Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

Regulamin

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Najbliższe imprezy

piątek, 21 listopad
Aero Expo Peru 2014
niedziela, 07 grudzień
Vintage Sunday Fly-in
poniedziałek, 08 grudzień
MEBA - Middle East Business Aviation 2014
1 1 1 1 1 Rating 4.50 (4 Votes)
PZL SW-4 Puszczyk - polski lekki śmigłowiec skonstruowany prze Polskie Zakłady Lotnicze PZL Świdnik. Śmigłowiec SW-4 jest najnowszym produktem PZL Świdnik. To lekka, wielozadaniowa maszyna napędzana turbinowym silnikiem Rolls-Royce 250 C20R/2. Zabiera na pokład do 5 osób lub pilota i 550 kg ładunku. Jego prędkość maksymalna to 260 km/h, a zasięg - przy użyciu podstawowego zbiornika paliwa - prawie 800 km. Na wykonanie godzinnego lotu „Puszczyk” potrzebuje zatankowanego baku 100 litrami paliwa.
Śmigłowiec w klasycznym układzie wirnika nośnego, posiada przegubowy trzyłopatowy wirnik nośny z łopatami z kompozytu epoksydowo-szklanego i dwułopatowe śmigło ogonowe. Przeznaczony jest do przewozu 5 osób (pilot + 4 pasażerów) na dwóch przednich i trzech tylnych fotelach. Po obu stronach kadłuba znajdują się otwierane na zawiasach drzwi przednie i odsuwane drzwi tylne, bez słupka między drzwiami, co ułatwia załadunek. W wersji pasażerskiej posiada bagażnik na 150kg ładunku o pojemności 0,85 m?. Podwozie płozowe.
Został wyprodukowany pod kierownictwem inż. Krzysztofa Bzówki z myślą stworzenia lżejszego śmigłowca niż Mi – 2. W roku 1987 stworzono makietę przedstawiającą projekt nowej maszyny. Praca na „puszczykiem” wiele razy opóźniały się z powodu funduszy, lecz wreszcie 29 października 1996 roku oblatano prototypowa maszyna SP – PSW. W roku 1988 na niebie pojawiła się druga maszyna, natomiast w 1997 roku tylko na wystawie statycznej paryskich salonach lotniczych w miejscowości Le Bourget przedstawiono SW – 4 całemu światu. Dopiero w 2001 roku został w pełni przedstawiony. W roku 2002 śmigłowiec PZL SW – 4 „Puszczyk” otrzymał certyfikat zgodności z przepisami lotniczymi JAR – 27, na mocy którego został dopuszczony do sprzedaży i użytkowania na terenie całej Unii Europejskiej. Certyfikat wydała Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Uznała, że „Puszczyk” spełnia rygorystyczne wymogi techniczne postawione przez Unię Europejską, związane przede wszystkim z zapewnieniem bezpieczeństwa pilotom. Certyfikat został wydany bezterminowo. Procedurę certyfikacyjną śmigłowca SW-4 przeprowadzili w imieniu Agencji specjaliści z Wielkiej Brytanii.
W 2003 roku Polskie Siły Powietrzne złożyły zamówienie na 30 egzemplarzy tego śmigłowca, z przeznaczeniem szkolnym. Pierwsza maszyna, przeznaczona dla SP w powietrze wzbiła się 15 listopada 2004 roku na testowym lotnisku PZL Świdnik. Wtedy to otrzymał on swoją wojskową nazwę, która brzmi „Puszczyk”. Dostawy rozpoczęto w roku 2005, jednak dokładna cena przetargu nie jest nam znana. Wiemy tylko tyle ze na rynku cywilnym cena śmigłowca to ok. $750000.
W roku 2006 PZL Świdnik dostarczył Polskim Siłą Powietrznym dwa śmigłowce SW-4 i podpisał umowę na dostawy kolejnych 22 maszyn w ciągu trzech lat. W grudnia 2008 roku na wyposażeniu Sił Powietrznych znalazło się 13 śmigłowców, które służą w 1.Ośrodku Szkolenia Lotniczego w Dęblinie. W lipcu 2008 brytyjska firma Skycharter UK zamówiła trzy śmigłowce PZL SW-4. Jedna maszyna zostanie sprzedana do Chorwacji.


Dane techniczne

Konstrukcja: Przegubowy trzyłopatowy wirnik nośny z łopatami z kompozytu epoksydowo-szklanego i dwułopatowe śmigło ogonowe, podwozie płozowe.
Załoga: 5 osób lub 1 pilot i 550 kg załadunku.
Napęd: Jeden silnik turbinowy Rolls Royce 250-C20R/2.
Moc: 457 KM.
Średnica wirnika: 9 m.
Długość: 10,57 m.
Szerokość: 1,51 m.
Wysokość: 3,05 m.
Masa własna/Masa startowa: 1050 kg/ 1800kg.
Prędkość maksymalna: 260 km/h.
Prędkość przelotowa: 218 km/h.
Maksymalne wznoszenie w locie pionowym: 10,3 m/s.
Pułap:5200 m.
Pułap zawisu z wpływem ziemi: 3300 m.
Pułap zawisu bez wpływu ziemi: 2200 m.
Zasięg: 790 km.


Oprac. Piotr Drewniak
na podst. Wikipedia.pl.