Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


ROK

WYDARZENIE

1791

John Barber uzyskuje patent na turbinę gazową

1842

Willi Henson projektuje pierwszy samolot i silnik parowy do jego napędu o mocy 30 KM. Prototyp nie powstaje.

1852

29 września ma miejsce pierwsze zastosowanie w praktyce do napędu statku powietrznego w locie kontrolowanym (sterowiec) silnika cieplnego - był to silnik parowy

1872

Georg Brayton uzyskuje uzyskuje patent na koncepcję napędu odrzutowego

1903

Tłokowy, rzędowy , 4 cylindrowy silnik braci Wright zostaje zastosowany do napędędu pierwszego samolotu Flyer

1908

Rene Lorin opracowuje ideę lotniczego silnika odrzutowego z wykorzystanem silnika tłokowego

1908

Rene Lorin opatentowuje ideę silnika strumieniowego

1910

Henry Coanda kontruuje pierwszy odrzutowy silnik lotniczy typu motorjet (Coanda-1), instaluje go w swoim pierwszym samolocie orzutowym Coanda-1910 i dokonuje pierwszego oblotu

1912

powstaje lotniczy silnik gwiazdowy rotacyjny

1912

Bracia Laurent i Louis Segun konstruują i budują pierwszy gwiazdowy silnik rotacyjny pod nawą Gnome

1915

powstaje lotniczy silnik gwiazdowy z ruchomym wałem

1928

Frank Whittle tworzy idę silnika turbooodrzutowy ze sprężarką odśrodkową i turbiną

1930

Frank Whittle otrzymuje patent na silnik turbooodrzutowy ze sprężarką odśrodkową i turbiną

1935

Hans von Ohain otrzymuje patent na silnik turbooodrzutowy ze sprężarką odśrodkową i turbiną

1936

Powstaje silnik rzędowy Daimler Benz DB, jeden z najlepszych niemieckich silików rzedowych II W.ŚW.

1936

Frank Whittle uzyskuje patent na koncepcję silnika turboodrzutowego dwuprzeplywowego

1937

Frank Whittle buduje pierwszy prototyp silnika turboodrzutowego z turbiną gazową o mocy 4kN

1937

Radziecki konstruktor Archip Michaylovich Lyulka (1908-1984) konstruuje i otrzymuje patent na silnik turboodrzutowy dwuprzepływowy Lyulka

1937

Powstaje prototyp pierwszego polskiego silnika turboodzutowego inżynierów Jana Oerfelda, Józefa Sachsa i Władysłąwa Bernadziekiewicza z turbiną gazową i sprężarką osiową.

1938

Powstaje lotniczy silnik rakietowy Walter R I-203

1938

Gyorgy Jendrassik (1889-1954) konstruuje i buduje pierwszy pierwszy silnik turbinowy (turbośmigłowy) CS-1, o mocy 760kW. Samolot napędza pirwszy samolot z napędem turbośmigłowym Varga RMI-1

1938

Powstaje silnik rzędowy Rolls-Royce Merlin, jeden z najlepszych tłokowych silników rzędowych II W.ŚW.

1939

27 sierpnia następuje lot pierwszego samolotu odrzutowego napędzanego silnikiem turboodrzutowym z turbiną gazową

1939

Lot pierwszego samolotu z napędem odrzutowym Heinkel He 178

1939

Radziecki konstruktor Jurik Pobiedonoscew buduje silnik strumieniowy GIRD-08

1940

Powstaje silnik pulsacyjny Argus 190-014 jako pierwszy produkowany i używany seryjnie o mocy 500 daN

1941

15 maja następuje lot pierwszego brytyjskiego samolotu odrzutowego Gloster Meteor E28/39napędzanego silnikiem turboodrzutowym z turbiną gazową W1 konstrucji Franka Whittla.

1942

Pierwsze użycie silnika rakietowego dużej mocy napędzjącego pierwszy pocisk balistyczny V2 (A4)

1944

powstaje Pratt&Whitney R460 Wasp Major - największy lotniczy silnik gwiazdowy gwiazdowy w uładzie poczwórnej gwiazdy i mocy 3000 - 4350KM

1945

Powstaje silnik Rolls-Royce Trent, pierwszy w pełni komercyjny silnik turbinowy

1949

Rene Leduc konstruuje pierwszy silnik z napędem strumieniowym-Leduc010

1950

Powstaje silnik turboodrzutowy o dużej mocy ASPIN I o ciągu 197 daN

1950

Produkcja pierwszego silnika turboodrzutowego dwuprzepływowego Aspin I przez francuską firmę Turbomeca

1958

Powstaje silnik Pegesus zaprojektowany do napędu samolotów odrzutowych pionowego startu i lądowania z obrotowymi dyszami wylotpowymi

1960

Firma Rolls-Royce buduje silnik turboodrzutowy dwuprzepływowy ARC010, General Electric CJ805-23, Pratt&Whitney JT3D

1961

Powstaje i zostaje oblatany Lockheed SR-71 Blackbird, jedyny obecnie latający w czynnej służbie samolot wykorzystujący silnik strumieniowy

1986

Powstają silniki turboodrzutowe dwuprzepływowe dużej mocy: F100-PW-220/F100-PW-220E Turbofan Engine o ciągu 105,7kN, 65kN bez dopalacza

1986

Oblatany zostaje silnik śmigłowentylatorowy

1990

Wprowadzenie do użytku silników turboodrzutowych sterowanych systemem HIDEC (High Integrated Digital Electronic Control)

2004

Powstaje silnik strumieniowy HYPOSED III mogący rozpędzić samolot do prędkości 7,6 Ma

2004

27 marca samolot X-43A z silnikiem HYPOSED osiąga prędkość 6,38 Ma, potem 9,6 ma

2004

Powstaje silnik Scramjet (Supersonic Combustion Ramjet) - silnik strumieniowy z naddźwiękową komorą spalania, mogący rozpędzić samolot do prędkości 20 Ma

 

Oprac. Maciej Ługowski