Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

Terms and Conditions

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Producent / Kraj: Agusta / Włochy

 

Model:  A.129 Mangusta

 

 

 

 

 

 

1. Opis 

Włoski śmigłowiec bojowy z cztero- lub pięciotopatowym wirnikiem, skonstruowany na podstawie modelu A. 109. Doskonale opancerzony i uzbrojony (oblatany jesienią 1983 r.).

 

 

1.1. Konstrukcja:

  • mieszana (metalowo-kompozytowa)

    

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Rolls-Royce Gem 2-1004D
Maksymalna moc  559 kW (760 KM)
Zastosowanie śmigłowiec wielozadaniowy
Wymiary
 
Średnica wirnika
 11,90m
Długość całkowita  12,27m 
Wysokość  3,31m 
Masy  
Masa własna
 2 529kg
Maksymalna masa startowa  3 700kg 
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  294 km/h
Pułap  3 290 m
Zasięg  550 km/h 

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

1 1 1 1 1 Rating 2.33 (6 Votes)
Agusta A129 Mangusta Agusta A129 Mangusta
foto. militarium.net

 

 
Augusta Westland A – 129 Mangusta - w 1978 roku włoska firma Augusta Westland otrzymała od włoskiej armii zlecenie na budowę lekkiego, przeciwpancernego śmigłowca dla wojsk lądowych. Uważano, że w tym celu wystarczą drobne zmiany konstrukcyjne śmigłowca Augusta Westland A -109E „Power”.  Jednak potrzeby jakie miał projekt „Mangusty” znacznie przerósł starszą konstrukcje dlatego zadecydowano o tym, że A - 129 musi być kompletnie nowym projektem firmy. W 1983 roku w powietrzu ujrzeliśmy pierwszy prototyp „Mangusty”. Trzy i pół roku później dołączyło kolejne cztery, co utworzyło grupę pięciu prototypów tego śmigłowca. W 1990 roku włoska armia otrzymała pierwsze seryjne maszyny tego typu. Zlecenie obejmowało 60 maszyn, po mimo to po dostarczeniu 44 śmigłowców zamówienie zostało anulowane.

Augusta Westland A – 129 „Mangusta” to śmigłowiec wykonany w 50% z kompozytów, co do tych czas jest rekordem w śrut produkcji śmigłowców. Prawdopodobnie tylko maszynę typu Eurocopter Tiger wykonano z większej ilości takich materiałów.  Bryła A – 129 tworzy go najzgrabniejszym i najbardziej opływowym śmigłowcem na świecie. Znacznie zyskuje dzięki temu na prędkości, co przekłada się oczywiście na niższy stopień wykrywalności dla radarów. By wykorzystać w pełni wykorzystać te gabaryty konstruktorzy „Mangusty” zamontowali w silnikach maszyny jakimi są dwa silniki Rolls Royce 1004 lub dwa silniki LHTEC T-800 specjalne urządzenie odpowiedzialne za obniżanie temperatury wydychanego przez nie powietrza. Śmigłowiec ten wyposażono w pełni elektroniczne systemy danych, których zadaniami jest kontrola i kierowanie lotem i parametrami danej misji, obniżając przy tym do minimum pracę ludzką ale zachowanie przy tym pełnej zdolności bojowej maszyny. Powodzenie misji gwarantuje bardzo nowoczesny system naprowadzania. Rakietami kierują elektroniczne komputery pokładowe dzięki czemu pilotowi i nawigatorowi pozostaje znalezienie sobie wygodnej pozycji w swoim fotelu i zrelaksowanie się w klimatyzowanej kabinie „Mangusty”.  Podstawowym przeznaczeniem A – 129 jest niszczenie maszyn pancernych przeciwnika, o czym świadczy uzbrojenie tej maszyny: dwie poczwórne wyrzutnie przeciwpancernych pocisków typu BGM – 71 „TOW”, czyli Tube - launched  Optically - tracked Wire - guided oznaczające z języka angielskiego tyle co wystrzeliwany z tuby (wyrzutni rurowej), wymienne z kierowanymi pociskami AGM – 114 „Hellfire” (Wystrzel i zapomni). Kilka maszyn tego typu w 1992 roku trawiło do Somalii. Na somalijskich poligonach ujawniły się dopiero wszystkie niedoskonałości konstrukcji. Dlatego też po roku utworzono wersję zwaną „International”, która uczyniła z A – 129 prawdziwy wielozadaniowy śmigłowiec. Nowe maszyny otrzymały pięciopłatowy wirnik główny, ulepszony pancerz oraz przeszły gruntowną modernizację wszystkich systemów awioniki. Modernizacja ta bojowo oznaczona została jako CBT. „Mangusta CBT” jest dziś podstawowym śmigłowcem bojowym wykorzystywanym przez włoską armię.  W 2001 roku podjęto decyzję, że wszystkie wcześniejsze, podstawowe wersje śmigłowca A – 129 zostaną zmodernizowane do standardu wersji CBT. Można spokojnie powiedzieć, że „Mangusta CBT” jest dziś jednym z najlepszych śmigłowców wielozadaniowych na świecie obok maszyny typu Eurocopter Tiger.
 
