Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

Regulamin

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Najbliższe imprezy

sobota, 25 październik
Jacksonville Sea & Sky Spectacular
niedziela, 26 październik
Jacksonville Sea & Sky Spectacular
sobota, 01 listopad
Wings Over Houston Air Show
sobota, 01 listopad
Stuart Air Show 2014
niedziela, 02 listopad
Red Bull Air Race, Shanghai
niedziela, 02 listopad
Wings Over Houston Air Show
niedziela, 02 listopad
Stuart Air Show 2014
wtorek, 04 listopad
Helishow Dubai 2014
środa, 05 listopad
Indo Defence & Aerospace 2014 JIExpo Kemayoran
środa, 05 listopad
Helishow Dubai 2014

Co nowego?

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
Poprzedni Następny

Traviader

21-10-2014 APLIKACJE MOBILNE

Traviader

Traviader, wykorzystując odbiornik GPS w Twoim urządzeniu,  umożliwia śledzenie w czasie rzeczywistym niektórych parametrów lotu i rejestrowanie jego szczegółów, takich jak: szerokość i długość geograficzna, kierunek lotu, lotnisko startu, data...

Czytaj więcej

The Aviation Herald

21-10-2014 APLIKACJE MOBILNE

The Aviation Herald

Aplikacja The Aviation Herald to absolutny must have dla wszystkich miłośników samolotów i branży lotniczej. Aplikacja dostarcza najnowsze informacje o katastrofach, wypadkach i incydentach lotniczych na całym świecie. Dzięki niej...

Czytaj więcej

Tecnam P2010

20-10-2014 SAMOLOTY ULTRALEKKIE

Tecnam P2010

Producent / Kraj: Tecnam / Włochy Model: Tecnam P2010           1. Historia modelu        Data oblotu: 12 kwiecień 2012    Lata produkcji: 2012 - trwa       Produkcja: 3    - 1 egz. Tecnam P2010 - I-FOUR    - 2...

Czytaj więcej

Wsiewołod Jan Jakimiuk

19-10-2014 Związani z lotnictwem

Wsiewołod Jan Jakimiuk

Wsiewołod Jan Jakimiuk  urodził się w Kożynie . W 1920 roku ukończył szkołe średnią w Wilnie tu też wstąpił na studia i w roku 1925 uzyskał magisterium z matematyki na...

Czytaj więcej
 
1 1 1 1 1 Rating 5.00 (2 Votes)
POLSKIE ZAKŁADY LOTNICZE Sp. z o.o.
MIELEC


Mieleckie Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o. są największym w Polsce producentem samolotów, tj. statków powietrznych z płatem stałym. PZL Mielec to firma, która kontynuuje zapoczątkowane ponad 70 lat temu tradycje przemysłu lotniczego w Polsce południowo-wschodniej. Decyzją Rządu II RP zbudowano w Mielcu jeden z zakładów Centralnego Okręgu Przemysłowego ( COP ) – Wytwórnię Płatowców Nr 2 Państwowych Zakładów Lotniczych, wyposażonego w ok. 150 najnowocześniejszych na owe czasy obrabiarek. Od marca 1939r. zakład montował nowoczesne bombowce PZL-37 Łoś, uruchomiono także produkcję części oraz przygotowanie wytwarzania kilku innych typów samolotów, takich jak: „Karaś”, „Sum” i „Jastrząb”. Po wybuchu II WŚ i zajęciu Mielca przez wojska okupacyjne, zakład przemianowano na Flugzeugwerk Mielec, gdzie m.in. remontowano niemieckie bombowce.

