Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

Regulamin

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


1 1 1 1 1 Rating 4.63 (80 Votes)
VATSIM - pasja latania

Na początek? Kilka słów o tym, czym jest VATSIM...
Virtual Air Traffic Simulation to międzynarodowa sieć miłośników lotnictwa, którzy starają się możliwie wiernie odwzorować prawdziwe lotnictwo w świecie wirtualnym. Piloci i kontrolerzy lotów łączą się z siecią on-line, odbywają loty na istniejących w świecie realnym trasach, lądują na prawdziwych lotniskach, sprowadzają samoloty na ziemię zgodnie z obowiązującymi w rzeczywistości procedurami. Teoretycznie, aby zostać takim pilotem, wystarczy mieć program komputerowy za 300 zł (starszą wersję można kupić już za 25 zł) i stały dostęp do Internetu.
W praktyce, aby sprawnie poruszać się w wirtualnej przestrzeni powietrznej, trzeba poznać podstawowe zasady obowiązujące w prawdziwym ruchu lotniczym. Dla pilotów nie ma ograniczeń wiekowych, więc w sieci lata wielu młodych ludzi. Trzynasto- czy piętnastoletni lotnicy nie należą do rzadkości. To, co w młodym wieku wydaje się tylko świetną zabawą, z biegiem lat przeradza się jednak niekiedy w prawdziwą pasję.

Poniżej klasyczny przykład...

Wieczór, lotnisko Warszawa-Okęcie.LOT-owski Embraer 170, 60 osób na pokładzie, stanowisko numer 5.
-Warszawa Delivery, LOT3813 kłaniamy się prosimy o sprawdzenie radia.
-LOT3813 Warszawa Delivery Witajcie, radio 5/5.
-Dziękujemy i prosimy o zgodę na lot do Gdańska jak w planie, informacja November na pokładzie.
-LOT3813, oczekujcie zgoda będzie za kilka minut.Informacja November poprawna.
-Zrozumiałem LOT3813.





Screen autor by "Węgorz"


W tym czasie na szybko minimalizujemy kokpit i odczytujemy wiadomość na Gadu-Gadu od kolegi o kolejnym wypadzie pod płot lotniska, na wspólny spotting. Ale zaraz jak to, minimalizujemy kokpit i czytamy wiadomość od kolegi "To jakaś bajka?" Nie, to Flight Simulator i lot na VATSIM!
Światowa sieć komputerowa, oparta na internecie, która zapewnia nam (Wirtualnym pilotom) kontrolę lotów, komunikację radiową, oraz wszystkie procedury jak w realnym świecie lotnictwa. Ruch nie generowany przez komputer, lecz przez innych wirtualnych pilotów, którzy latają na całym świecie. Główna zasada tej sieci to „as real as it gets” („tak realnie, jak to tylko możliwe”) Niemalże o każdej porze dnia VATSIM tętni życiem.

-LOT3813 macie zgodę na lot do Gdańska jak w planie, start z pasa 29-IDAKO3G, transponder 4320.
-Mamy zgodę na lot do Gdańska jak w planie, start z pasa 29-IDAKO3G, transponder 4320, LOT3813.
-LOT3813 do wypychania i kołowania zgłoście się do Warszawy Ground na częstotliwośći 121.900.
-Zrozumieliśmy do wypychania i kołowania zmieniamy się na 121.900, wielkie dzieki, do miłego.
-Do miłego, cześć.

Pamiętajmy również, że nie jest to zwykła gra. Ten symulator wymaga wielu poświęceń. Nie myślmy, że po kilku godzinach latania offline będziemy w stanie polecieć w sieci. Aby latać z nami, przede wszystkim trzeba wiedzieć, że jest to ciągła nauka o przyrządach w samolotach, o danych specyfikacjach maszyny oraz o przepisach i procedurach na ziemi i w powietrzu.

-Warszawa ground,tutaj LOT3813, na stanowisku numer 5 gotowi do wypychania i uruchamiania silników.
-LOT3813 powitać, możecie wypychać i uruchamiać, ciśnienie 1018.
-Wypychamy i uruchamiamy, ciśnienie 1018 LOT3813.
Po uruchomieniu silników,wypchnięciu, sprawdzeniu przyrządów, odczytaniu checklist:
-LOT3813 gotowi do kołowania.
-LOT3813 kołujcie drogami Mike, Echo, do punktu oczekiwania przed pasem 29.
-Mike Echo do punktu oczekiwania przed 29, LOT3813.
Po kilku minutach słyszymy:
-LOT3813 przejdźcie na Wieżę, częstotliwość 118.300.
-Przechodzimy na wieżę 118.300, do usłyszenia.
-Do usłyszenia, miłego lotu.

Latanie na VATSIM, wymaga dosyć dużego oprogramowania.Najpierw należy zarejestrować się na głównej stronie sieci - www.vatsim.net, następnie zaopatrzyć się w programy zarówno darmowe jak i te płatne np. SquawkBox który jest do pobrania na www.squawkbox.ca. Aby uprzyjemnić i urealnić swój lot można zakupić takie produkty jak np. FsPassengers, który odwzorowywuje lot z pasażerami, stewardessami. Możemy być mile zaskoczeni kiedy usłyszymy głos stewardesyy która mówi że przyniosła nam kawę czy herbatę. Możemy zacząć prowadzić serwis z napojami oraz jedzeniem, czy np. puścić pasażerom dla rozrywki film.

