Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Marcin Jarosz

    Marcin Jarosz

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Producent / Kraj: Beriew / Rosja

 

Model: Be-200

 

 

 

1024px-Be-200 is Taking Off at MAKS 2009 

 

 

   

1. Opis

Samolot amfibia z dwoma silnikami odrzutowymi, grzbietopłat z usterzeniem w układzie T (oblatany 24. 09. 1998 r.). Maszyna ta ma wiele zastosowań. Służy m.in. do przewozu pasażerów i ładunków, do akcji związanych z ochroną środowiska i patrolowaniem wód. Doskonale sprawdziła się w akcjach gaśniczych. Wersję na rynek zachodni wyposażono w silniki Rolls-Royce'a lub Alisona.

 

1.1. Konstrukcja

  •  metalowy, wolnonośny górnopłat
  • dwa silniki turbowentylatorowe

 

1.2. Warianty

  • Be-200ES - wersja dla Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych.
  • Be-200RR - planowana wersja przystosowana do silników Rolls Royce.
  • Be-210 - projektowana wersja pasażerska.
  • Be-220 - projektowana wersja patrolowa.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  D-436TP
Maksymalna moc  2x 73,56 kN
Płatowiec  Górnopłatowiec
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
  32,78 m
Długość   32,05 m
Wysokość   8,9 m
Masy  
Masa własna
 27 600 kg
Maksymalna masa startowa  43 000 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  750 km/h
Prędkość podróżna  550 km/h
Prędkość minimalna  155 km/h
Wznoszenie maksymalne  11 000 m
Rozbieg  1000 m (z wody)
Dobieg  1300 m (z wody)
Zasięg  3 600 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: A.B.C / Wielka Brytania

 

Model:  Robin

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy samolot lekki, górnopłat o drewnianej konstrukcji (z 1929 r.), kadłub wykonany ze sklejki aby ułatwić przechowywanie tego modelu, wyposażono go w składane skrzydła. Oszklony kokpit zapewniał dibrą widoczność.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent   A.B.C Motors Scorpion II
Maksymalna moc  20 kW (40 KM)
Załoga  1
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 7,72 m
Długość  5,36 m 
Wysokość  1,73m  
Masy  
Masa własna
 188 kg
Maksymalna masa startowa  308 kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  170 km/h
Pułap  5 180 m
Zasięg  550 km 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Doświadczenia pierwszych dwu dziesięcioleci XX wieku sprawiły, że wszystkie liczące się na świecie armie chciały mieć nowoczesne i skuteczne lotnictwo. Inżynierowie zajęli się konstruowaniem samolotów, które miały być przeznaczone wyłącznie do celów militarnych. Gdy wybuchła II wojna światowa, nikt już nie miał wątpliwości, że lotnictwo jest równie ważne na polu bitwy, jak piechota, marynarka czy artyleria. Spośród wielu typów samolotów biorących udział w tej wojnie kilka zasługuje na szczególną uwagę.


Są to m.in. samoloty bombowe, tak ważne w czasie walk. Polska nie wyprodukowała zbyt dużo samolotów tego typu. W większości w walkach korzystaliśmy bowiem z maszyn produkcji francuskiej bądź amerykańskiej.

Warto takze dodać, że choć oficjalnie samoloty wojskowe nadal dzielimy na myśliwskie, bombowe, rozpoznawcze, transportowe i specjalne (np. latające stanowiska dowodzenia lub samoloty cysterny), to wiele nowoczesnych maszyn może spełniać różne zadania. Na przykład samoloty myśliwsko - bombowe mogą zarówno niszczyć cele naziemne, jak i toczyć walki powietrzne z maszynami przeciwnika.
Spośród współczesnych samolotów bojowych szczególnie interesujący jest brytyjski szturmowo - rozpoznawczy Harrier, amerykański samolot rozpoznania strategicznego Lockheed SR-71 "Blackbird" oraz myśliwsko - szturmowy Lockheed F-117A "Nighthawk". Harrier jest samolotem pionowego startu; dzięki zmianie ustawienia dysz może wznosić się pionowo oraz zawisać nieruchomo w powietrzu.
Dla przykładu .. Blackbirda przeznaczono do misji szpiegowskich, ponieważ potrafi on lecieć z szybkością 3500 km/h oraz osiągać pułap 35 tysięcy metrów. Bardzo orygilnalny kształt ma natomiast nighthawk. Ten niewidzialny dla radarów samolot przypomina wielką deltę. Jego kadłub został pokryty materiałami pochłaniającymi promieniowanie elektromagnetyczne oraz tak wymodelowany, aby fale radiolokacyjne po odbiciu nie powracały do stacj namierzającej. Nighthawki mogą zabrać 2,5 tony uzbrojenia, a w czasie operacji "Pustynna burza" ich skuteczność wynosiła 85 procent trafień. Innymi znanymi samolotami bojowymi są na przykład: francuski Mirage 2000, rosyjski MiG-27 oraz amerykański F-16. Każdy z nich dysponuje ogromną siłą ognia.
 
W dziale:
 

Producent / Kraj: Beechcraft / USA

 

Model: 18 / Super 18

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Dwusilnikowy samolot pasażersko-transportowy, dolnopłat o metalowej konstrukcji półskorupowej (pierwszy lot w 1927 r.). Wersja 18 była produkowana przez 30 lat i ciągle ulepszana. Pierwszy lot znacząco zmodernizowanego Super 18 odbył się 10.12.1963 r. Super 18 wyposażono w podwozie z kółkiem i seryjny radar.

 

1.1. Konstrukcja

  • Metalowa
  • chowane podwozie w układzie klasycznym
 

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  2 x Pratt & Whitney R-985-AN-1 "Wasp Junior"
Maksymalna moc  2 x 330 kW (450 KM)
Liczba pasażerów  5-7 + 2 członków zalogi
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 10,21 m
Długość  8,38 m
Wysokość  2,95 m
Masy  
Masa własna
 2 800 kg
Maksymalna masa startowa  4 490 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość podróżna  350 km/h
Pułap  6 500 m
Zasięg  850 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Heinkel / Niemcy

 

Model: He 70 Blitz

 

 

 

 

 

 

 

1. Opis

Jednosilnikowy, szybki samolot komunikacyny (pierwszy lot 1.12.1932 r.). Model konkurencyjny dla Lockheed Orion 9C. He 70 był najszybszy spośród wszystkich samolotów myśliwskich swoich czasów i jako pierwszy miał chowane podwozie. W 1933 r. pobił 8 rekordów. Czterech pasażerów siedziało na dwóch dwuosobowych fotelach naprzeciwko siebie, a piąty - za fotelem pilota.

 

1.1. Konstrukcja

  • dolnopłat o konstrukcji mieszanej
  • podwozie klasyczne – chowane w locie
 

 

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  BMW VI 7,3Z
Maksymalna moc  2 x 750 KM (552 kW)
Liczba pasażerów  5 + 1 pilot
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
 14,80 m
Długość  12 m
Wysokość  3,1 m
Masy  
Masa własna
 2 300 kg
Maksymalna masa startowa  3 460 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  360 km/h
Prędkość podróżna  323 km/h
Pułap  5 500 m
Zasięg  890 km - 2100 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Opisy polskich maszyn, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA
Opisy zagranicznych maszyn lotniczych, ENCYKLOPEDIA LOTNICTWA