. Jego doświadczenie bowiem jest bezcenne i procentuje z latami.

JWalczak na podstawie książki
Pawła Hebdy i Jerzego Madejskiego "Zawód z pasją", wyd. "Park"

Dodaj komentarz

Portal Samoloty.pl. zastrzega sobie prawo redakcji, skrótów, bądź usunięcia opinii zawierającej treści zabronione przez prawo, wulgarne, obraźliwie lub w inny sposób rażąco naruszające zasady współżycia społecznego. Jednocześnie przypominamy, że osoba zamieszczająca taką opinię może ponieść za jej treść odpowiedzialność karną i cywilną.

Kod antyspamowy
Odśwież