 


Dane Techniczne śmigłowca - A – 129 Mangusta CBT
 

Napęd:

a) 2 silniki typu Rolls Royce 1004 o mocy 890 KM.
b) 2 silniki typu LHTEC T-800 o mocy 1373 KM.
 

Uzbrojenie:

a) 2x 4 pociski typu TOW lub typu Hellfire.
b) Karabin maszynowy kalibru 12,7mm.
c) Działko kalibru 20mm (pod kadłubem).
 
Dane Techniczno – Taktyczne:
Załoga: Pilot, nawigator i ewentualnie operator uzbrojenia (2+1).
Max. Masa startowa: 1004 – 4600 kg (Rolls Royce 1004) i 800 – 5100 kg (LHTEC T-800).
Osiągi (Rolls Royce 1004):
a) Prędkość Max: 250 km/h.
b) Prędkość wznoszenia: 10,2 m/s.
c) Zasięg: 510 km
d) Czas lotu: Ok. 2 godzin i 45 minut.

Oprac. Piotr Drewniak
na podst. Militarium.net
1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

 Bell-X5-Multiple

Bell X-5 – pierwszy samolot o zmiennej w locie geometrii skrzydeł, zainspirowany niemiecką konstrukcją z czasów II wojny światowej Messerschmitt P.1101. Chociaż geometria skrzydeł niemieckiej maszyny mogła być zmieniana tylko na ziemi, inżynierowie z wytwórni Bell Aircraft Corporation, konstruktora samolotu X-5, opracowali system silników elektrycznych do przestawiania kąta płatów w locie.

Bell X-5 posiadał skrzydła o zmiennej geometrii, które mogły być ustawione w trzech pozycjach: pod kątem 20°, 40° i 60°. Przestawianie kąta skrzydeł odbywało się przy pomocy śruby, która ustawiała kąt płata i hamulców, które go blokowały w żądanej pozycji. Czas przestawiania skrzydeł ze skrajnych pozycji wynosił 30 sekund. Konstrukcja skrzydeł obracających się na sworzniu była taka, że środek masy był taki sam w każdym położeniu skrzydeł. Pomimo to samolot miał tendencję do wpadania w korkociąg, który przy pewnych położeniach skrzydeł nie dawał szansy na wyprowadzenie samolotu i w konsekwencji drugi egzemplarz maszyny uległ katastrofie na skutek takiego właśnie korkociągu.

Zbudowano dwa egzemplarze samolotu X-5, z których pierwszy został ukończony 15 lutego, a oblatany 20 czerwca 1951 roku. Druga maszyna wykonała swój pierwszy lot 10 grudnia tego samego roku. Łącznie wykonano prawie 200 lotów na obu egzemplarzach samolotów z prędkościami dochodzącymi do 0,9 Macha na pułapie 12 200 m. 14 października 1953 roku drugi egzemplarz X-5 uległ katastrofie niedaleko bazy Edwards podczas testów zachowania maszyny w korkociągu. Pilot maszyny nie był w stanie wyprowadzić jej do lotu poziomego i w konsekwencji rozbił się ginąc na miejscu.
Ocalały egzemplarz używany był do 1958 roku, a później trafił do Muzeum Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych w bazie lotniczej Wright-Patterson.

X-5 dowiódł przydatności zmiennej geometrii skrzydeł w samolotach przeznaczonych do działania w szerokim zakresie prędkości. Pomimo problemów ze stabilnością maszyny, koncepcja maszyny została później zastosowana w samolotach bojowych takich jak F-14 Tomcat czy General Dynamics F-111.

 

Dane techniczne
Napęd     1 × Allison J35-A-17, turboodrzutowy
Ciąg     21,8 kN
Wymiary

Rozpiętość rozłożone: 10,2 m
złożone pod kątem 60°: 6,5 m
Długość 10,1 m
Wysokość 3,6 m
Masa własna 4400 kg
Masa całkowita 2880 kg
Prędkość maksymalna 1150 km/h
Pułap 15 200 m

 

Źródło: Wikipedia.org

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Producent / Kraj:

AIRBUS Helicopters / Francja

Model:

Eurocopter EC725 (H225M Caracal)

 

Caracal

EC725

 

1. Historia modelu

 Śmigłowiec powstał na zapotrzebowanie francuskich sił zbrojnych do zadań CSAR (poszukiwawczo-ratunkowych w warunkach bojowych), po odrzuceniu testowanego w latach 1996-1999 AS532A2 Cougar jako zmodernizowana konstrukcja. Pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze 27 listopada 2000 roku w miejscowości Marignane. Pierwsze sześć śmigłowców dostarczono do francuskich sił powietrznych w lutym 2005 roku. Dalsze osiem sztuk odebrała francuska armia. Pierwsze sześć śmigłowców dostarczono do francuskich sił powietrznych w lutym 2005 roku. Dalsze osiem sztuk odebrała francuska armia. W 2008 zamówienie na 50 sztuk złożyła Brazylia (18 dla sił powietrznych, 16 dla marynarki i 16 dla wojsk lądowych). Od 2010 roku Meksyk zamówił łącznie 12 śmigłowców dla sił powietrznych i dla marynarki. Malezja w 2011 roku zamówiła 12 sztuk dla marynarki wojennej, które mają zastąpić przestarzałe SH-3 Sea King. Po sześć śmigłowców zamówiła też Indonezja i Tajlandia, a trzydzieści – Kuwejt.

