Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


 

Piotrk3Pilot cywilny, kapitan w linii Air Italy, pilot turystyczny, spotter, miłośnik sportów wodnych. - Mój zawód wykonywany to pilot cywilny, ale... czy pracę można aż tak lubić i czerpać z niej tyle przyjemności...? - mówi... Dziś polecamy rozmowę z Piotrem Lipińskim, jednym z najbardziej znanych wśród miłośników lotnictwa polskich pilotów.

 

 

 

 

 

Jak się zaczęła Twoja przygoda z lotnictwem i z czym związane były jej początki? Czy może ktoś cię "zaraził" lotnictwem?

 

Mieszkając na Warszawskim Żoliborzu samoloty i śmigłowce miałem nad głową codziennie. Naturalnie zaczęło mnie do nich ciągnąć. W wieku 9 lat robiłem też piesze wycieczki na koniec pasa. Rodzice to wiedzieli i kiedy w pobliżu był samolot, to się zatrzymywali abym go sobie dokładnie obejrzał. Lotnictwo omotało mnie od najmłodszych lat.

 

 

 

 

 

Jesteś pilotem. Aby uzyskać licencję pilota liniowego musiałeś przejść długą drogę lotniczych egzaminów. Od kiedy jesteś pełnomocnym "ATPLowcem"?

 

Pierwszego ATPL na wielosilniki zdałem w marcu 1995 roku w USA. Drugi egzamin na ATPL na samoloty jednosilnikowe odbył się pare miesięcy później. Egzamin na polski ATPL zdałem w kwietniu 1998 roku tuż przed kapitanowaniem sie na ATRkach.

 

 

 

 

 

Pierwszą linią, do której złożyłeś swoje papiery była...

 

... PLL LOT i to za namową kolegi, który był wtedy kapitanem na Ił-62. Dostałem sie tam jednak dopiero za trzecim podejściem wiele lat później.

 

 

 
 

Wiele osób marzy o tym, by zasiąść za sterami majestatycznego Boeinga, Airbusa czy Embraera. Opowiedz jak wygląda praca młodego, dopiero co przyjętego do linii pilota ? Czy ma on uprawnienia takie same jak pilot, który w linii "wylatał już swoje"?

 

To zależy od linii, w której się lata. W Europie raczej tak. Zaczyna się od prawego fotela - F/O. Po zakończeniu szkolenia nawet najmłodszy pilot ma pełne uprawnienia drugiego pilota na danym typie samolotu. Niektóre firmy jednak trzymają najmłodszych pilotów jako S/O - Second Officer. Mogą oni usiąść za sterami tylko na przelocie. Dzieje się tak jednak tylko na dalekim zasięgu i zdarza sie ze S/O, który ma 200 godzin lata na B747 lub A340.

 

 

 
 

Pracujesz dla Air Italy. Jak to się zaczęło?

 

Wcześniej pracowałem dla Prima Charter. Kiedy firma „padła” dostaliśmy zaproszenie na rozmowy do Air Italy Polska. Przejście było szybkie i spokojne, bo wcześniej latałem na tym samym typie samolotu i na tych samych trasach.

 
 

 

Piotrk2

fot. archiwum

 

 

Ulubiony samolot pasażerski, który "oblatywałeś"?

 

Każdy nowy samolot to nowe wyzwanie i wielka przyjemność. Towarzyszy temu dreszczyk emocji, a po fakcie duża satysfakcja. Powiem więcej - pierwszy raz za sterami czegoś innego, a większość pilotow cieszy się, jak dzieci.

 
 

 

 

Czy kiedykolwiek pojawiły się przeszkody, przez które miałeś chwile wahania co do swojej lotniczej przyszłości? Medycyna lub inne?

 

Jak najbardziej. Kiedy firma się "kończy" i niewiadomo kiedy i czy będzie się miało nową pracę w lotnictwie, człowiek patrzy się na niebo i zastanawia się, czy kiedykolwiek jeszcze będzie za sterami samolotu, który zostawia smugę kodensacyjną... to nie są miłe chwile, ale w dzisiejszych czasach trzeba się z tym niestety liczyć.

 
 

 

 

Twoja miłość do latania nie zamyka się jedynie w kabinie pilota. Jesteś także spotterem. Kiedy nie latasz starasz się być na lotnisku, robić zdjęcia samolotom, spotykać się ze spotterami. Masz jeszcze jakiś wolny czas? Może jakieś inne hobby?

 

Wolny czas trzeba znaleźć dla rodziny, znajomych, a czasem dla samego siebie. Bardzo lubię sporty wodne i oglądac świat takim jakim jest. Z tej dobrej i z tej nie zza dobrej strony...

 

 

 

 

 

Dziękuję za rozmowę!

 

 

 

Rozmawiał Patryk Bińkowski