Po wojnie zakład powrócił na krótko do nazwy Państwowe Zakłady Lotnicze Nr. 1 w Mielcu (uzupełnionej w 1947r. o człon „Przedsiębiorstwo Państwowe Wyodrębnione, Zakład Nr.1 w Mielcu”), kontynuując działalność związaną z remontami samolotów radzieckich (Jak-3, Jak-9, Po-2, Li-2, Ił-2), niemieckich (Me-108, Focke-Wolf ), amerykańskich i angielskich (DC-3, Cessna, Caudron, Goeland ). tworzono jednocześnie w Mielcu zręby rodzimej produkcji lotniczej, np. samolot szkolno-łącznikowy PZL S-1, CSS-10A i C, LWD Szpak-4T, CSS-13, LWD „Junak”, szybowce „Salamandra”. W latach powojennych uruchomiono także produkcję wielu wyrobów z branży motoryzacyjnej, np. motocykle oraz autobusy i wozy strażackie na podwoziach typu Leyland, a także wyroby na potrzeby gospodarstw domowych. W 1949r. nazwę zmieniono na Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego. Pod ta ostatnią nazwą, do której dodano „PZL-Mielec”, firma funkcjonowała do 1999r. jako przedsiębiorstwo wielobranżowe, którego zakłady produkowały samoloty, silniki wysokoprężne, wagoniki kolejki linowej na Kasprowy Wierch (1959r. ), samochody małolitrażowe „Mikrus” (1957r. – 1960r., łącznie 1728 sztuk) oraz wózki golfowe „Melex”. W 1953r. rozpoczęto licencyjną produkcję samolotów Lim-2 (MIG-15), a od 1955r. – Lim-5 (MIG-17F ). W 1957r. wyprodukowano prototyp samolotu S-4 „Kania”, przeznaczonego do holowania szybowców oraz zapoczątkowano seryjne wytwarzanie samolotu szkolno-treningowego TS-8 „Bies” i Lim-5P. W 1958r., utworzenie zakładowego Ośrodka Konstrukcji Lotniczych zaowocowało stworzeniem własnej konstrukcji samolotu sportowego M-2, a w 1959r. skonstruowano i oblatano w Mielcu prototyp pierwszego, całkowicie metalowego szybowca M-3 „Pliszka” . W tym samym roku uruchomiono także w Mielcu licencyjną produkcję samolotu An-2, którego dostawy do ZSRR rozpoczęto w roku 1961. Ogólna liczba egzemplarzy tego samolotu wyprodukowanych w Mielcu wyniosła ok. 12 tysięcy.

W 1963r. rozpoczęła się w Mielcu produkcja seryjna samolotu szkolno-treningowego TS-11 „Iskra” konstrukcji inż. Tadeusza Sołtyka. Samolot ten zdobył uznanie zarówno Polskich Sił Powietrznych jak i Air Force Indii (sprzedano tam 50 samolotów tego typu ), a łączna wielkość produkcji osiągnęła 423 sztuki.

W latach 1970 – 1980 produkcja lotnicza WSK „PZL-Mielec” przeznaczona była głównie na rynek ZSRR i innych krajów Bloku Wschodniego, a firma uzyskała specjalizację w zakresie samolotów rolniczych. Współpraca dotyczyła także biur konstrukcyjnych, a w efekcie wdrożono do produkcji seryjnej w Mielcu jedyny na świecie odrzutowy samolot rolniczy M-15 „Belfeger”, ale doświadczenia zdobyte w pracach konstrukcyjnych przy tym wyrobie pozwoliły na stworzenie doskonałej konstrukcji własnej – samolotu M18 „Dromader” przez zespół pod kierunkiem inż. Józefa Oleksiaka. Na bazie tej konstrukcji powstała cała rodzina „Dromaderów”: od „Dromadera Mikro”, poprzez M21 „Dromadera Mini” do M24 „Dromadera Super”. Do produkcji seryjnej, jako najbardziej optymalny, wszedł oryginalny M18 w udoskonalonej odmianie „B” i pozostaje nadal w produkcji. W tym samym czasie zakład wytwarzał wielkie zespoły usterzeń do samolotów pasażerskich Ił-82 i Ił-96. W 1981r. oblatano prototyp „taksówki powietrznej” - samolotu M20 „Mewa”, zbudowanego w oparciu o zespoły licencyjne samolotu Piper Seneca II, a w lipcu 1984r. wykonano próbny lot pierwszego, zbudowanego w Mielcu samolotu Antonow An-28, który wkrótce wszedł do seryjnej produkcji (\wyprodukowano ogółem ok. 170 samolotów tego typu). Samoloty te, w większości dostarczone do ZSRR, wykorzystano także do budowy wersji przeznaczonej na potrzeby Polskich Sił Zbrojnych i oznaczonej jako „Bryza”. Dwa lata później, w 1986r. swój pierwszy lot odbył prototyp samolotu M26 „Iskierka”, samolot przeznaczony do szkolenia selekcyjnego pilotów wojskowych, treningu i sportów lotniczych. Od połowy lat 1980-tych prowadzono w Mielcu prace w ramach programu samolotu szkolenia zaawansowanego/lekkiego samolotu szturmowego I-22 „Iryda” zaprojektowanego przez Instytut Lotnictwa w Warszawie jako następca dla TS-11. Ogółem wyprodukowano 17 maszyn reprezentujących model podstawowy I-22 oraz modele M-93 i M-96.

