Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Andrzej Kupczak

    Andrzej Kupczak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

Regulamin

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Producent / Kraj:

Extra Flugzeugbau/Niemcy

Model:

Extra 300/330

 

Extra330LX1

Extra 330LX

 

1. Historia modelu

Extra Flugzeugbau EA300 - wysokowyczynowy samolot akrobacyjny zaprojektowany przez niemieckiego pilota akrobacyjnego Waltera Extrę w 1987 roku i zbudowany przez firmę Extra Flugzeugbau. Jest jednym z najpopularniejszych samolotów akrobacyjnych na świecie, stworzonym do wykonywania akrobacji wyższej - Advanced i wyczynowej - Unlimited, a także jednym z najczęściej używanych samolotów w historii edycji Red Bull Air Race. Napędzany jest zmodyfikowanym silnikiem Lycoming AEIO-540

 

Extra 300 używana jest przez wiele grup akrobacyjnych, między innymi przez Grupę Akrobacyjną „Żelazny", Royal Jordanian Falcons, The Blades, chilijski Air Force High Acrobatics Squadron i Królewskie Malezyjskie Siły Powietrzne. Także Francuskie Siły Powietrzne posiadają 3 treningowe samoloty tego typu.
 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Konstrukcja bazująca na samolocie Extra 230 (drewniane skrzydła zastąpiono skrzydłami z kompozytów węglowych, pokrytych włóknem szklanym). Profil lotniczy symetryczny, kąt zaklinowania skrzydła zerowy. Skrzydła posiadają niewielki wznios, a powierzchnia samolotu pozbawiona jest nitów. Samolot dostępny jest zarówno w wersji jednomiejscowej (Extra 300S) jak i dwumiejscowej pozwalającej na szkolenie pilotów w akrobacji lotniczej.

2.2. Wyposażenie

 

Silnik:
 300 - Lycoming AEIO-540 300KM, 224KW

 330 - Lycoming AEIO-580 330KM, 246KW

 
 

2.3. Warianty

 

     

    Extra 300 - podstawowa wersja dwumiejscowa, 300KM

    Extra 300S - Wersja jednomiejscowa ze zredukowaną o 50cm rozpiętością skrzydeł i powiększonymi lotkami.

    Extra 300SP - 300SP miała zredukowaną wagę w porównaniu do 300S i zmieniony ogon na taki jak w 330SX.                              Została zastąpiona przez 330SC.

    Extra 300SHP - 300SHP (HP=High performance, wysoka wydajność) niecertyfikowana wersja 300SP z silnikiem                              AEIO-580 330KM.   

    Extra 300SR - Extra 300SR jest zmodyfikowaną wersją samolotu używaną w zawodach Red Bull Air Race, z                                  zastosowanymi elementami mechanizacji skrzydła. 

    Extra 300L - Extra 300L jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-540 dwuosobową wersją samolotu ze                                     skrzydłami zamocowanymi niżej na krótszym niż w pozostałych wersjach kadłubie. Rozpiętość                               została zredukowana od 8m do 7,39m, zastosowano ulepszone lotki umożliwiające na osiągnięcie                           prędkości obrotu na poziomie 400 stopni na sekundę. Jest to najbardziej popularna wersja samolotu                       i w pełni certyfikowana przez FAA i EJAA. 

    Extra 300LP - 300LP ("P" - performance) jest lżejszą wersją 300L, ze zmienioną konstrukcją umożliwiającą                                 większą wydajność w akrobacji samolotowej.

    Extra 330SX - Ulepszona wersja 300S z mocniejszym silnikiem Lycoming AEIO-580 (330KM, 246kW). Wersja                                została zastąpiona przez 330SC.

    Extra330SC - Extra 330SC napędzana silnikiem Lycoming AEIO-580 jednomiejscowa wersja zaprojektowana by                           sprostać wyzwaniom akrobacji klasy Unlimited. Obecnie jest jedyną jednomiejscową wersją                                   samolotu akrobacyjnego produkowaną przez Extra Flugzeugbau.

    Extra 330LX - Extra 330LX jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-580 wersją dwumiejscową.

    Extra 330LT - Extra 330LT jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-580 wersją dwumiejscową, używaną jako                             samolot turystyczny. Zastosowano szklany kokpit oraz zmniejszono prędkość obrotu w porównaniu                         z wersją 330LX.
 
3. Schemat  

extra300SC

Extra300SC 

 

4. Dane techniczne

Typ Samolotu  Extra Flugzeugbau Extra300/330
Silnik, producent  Lycoming AEIO-540 / Lycoming AEIO-580 
Maksymalna moc  
 Lycoming AEIO-540 300KM / Lycoming AEIO-540 330KM
Samolot  wysokowyczynowy samolot akrobacyjny
Wymiary  
Rozpiętość  8 m
Długość  6,9 m
Wysokość  2,6 m
Masy  
Masa własna  672 kg
Masa startowa  820 kg
Osiągi Śmigłowca  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  407 km/h
Prędkość podróżna  293 km/h
Wznoszenie maksymalne  16 m/s
Pojemność zbiorników paliwa  189
Zasięg  944 km

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito"alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}