Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Rozmowa z amerykańską pilotką akrobacyjną Patty Wagstaff

Na swojej stronie internetowej wspominasz, że po raz pierwszy pilotowałaś samolot, gdy Tata pozwalał potrzymać stery w samolocie DC-6; ile wtedy miałaś lat?


Tak, miałam 10 lat. Było to w Japonii, kiedy mój Tata latał dla linii lotniczych Japan Air. Zawsze lubiłam latać z moim ojcem, ponieważ pozwalał mi siedzieć na lewym siedzeniu i pilotować samolot, oczywiście nie w trakcie startów i lądowań! Tylko zakręty, po prostej i bez zmian wysokości.


Licencję pilota zdobyłaś w 1980 roku, pamiętasz swój pierwszy lot bez instruktora? Jak wspominasz ten lot?

Pamiętam mój pierwszy lot bardzo dobrze. Myślałam sobie wtedy: nie mogę uwierzyć, że mi pozwolili to zrobić! Dało mi to dużo pewności siebie.


W 1985 roku dołączyłaś do reprezentacji USA w akrobacji lotniczej, czy pamiętasz, z którymi pilotami wtedy rywalizowałaś?


W Stanach Zjednoczonych kobiety i mężczyźni, w procesie wyboru do zespołu narodowego, nie są rozdzielani na drużynę kobiecą i męską. Wszyscy razem startujemy i w samych Mistrzostwach Stanów Zjednoczonych nie ma podziału (nie ma mistrzostw kobiet, czy też mężczyzn, tylko jedne wspólne Mistrzostwa). Wiedziałam jednak, że jeśli uda mi się zdobyć wystarczająco dużo punktów, to będę w stanie dostać się do drużyny "damskiej". Później, w kolejnych latach, byłam dumna z tego, że byłabym w stanie zakwalifikować się nawet do drużyny męskiej. Jeśli dobrze pamiętam, to wśród pilotów, którzy ze mną rywalizowali w 1985 roku byli: Kermit Weeks, Peter Anderson, Tom Jones.


Zdobywałaś medale w mistrzostwach USA oraz w Mistrzostwach Świata, który z medali sprawił najwięcej radości?

Jestem najbardziej dumna z tego, że wygrałam Mistrzostwa Narodowe Stanów Zjednoczonych.


Latałaś na wielu typach samolotów, w którym czujesz się najlepiej?

Uwielbiam latać Extrą, ale również bardzo komfortowo czuję się w P-51 Mustang, a zwłaszcza w wersji B.


Czy latałaś kiedyś na pokazach w Polsce?

Nie! Ale bardzo bym tego chciała.


Jakie masz plany na przyszłość, czy myślałaś o starcie w wyścigach Red Bull Air Race?

Zastanawiałam się nad Red Bull'em, ale jak na razie zadecydowałam, że pozostanę przy jeżdżeniu na pokazy lotnicze. Nie wiem, co będzie w przyszłości. Jestem otwarta na nowe pomysły.

I teraz pytanie związane ze spotterami. Fotografujemy samoloty głównie na wystawach i pokazach lotniczych w Europie. Jaka jest szansa, że zobaczymy Ciebie na pokazach w Europie, a może w Polsce?

Miałam nadzieję, że wystąpię na pokazach w Holandii w tym roku, ale nie udało się znaleźć odpowiedniego samolotu. Może uda się w przyszłym roku.

Producent samolotów Cirrus SR-22 jest Twoim sponsorem. W Polsce mamy przedstawiciela sprzedającego te samoloty. Gdybyś otrzymała zaproszenie by przyjechać do Polski zgodziła byś się?

Z wielką chęcią!


Dziękuję za ten krótki wywiad

Jacek Waszczuk
fot. www.airportjournals.com

Wywiad przeprowadzony w czerwcu 2009 dla spotter.pl