-Warszawa wieża LOT3813 w punkcie oczekiwania 29.
-LOT3813 Witajcie, zajmijcie pas 29, zgłoście gotowość do odlotu.
-Zajmujemy pas i zgłosimy gotowość do startu.
Kolejne sprawdzenie checklist przedstartowych,przyrządów.
-LOT3813 gotowi do startu , pas 29.
-Macie zgode na start z pasa 29, w powietrzu przejdźcie na Warszawa Approach 128.800 życzymy miłego lotu i do powrotu Panowie !
-Start z 29, i w powietrzu 128.800 dzięki wielkie, do powrotu !

Przygotowanie się do lotu to nie 5 min, to dużo czasu w którym musimy sprawdzić obecną pogodę na lotniskach, wysłać plan lotu, ustawić przyrządy, zaprogramować trasę, przeczytać mapy, oraz przejrzeć NOTAMy. Plany lotu które wysyłamy kontrolerom za pomocą programu Squawkbox możemy znaleźć na specjalnych stronach z wyszukiwarką tras czy za pomocą programów.

-Warszawa Approach LOT3813 po starcie, IDAKO3G.
-Witamy LOT3813 wznoscie do poziomu 180 bezpośrednio IDAKO.
-IDAKO i wznosimy 180 LOT3813

Na VATSIMie większość pilotów korzysta z symulatora w wersji z 2004 roku. Do tej pory powstało wiele dodatków-scenerii czy samolotów, każdy kto lata powinien się zaopatrzyć w darmową scenerię największego lotniska w Polsce - Warszawa-Okęcie. Scenerie znajdziemy na www.pl-vacc.org czyli stronie polskiego VATSIMu.

-LOT3813 przejdźcie na Radar - częstotliwość 134.925
-134.925 do miłego LOT3813
W takim więc razie przechodzimy i...

-Radar tutaj LOT3813 na poziomie 180 z kursem na punkt GRU.
-Witajcie LOT3813 kontynuujcie jak w planie.
-Kontynuujemy LOT3813

Jeśli już wylatasz kilkadziesiąt czy może kilkaset [:)] godzin możesz zacząć myśleć o wirtualnych liniach np. LOTva, Aztec, które prowadzą rekrutacje. Aby latać dla nich pilot musi przejść egzamin teoretyczny i praktyczny.Dostaje swój znak wywoławczy (callsign) i lata dla danej linii. Względem wylatanych godzin pilot awansuje na wyższe posady w linii.

-LOT3813 Zniżajcie do 8000 stóp.
-LOT3813 8000 stóp.
Po kilkunastu minutach:
-LOT3813 przejdźcie na Gdańsk Approach 130.870 Miękkiego lądowania.
-130.870 LOT3813 Do usłyszenia!
Przechodzimy na gdański approach:
-Witamy Gdańsk LOT3813 bezpośrednio na punkt LODNI 8 tys stóp.
-Zniżajcie do 6000 stóp z uwagą na możliwe turbulencje na wysokości 7 tys stóp.
-Zrozumieliśmy 6 tys stóp i z uwagą na siedmiu, LOT3813.
-LOT3813 po przecięciu LODNI, w prawo kurs 033
-Po przecięciu LODNI kurs 033 LOT3813.
Po kilkunastu minutach słyszymy :
-LOT3813 zniżajcie do 3000 stóp.
-3000 stóp LOT3813.

Każdy kto chce podszkolić się na temat przyrządów w samolocie, procedur, przepisów powinien zajrzeć na http://www.aviation.home.pl. Jest to strona z której korzysta większość "świeżo upieczonych" wirtualnych pilotów.

-LOT3813 macie zgodę na podejście ILS do pasa 29.Zgłoście stabilizację.
-Ustabilizowani ILS pas 29.
-LOT3813 przejdźcie na Gdańsk Wieża 118.100. Miłego lądowania.
-118.100 LOT3813 Dzięki do miłego.
Zwalniamy, widzimy już pas oraz migające w oddali światełka, ziemia jest coraz bliżej
-LOT3813 Wieża kłaniamy się, ILS 29
-'3813 Macie zgodę na lądowanie na 29
-Zgoda na lądowanie na 29 LOT3813.

Pod nami autostrady, bloki, budynki,fabryki, jeszcze chwila i..
Miękkie lądowanie na pasie 29, reversy, wyhamowujemy i zwalniamy pas.
-LOT3813 Zwolniliśmy 29 Charlie.
-LOT3813 kołujcie drogami Charlie, Alpha do stanowiska 12.
-Charlie Alpha do dwunastki LOT3813

Kołujemy, po kilku minutach podjeżdżamy pod stanowisko 12, wyłączanie silników, check listy.
-LOT3813 stanowisko 12, dziękujemy za kontrolę do miłego !
-Dziękujemy za przylot do Gdańska, do usłyszenia, papa !

Otwiramy drzwi, wypusczamy pasażerów.
Lot powrotny. W rzeczywistości tak,ale to vatsim,to my decydujemy co robimy dalej,a że jesteśmy zmęczeni to kończymy już latanie na dziś, wyłączamy poszczególne przyrządy w samolocie, rozłączamy się z VATSIMem i zamykamy symulator.

Tak oto wyglądał jeden lot w sieci Vatsim, pamiętajmy, że jeśli kierujemy się za granicę, bez względu na to czy to Europa, Afryka czy Azja, wszędzie obowiązuje język ANGIELSKI, jedynie loty krajowe mają "tą zaletę" w polskiej komunikacji radiowej.

Dołącz do nas ! VATSIM czeka :) - „as real as it gets”


Patryk Bińkowski