W 1995r. ze struktur holdingu WSK „PZL-Mielec” S.A. wydzielono Zakład Lotniczy „PZL Mielec” Sp. z o.o., który przejął w całości produkcję lotniczą. W Biurze Konstrukcyjnym ZL opracowano, na bazie samolotu An-28, projekt nowego samolotu klasy „commuter” o charakterystykach krótkiego startu i lądowania (STOL), wyposażonego w zespół napędowy (silnik Pratt & Whitney Canada PT6A-65B, 5-cio łopatowe śmigło Hartzell) oraz wyposażenie pilotażowe i nawigacyjne produkcji zachodniej, głównie USA. Samolot, o oznaczeniu M28 i nazwie handlowej ”Skytruck”, przeznaczony był do sprzedaży na rynkach międzynarodowych. Już w 1995r M28 uzyskał polskie świadectwo typu i od 1996r. zdobywał kolejne kontrakty handlowe.

19 października 1998r., gdy trwały jeszcze procedury upadłościowe ZL „PZL Mielec” Sp. z o.o. i WSK „PZL-Mielec” S.A., powstały Polskie Zakłady Lotnicze Sp. z o.o., które przejęły poprzez zakup od ZL prawa produkcyjne do samolotów M28 Skytruck, M28B Bryza, M18 Dromader i M26 Iskierka, prawa do obsługi samolotów An-2, M20, TS-11 i An-28. Nowy „PZL” podjął także intensywne działania na rzecz zwiększenia swego udziału w międzynarodowych programach kooperacji lotniczej, współpracując m.in. z BAe Systems, Boeing, PWC, Lockheed Martin. Zakłady wkrótce uzyskały niezbędne świadectwa typu, certyfikaty jakościowe, zatwierdzenia, licencje i koncesje, w tym m.in. certyfikaty EASA (europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego) dla swej Organizacji Projektującej, Produkcyjnej i Obsługowej, a także certyfikat FAA ( USA ) dla samolotu M28 Skytruck (2004r.), osiągając pełną zdolność do prowadzenia działalności firmy lotniczej na poziomie krajowym i międzynarodowym.

Nowy rozdział w historii przemysłu lotniczego w Mielcu otwarto 16 marca 2007r. w wyniku sprzedaży przez dotychczasowego właściciela Spółki – Agencję Rozwoju Przemysłu S.A. 100% udziałów firmie United Technologies Holdings, spółce zależnej United Technologies Corporation, znanego na świecie koncernu grupującego przedsiębiorstwa wiodące w zakresie nowoczesnych technologii, organizacji i efektywności produkcji oraz etyki biznesowej, takie jak: Sikorsky Aircraft Corp., Pratt & Whitney czy Otis. Sikorsky, czołowy na świecie producent śmigłowców przejął bezpośrednią kontrolę nad PZL Mielec, realizując inwestycje prowadzące do modernizacji zakładu i podniesienia jego możliwości produkcyjnych do poziomu umożliwiającego sprostanie wyzwaniom międzynarodowej konkurencji i podjęcie nowej produkcji związanej z programem śmigłowca Black Hawk™. Końcem 2008r. PZL Mielec wyprodukuje 2 pierwsze kabiny do najnowszej wersji „M” tego śmigłowca. Wielkość produkcji tego kompletnego segmentu kadłuba wzrastać w kolejnych latach. Równolegle w PZL Mielec prowadzone są prace zmierzające do szybkiego wdrożenia do produkcji seryjnej śmigłowca „Black Hawk” w odmianie przeznaczonej na rynki międzynarodowe i oznaczonej jako S-70i. Pierwszy egzemplarz tego wyrobu zostanie wyprodukowany w Mielcu w 2010r., a seryjna produkcja rozpocznie się w 2011r.


Wyroby PZL Mielec:


Samoloty

M28 Skytruck

M28B Bryza

M18 Dromader


Programy międzynarodowej kooperacji lotniczej

Sikorsky Aircraft Corp.

Spirit Aerosystems

SAAB

GKN Aerospace

Pratt&Whitney Canada

Dawniej

  • PZL.37 Łoś
  • CSS-13
  • Lim-1
  • Lim-2
  • Lim-5
  • Lim-6
  • An-2
  • TS-11 Iskra
  • PZL M-15 (Belphegor)
  • PZL M-96 Iryda

Dziś
  • PZL M18 Dromader
  • PZL M26 Iskierka
  • PZL M28 Skytruck
  • PZL M28B Bryza

Śmigłowce
    Wdrażane
  • UH-60 Black Hawk

Dawniej produkowano także wyroby nie związane z lotnictwem:
  • Samochód Mikrus
  • AGD
  • wagoniki kolejki górskiej
  •  
  • OR Mielec