Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


baptiste3Jego dziewczyna mówi, że jeśli miałaby określić Baptista tylko trzema słowami, okresliłaby go jako… dobrodusznego, skromnego i utalentowanego. Dodaje, że jeśli zdobędzie się jego zaufanie, to podzieli się swoimi pomysłami, opiniami, a nawet najgłębiej skrywanymi uczuciami. Jego przyjaciele dodają, że nie mówi „nie”, i zawsze stara się znaleźć rozwiązanie nawet najtrudniejszego problemu, z którym przyszło mu się zmierzyć. Woli słuchać niż mówić. Zapraszamy do rozmowy z Baptiste Vignes, mistrzem świata w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced na AWAC Radom 2010, którą dla Państwa przeprowadziła Jolanta Janczyk.

 

Baptiste jest niezwykle skromny, nigdy nie mówi o swoich osiągnięciach sportowych i nadal ciężko mu zdać sobie sprawę z tego, że mając tylko 25 lat jest najlepszym na świecie pilotem akrobacyjnym w klasie Advanced. Sukcesy go nie zmieniły – nadal jest tym samym facetem, niezwykle taktownym, nieco nieśmiałym z poczuciem humoru i francuską elegancją.

Jeśli czymś się zajmuje, bez względu na to, co to jest – spotkanie z przyjaciółmi, gra w karty z rodziną, oglądaniem filmu, gotowaniem czy lataniem, planowaniem lotu - daje z siebie wszystko.

 

Baptiste Vignes zaczął uprawiać akrobację lotniczą w 2003 roku, a już rok później po raz pierwszy wziął udział w zawodach. Licencję komercyjną zdobył w czerwcu 2009 roku, a w listopadzie uprawnienia instruktorskie. Od 2009 roku jest członkiem Kadry Narodowej Francji w akrobacji lotniczej w klasie Advanced.

 

 

baptiste2

 

Rozmowa z Mistrzem Świata w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced 2010 – Baptistem Vignes

 

Jak to się stało, że zainteresowałeś się lataniem, lotnictwem? Czy to była „miłość o pierwszego wejrzenia”, a może spełnienie dziecięcych marzeń?

Nikt z mojej rodziny nie ma niczego wspólnego z branżą lotniczą. Moje zainteresowanie lataniem to spełnienie dziecięcych marzeń. Pierwszy kontakt z lotnictwem miałem w dniu moich 14 urodzin, rodzice zabrali mnie na lotnisko i wykonałem pierwszy w moim życiu skok spadochronowy. Po tym pięknym wydarzeniu uświadomiłem sobie, że nie jest naturalne opuszczać samolot podczas lotu, więc postanowiłem latać.

 

Czternastolatek oddający skok ze spadochronem, jak do tego doszło?

Od najmłodszych lat lubiłem sporty ekstremalne. W pewnym momencie każdy nastolatek staje przed dylematem wyboru szkoły i tego, co chce robić w przyszłości. Poszukując swojej życiowej drogi zacząłem próbować różnych rzeczy, stąd ten skok ze spadochronem.

 

baptiste1Co na to Twoi przyjaciele, nauczyciele, otoczenie?

Moi przyjaciele zupełnie nie zdawali sobie sprawy z tego, w co „wdepnąłem”. Nikt nie próbował, ani nie próbuje robić tego samego, co ja. Wśród przyjaciół jestem jedynym lotnikiem, ale oni są dumni, że mogą mieć przyjaciela takiego, jak ja, czy mnie podobnych (pilotów).

 

W Polsce naturalną rzeczą jest licencja pilota szybowcowego, a po tym etapie dopiero samoloty. Jak to było w Twoim przypadku? Pamiętasz swój pierwszy lot? Co wtedy czułeś?

Zdecydowałem się latać na moje 15-te urodziny. I oczywiście pamiętam pierwszy lot. To było niesamowicie wspaniałe przeżycie, byłem niezwykle spokojny, czułem się wolny, jak ptak. Mając 17 lat uzyskałem licencję pilota turystycznego, a kiedy po raz pierwszy zasmakowałem lotu akrobacyjnego – to była dla mnie znak. Miałem wszystko, czego chciałem, sport ekstremalny, namiętność, pasję do latania i poczucie absolutnej wolności. Czegóż więcej mógł pragnąć nastolatek? Od poniedziałku do soboty rano szkoła, a weekend dla rodziny, przyjaciół i na latanie. Nauka latania to naprawdę ciężka praca, więc robiłem wszystko, co było w mojej mocy, by to pogodzić. Owszem, spróbowałem latania szybowcem, ale w samolocie czułem się bezpieczniej.