 

Polska negocjowała zakup 50 śmigłowców H225M za ok. 13,5 mld PLN dla zastąpienia Mi-8 i Mi-14 Sił Zbrojnych, ale po roku rozmów w październiku 2016 Ministerstwo Rozwoju poinformowało o zakończeniu negocjacji umowy offsetowej gdyż Airbus Helicopters nie przedstawił oferty zabezpieczającej w należyty sposób interesów ekonomicznych oraz bezpieczeństwa Polski. Zdaniem producenta decyzja o zerwaniu negocjacji została podjęta jednostronnie przez Ministerstwo.
 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Całkowicie metalowy przeznaczony dla dwóch pilotów, zdolny do przewozu 28 osób.

2.2. Wyposażenie

 
Silnik:
 2 silniki turbowałowe Makila 1A4
 
Uzbrojenie:

        2 karabiny maszynowe FN MAG zamieszczone po obu stronach śmigłowca

        2wyrzutnie pocisków rakietowych 68 mm

        2 działka GIAT 20 mm

        system ostrzegający o opromieniowaniu wiązką radarową EWR-99 FRUIT RWR

        wyrzutnia flar/dipoli Alkan ELIPS

 

2.3. Warianty

 

     

        H225M (EC725 Caracal) : Śmigłowiec Transportowo-Bojowy

        H225 (EC225)  :  Śmigłowiec dla odbiorców cywilnych

        EC725 VIP : Transport VIP'ów, do 12 osób

        EC725 SAR : Śmigłowiec do poszukiwań i udzielania pomocy

        EC725 MEDEVAC : Śmigłowiec Medyczno-Ewakuacyjny

        

 

 
3. Schemat  

EC 725 Line Drawing.svg 

4. Dane techniczne

Typ Śmigłowca  Eurocopter EC725 Super Cougar (H225M Caracal)
Silnik, producent  2 silniki turbowałowe Makila 1A4
Maksymalna moc  2 x 2400 KM
Śmigłowiec  Śmigłowiec Transportowy
Wymiary
 
Średnica Wirnika
 16,20 m
Długość  19,50 m
Wysokość  4,60 m
Masy  
Masa własna
 5330 kg
Maksymalna masa startowa  11000 kg
Masa użyteczna  5670 kg
Osiągi Śmigłowca  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  324 km/h
Prędkość podróżna  285 km/h
Wznoszenie maksymalne  7.4 m/s
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  2 x 325kg/h
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  857 km

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito"alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

1024px Kamov Ka 52Ka-52 (ros.Ка-52 Аллигаторoznaczenie NATOHokum B) - rosyjski, dwumiejscowy śmigłowiec bojowy, którego projekt powstał w 1987 roku w Związku Radzieckim, znany również pod kryptonimem Aligator. Ka-52 stanowi rozwinięcie jednomiejscowego projektu biura konstrukcyjnego Kamowa Ka-50 o zmodyfikowanym przeznaczeniu - miejsce dla drugiego członka załogi zostało dodane w celu uczynienia z Ka-52 śmigłowca dowodzenia i organizowania pola walki, bez zmniejszania przy tym jego możliwości aktywnego prowadzenia ognia w każdych warunkach pogodowych.

 

Dane techniczne
Napęd dwa silniki turbinowe Klimow TW3-117WK
Moc 2 × 1640 kW
Wymiary
Średnica wirnika 2 × 14,5 m
Długość 16 m
Długość kadłuba 13,53 m
Szerokość kadłuba 7,34 m
Wysokość 4,95 m
Masa
Własna 7700 kg
Startowa 11300 kg
Zapas paliwa 1870 l
Osiągi
Prędkość maks. 302 km/h
Prędkość przelotowa 270 km/h
Prędkość wznoszenia 8 m/s
Pułap praktyczny 5500 m
Pułap zawisu bez wpływu ziemi 3600 m
Zasięg 460 km
Dane operacyjne
Uzbrojenie
Działka: 30mm działko Szipunow 2A42 (240 pocisków), 4 × 23mm działko podwieszane do węzła (940 pocisków)
Rakiety: AT-12 Wichr, R-73, pociski niekierowane S-24 (240 mm), S-13 (122 mm), S-8 (80 mm) Bomby: FAB-500FAB-250FAB-120FAB-100RBK-500RBK-25

 

 

Żródło: Wikipedia, zdjęcie Alex Beltyukov - http://www.airliners.net/photo/Russia---Air/Kamov-Ka-52/2079535/L/