Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Marcin Jarosz

    Marcin Jarosz

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


 

Producent / Kraj:

British Aerospace / Wielka Brytania

Model:

BAe 146 100/200/300

 

lhr-bae-146-300

BAe-146-300

 

1. Historia modelu

Brytyjski czterosilnikowy odrzutowy samolot pasażerski średniego zasięgu zaprojektowany przez British Aerospace. Jego pierwszy lot odbył się 3 września 1981. Od 1983 roku produkowany seryjnie. W 1992 roku zmodernizowany samolot produkowany pod oznaczeniem Avro RJ. W 1997 roku powstała wersja Avro RJX z nowymi silnikami (tylko trzy egzemplarze).

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Górnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej z usterzeniem w układzie T. Cztery silniki turbowentylatorowe w podwieszanych gondolach. Podwozie trójpodporowe, chowane w locie.

 

2.2. Wyposażenie

 
Silnik:
 4 x Avco Lycoming ALF 502 R-5 o mocy 31 kN każdy.
 
 

2.3. Warianty

 

     

  •      BAe 146-100 / Avro RJ70 – wersja o pojemności od 70 do 80 pasażerów
  •      BAe 146-200 / Avro RJ85 – wersja o pojemności od 85 do 100 pasażerów
  •      BAe 146-300 / Avro RJ100 – wersja o pojemności od 100 do 112 pasażerów
  •      BAe 146STA – wojskowa wersja samolotu (tylko demonstrator)
  •      Avro RJX – wersja z bardziej ekonomicznymi silnikami
  •      BAe 146C Mk3 – dwa samoloty wersji 200, przebudowane przez BAE Systems w zakładach Hawker              Beechcraft Services. Samoloty wyposażono w opancerzoną kabinę, układ samoobrony, radiostację              HF i UHF oraz duże drzwi ładunkowe na burcie. Maszyny zostały zamówione przez Royal Air Force w              ramach pilnej potrzeby operacyjnej, związanej z wycofywaniem się brytyjskiego kontyngentu                      wojskowego z Afganistanu. Obydwa samoloty weszły w skład No. 32 Squadron RAF(32 Eskadry RAF).

    

 
3. Schemat  

british-aerospace-bae-146-schemat

BAe 146-300

 

 

4. Dane techniczne

 

Typ Samolotu  BAe 146-100/200/300
Silnik, producent  Avco Lycoming ALF 502 R-5 - 31 kN, Honeywell
Maksymalna moc  4 x 31 kN
Samolot  odrzutowy samolot pasażerski średniego zasięgu
Wymiary  
Rozpiętość  BAe-146-100 - 26.34 m

 BAe-146-200 - 26.34 m

 BAe-146-300 - 26.34 m

Długość

 BAe-146-100 - 26.16 m 

 BAe-146-200 - 28.55 m

 BAe-146-300 - 30.99 m

Wysokość

 BAe-146-100 - 8.61 m

 BAe-146-200 - 8.61 m

 BAe-146-300 - 8.59 m

Masy  

 

Masa własna

 BAe-146-100 - 23 300kg

 BAe-146-200 - 23 800kg

 BAe-146-300 - 24 800kg

Masa startowa

 BAe-146-100 - 38 102kg 

 BAe-146-200 - 42 184kg

 BAe-146-300 - 44 225kg
Osiągi Śmigłowca  
Prędkość podróżna

 BAe-146-100 - 750 km/h

 BAe-146-200 - 750 km/h
 BAe-146-300 - 750 km/h

 

Prędkość maksymalna

 BAe-146-100 - 890 km/h

 BAe-146-200 - 890 km/h

 BAe-146-300 - 890 km/h

 

Pojemność zbiorników paliwa

 BAe-146-100 -  11 728 l

 BAe-146-200 -  11 728 l 

 BAe-146-300 -  11 728 l

 

Zasięg

 BAe-146-100 -  2 174 km

 BAe-146-200 -  2 365 km  

 BAe-146-300 -  2 181 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito"alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

 

Komentarze użytkowników

 

{jcomments on}

 

  • BAe 146-100 / Avro RJ70 – wersja o pojemności od 70 do 80 pasażerów