 

Jak udaję Ci się pogodzić latanie, pracę zawodową i życie osobiste?

Cokolwiek robię, staram się to robić najlepiej jak potrafię. W tym momencie moją pracą jest latanie – jestem instruktorem, więc mój zwyczajny dzień wygląda następująco: wstaję rano, idę do pracy, jeśli warunki atmosferyczne na to pozwalają – latam. Mam to szczęście, że moja pasja jest moją pracą, a praca moją pasją.

 

Co jest ważniejsze: latanie, czy życie osobiste? (znając Mistrza i jego Dziewczynę ośmieliłam się zadać pytanie, którego nie odważyłabym się zadać żadnemu z polskich pilotów akrobacyjnych)

Ważniejsze miejsce w moim sercu ma życie osobiste, moja dziewczyna, moja rodzina, przyjaciele. Zrobiłbym dla nich wszystko.

 

Jak wyglądały przygotowania do tegorocznych mistrzostw świata?

Naszą ekipę przygotowywał Coco Bessiere (przyp.red. Legenda francuskiego lotnictwa akrobacyjnego, Overall World Unlimited Champion w Yverdon z 1990 roku). Treninig trwał trzy tygodnie, był długi i ciężki, ale dzięki temu przyjechaliśmy do Radomia pełni pozytywnej energii i motywacji, gotowi by latać i dać z siebie wszystko, co najlepsze.

 

Od wielu pilotów słyszałam, że tegoroczny program kwalifikacyjny Q był trudny. Miałeś z nim problemy?

Program Q był interesujący, z wieloma trudnymi elementami. Musiałem dużo trenować by z mojego punktu widzenia nie popełnić błędu. Tegoroczny program kwalifikacyjny był ciężki, ale zarazem dobry, by pokazać swoje umiejętności. Uważam, że najtrudniejszym jego elementem było utrzymanie miejsca w strefie, by właściwie zaprezentować się sędziom i właściwe gospodarowanie wysokością lotu, a najtrudniejszym elementem beczki szybkie.

 

Czy to, że zostałeś Mistrzem Świata, zmieniło coś w Twoim życiu?

Zwycięstwo i tytuł nie zmienił absolutnie niczego w moim życiu. Mam tylko osobistą satysfakcję. Nadal jestem tym samym człowiekiem, którym byłem przed Mistrzostwami.

 

Marzenia na przyszłość? Unlimited?

Mam wiele marzeń, najważniejsze - by latać, by po każdym locie wychodzić z samolotu szczęśliwym. Latanie unlimited – czemu nie, byłby to ogromny krok naprzód, ale potrzebuję jeszcze bardzo wiele pracy, treningu, ponieważ różnice pomiędzy lataniem akrobacyjnym w klasie advanced i unlimided są naprawdę ogromne.

Chciałbym serdecznie podziękować wszystkim tym, którzy mnie wspierają, a szczególnie French Aerobatic Federation.

 

Życzę spełnienia wszystkich marzeń i dziękuję za rozmowę.

Rozmawiała Jolanta Janczyk / foto Jolanta Janczyk

 

 

Osiągnięcia sportowe:

  • Mistrz Świata w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced (indywidualny i drużynowo) 2010
  • Mistrz Francji w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced w 2010
  • 3. miejsce w ‘French Advenced Cup’ w 2010
  • 6. miejsce w Mistrzostwach Europy w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced w 2009 roku
  • Zwycięzca programu dowolnego w Mistrzostwach Europy w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced w 2009 roku
  • Mistrz Francji w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced w 2009 roku
  • Mistrz ‘French Advanced Cup’ w 2009
  • Vicemistrz Francji w Akrobacji Samolotowej w klasie Advanced w 2008 roku
  • Mistrz w French Advanced Cup w 2008 roku
  • Mistrz Francji w Akrobacji samolotów dwumiejscowych w 2007
  • Vicemistrz Francji w Akrobacji samolotów dwumiejscowych ‘French Cup’ w 2007

Nalot ogólny: 660 godzin

Nalot akrobacyjny: 200 godzin