Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

Terms and Conditions

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Producent / Kraj: Aero / Czechosłowacja

 

Model: A.10

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot pasażerski i transportowy, dwupłat zbudowany z drewna (pierwszy lot w 1922 r.). Pierwszy samolot pasażerski wyprodukowany w Czechosłowacji. W zamkniętej kabinie pasażerskiej mieściło się pięć osób, kokpit pilota był otwarty i znajdował za kabiną pasażerską nad lukiem bagażowym za górnym skrzydłem.

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Maybach Mb-IVa
Maksymalna moc  190 kW (245 KM)
Liczba pasażerów  5 + 1 członek załogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 14,20 m
Długość  10,20 m
Masy  
Masa własna
 1 472 kg
Maksymalna masa startowa  2 260 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  160 km/h
Prędkość podróżna  130 km/h
Pułap  5 800 m
Zasięg  520 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Producent / Kraj: BAC / Wielka Brytania

 

Model: TSR.2

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot rozpoznawczy i bombowy z dwoma silnikami odrzutowymi, grzbietopłat (oblatany 27.09.1964 r.). Samolot miał być następcą English Electric Canberra jako naddźwiękowy samolot rozpoznawczy i bombowy. Choć miał zaawansowaną technologicznie konstrukcję i był udany pod względem aerodynamicznym, ze względów politycznych nie wszedł do produkcji seryjnej. 

 

1.1. Konstrukcja

  • metalowa
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Bristol-Siddeley Olympus 22R
Maksymalna moc  2 x 136 kN
Załoga  2
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 11,28 m
Długość  27,13 m 
Wysokość  7,24 m 
Masy  
Masa własna
 24 834 kg
Maksymalna masa startowa  43 545 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  2 390 km/h 
Prędkość wznoszenia  267 m/s
Pułap  16 460 m
Zasięg  6 857 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

1 1 1 1 1 Rating 5.00 (1 Vote)

Producent / Kraj: Boeing / USA

 

Model: 367-80

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Samolot pasażersko-transportowy o czterech silnikach odrzutowych (pierwszy lot 15.07.1954 r.); prototyp odrzutowego samolotu pasażerskiego Boeing 707 oraz serii samolotów transportowych C-135. Poszerzenie kadłuba pozwoliło na usytuowanie foteli w dwóch potrójnych rzędach. Był on pierwowzorem serii 707, bardzo popularnej i produkowanej w różnych wersjach.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  4 x Pratt & Whitney JT3
Maksymalna moc  4 x 44,5 kN
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 39,50 m
Długość  39 m
Masy  
Maksymalna masa startowa  72 600 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  885 km/h
Pułap  13 100 m
Zasięg  5 750 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Producent / Kraj: British Aerospace / Wielka Brytania

 

Model: BAe 125

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Lekki samolot wielozadaniowy o dwóch silnikach odrzutowych, zaprojektowany w wytwórni samolotów de Havilland (pierwszy lot w 1962 r.). Firma de Havilland została przejęta przez Hawked Siddeley, a następnie włączona do koncernu British Aerospace, który od 1977 r. wprowadził model BAe 125 do produkcji. BAe 125 wykorzystywany był w wielu wersjach cywilnych i wojskowych: np. jako samolot turystyczny i taksówka powietrzna, w służbie medycznej lub jako samolot szkoleniowy.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x BS Viper 521
Maksymalna moc  2 x 13,9 kN
Liczba pasażerów  8 + 1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 12 m
Długość  8,60 m
Wysokość  5,26 m
Masy  
Masa własna
 5,683 kg
Maksymalna masa startowa  1,340 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  840 km/h
Prędkość podróżna  747 km/h
Pułap  11 000 m
Zasięg  2 780 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Producent / Kraj: Focke-Achgelis / Niemcy

 

Model: Fa 223 Drache

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis 

 Średni jednosilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy z dwoma wirnikami głównymi (oblatany w 1940 r.). Kadłub zbudowany był z ramy stalowej częściowo pokryty płótnem. Przeciwbieżne wirniki umieszczono po obu stronach kadłubu na stalowych kratownicach. Odległość między nimi wynosiła 12,5 m. Do końca wojny wyprodukowano tylko 20 maszyn tego typu.

 

1.1. Konstrukcja:

  • blacha duralowa i kratownica z rur stalowych pokrytych płótnem

     

 

 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  BMW-Bramo 323 D
Maksymalna moc   735 kW (1000 KM)
Zastosowanie śmigłowiec wielozadaniowy
Wymiary
 
Średnica wirnika
 12 m
Długość całkowita  12,25 m 
Wysokość  4,36 m 
Masy  
Masa własna
 3 180 kg
Maksymalna masa startowa  4 310 kg  
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  175 km/h
Prędkość podróżna  122 km/h
Pułap  2010 m
Zasięg  700 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA