Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


1024px Kamov Ka 52Ka-52 (ros.Ка-52 Аллигаторoznaczenie NATOHokum B) - rosyjski, dwumiejscowy śmigłowiec bojowy, którego projekt powstał w 1987 roku w Związku Radzieckim, znany również pod kryptonimem Aligator. Ka-52 stanowi rozwinięcie jednomiejscowego projektu biura konstrukcyjnego Kamowa Ka-50 o zmodyfikowanym przeznaczeniu - miejsce dla drugiego członka załogi zostało dodane w celu uczynienia z Ka-52 śmigłowca dowodzenia i organizowania pola walki, bez zmniejszania przy tym jego możliwości aktywnego prowadzenia ognia w każdych warunkach pogodowych.

 

Dane techniczne
Napęd dwa silniki turbinowe Klimow TW3-117WK
Moc 2 × 1640 kW
Wymiary
Średnica wirnika 2 × 14,5 m
Długość 16 m
Długość kadłuba 13,53 m
Szerokość kadłuba 7,34 m
Wysokość 4,95 m
Masa
Własna 7700 kg
Startowa 11300 kg
Zapas paliwa 1870 l
Osiągi
Prędkość maks. 302 km/h
Prędkość przelotowa 270 km/h
Prędkość wznoszenia 8 m/s
Pułap praktyczny 5500 m
Pułap zawisu bez wpływu ziemi 3600 m
Zasięg 460 km
Dane operacyjne
Uzbrojenie
Działka: 30mm działko Szipunow 2A42 (240 pocisków), 4 × 23mm działko podwieszane do węzła (940 pocisków)
Rakiety: AT-12 Wichr, R-73, pociski niekierowane S-24 (240 mm), S-13 (122 mm), S-8 (80 mm) Bomby: FAB-500FAB-250FAB-120FAB-100RBK-500RBK-25

 

 

Żródło: Wikipedia, zdjęcie Alex Beltyukov - http://www.airliners.net/photo/Russia---Air/Kamov-Ka-52/2079535/L/

Producent / Kraj: Mil / Rosja

 

Model: Mi-28

 

 

 

 

 

 

1. Opis 

Prototyp Mi-28 wykonał pierwszy lot w 1982. W 1984 lotnictwo Związku Radzieckiego na podstawowy śmigłowiec przeciwpancerny wybrało konkurencyjną konstrukcję Kamowa Ka-50. Prace nad Mi-28 kontynuowano, jednak ich natężenie wyraźnie osłabło. W 1988 podjęto decyzję o rozpoczęciu produkcji w zakładach Rosvertol w Rostowie nad Donem. W styczniu 1988 pierwszy lot wykonał prototyp wersji Mi-28A. Otrzymał on mocniejsze silniki i tylne śmigło w układzie „X”. W 1993 po wyprodukowaniu drugiego prototypu program Mi-28A został anulowany. Główna przyczyną był brak możliwości działania w nocy a także konkurencja ze strony Ka-50. Kolejny wariant śmigłowca Mi-28N wykonał swój pierwszy lot w listopadzie 1996. Główną różnicą w stosunku do poprzedników był radar umieszczony w owalnej obudowie umieszczonej powyżej wirnika głównego. Jest to rozwiązanie podobne do zastosowanego w amerykańskimAH-64D. Dzięki zmianom śmigłowiec uzyskał możliwość operowania w każdych warunkach pogodowych i w nocy. Ponieważ pierwotna specyfikacja  zakładająca specjalizacje śmigłowca w zwalczaniu broni pancernej uległa zmianie na rzecz śmigłowca mogącego zwalczać szerszy wachlarz celów, śmigłowiec Ka-50 utracił wszystkie swoje atuty. W 2003 dowódca Rosyjskich Sił Powietrznych ogłosił że Mi-28N stanie się podstawowym uderzeniowym śmigłowcem Rosji. Pierwsze śmigłowce weszły do służby w 2009 r. Wersja eksportowa jest oznaczona Mi-28NE. Pierwszym odbiorcą eksportowym jest Kenia, która kupiła 16 śmigłowców. Ponadto Irak zamówił 5 sztuk, a Algieria 42 sztuki[

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Klimow TV3-117VMA
Maksymalna moc  2 x 1450 kW (2194 KM)
Zastosowanie śmigłowiec wielozadaniowy
Wymiary
 
Średnica wirnika
 17,2 m
Długość całkowita  17,01 m
Wysokość  3,82 m
Masy  
Masa własna
 7 890 kg
Maksymalna masa startowa  12 100 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  305 km/h
Zasięg  460 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj:

AIRBUS Helicopters / Francja

Model:

Eurocopter EC725 (H225M Caracal)

 

Caracal

EC725

 

1. Historia modelu

 Śmigłowiec powstał na zapotrzebowanie francuskich sił zbrojnych do zadań CSAR (poszukiwawczo-ratunkowych w warunkach bojowych), po odrzuceniu testowanego w latach 1996-1999 AS532A2 Cougar jako zmodernizowana konstrukcja. Pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze 27 listopada 2000 roku w miejscowości Marignane. Pierwsze sześć śmigłowców dostarczono do francuskich sił powietrznych w lutym 2005 roku. Dalsze osiem sztuk odebrała francuska armia. Pierwsze sześć śmigłowców dostarczono do francuskich sił powietrznych w lutym 2005 roku. Dalsze osiem sztuk odebrała francuska armia. W 2008 zamówienie na 50 sztuk złożyła Brazylia (18 dla sił powietrznych, 16 dla marynarki i 16 dla wojsk lądowych). Od 2010 roku Meksyk zamówił łącznie 12 śmigłowców dla sił powietrznych i dla marynarki. Malezja w 2011 roku zamówiła 12 sztuk dla marynarki wojennej, które mają zastąpić przestarzałe SH-3 Sea King. Po sześć śmigłowców zamówiła też Indonezja i Tajlandia, a trzydzieści – Kuwejt.

 

Polska negocjowała zakup 50 śmigłowców H225M za ok. 13,5 mld PLN dla zastąpienia Mi-8 i Mi-14 Sił Zbrojnych, ale po roku rozmów w październiku 2016 Ministerstwo Rozwoju poinformowało o zakończeniu negocjacji umowy offsetowej gdyż Airbus Helicopters nie przedstawił oferty zabezpieczającej w należyty sposób interesów ekonomicznych oraz bezpieczeństwa Polski. Zdaniem producenta decyzja o zerwaniu negocjacji została podjęta jednostronnie przez Ministerstwo.
 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Całkowicie metalowy przeznaczony dla dwóch pilotów, zdolny do przewozu 28 osób.

2.2. Wyposażenie

 
Silnik:
 2 silniki turbowałowe Makila 1A4
 
Uzbrojenie:

        2 karabiny maszynowe FN MAG zamieszczone po obu stronach śmigłowca

        2wyrzutnie pocisków rakietowych 68 mm

        2 działka GIAT 20 mm

        system ostrzegający o opromieniowaniu wiązką radarową EWR-99 FRUIT RWR

        wyrzutnia flar/dipoli Alkan ELIPS

 

2.3. Warianty

 

     

        H225M (EC725 Caracal) : Śmigłowiec Transportowo-Bojowy

        H225 (EC225)  :  Śmigłowiec dla odbiorców cywilnych

        EC725 VIP : Transport VIP'ów, do 12 osób

        EC725 SAR : Śmigłowiec do poszukiwań i udzielania pomocy

        EC725 MEDEVAC : Śmigłowiec Medyczno-Ewakuacyjny

        

 

 
3. Schemat  

EC 725 Line Drawing.svg 

4. Dane techniczne

Typ Śmigłowca  Eurocopter EC725 Super Cougar (H225M Caracal)
Silnik, producent  2 silniki turbowałowe Makila 1A4
Maksymalna moc  2 x 2400 KM
Śmigłowiec  Śmigłowiec Transportowy
Wymiary
 
Średnica Wirnika
 16,20 m
Długość  19,50 m
Wysokość  4,60 m
Masy  
Masa własna
 5330 kg
Maksymalna masa startowa  11000 kg
Masa użyteczna  5670 kg
Osiągi Śmigłowca  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  324 km/h
Prędkość podróżna  285 km/h
Wznoszenie maksymalne  7.4 m/s
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  2 x 325kg/h
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  857 km

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito"alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Sikorsky / USA

 

Model: S-51

 

 

 

 

 

1. Opis 

 Lekki jednosilnikowy śmigłowiec wielozadaniowy ze składanym trójłopatowym wirnikiem (oblatany 16.02 1946 r.), skonstruowany na podstawie cywilnej wersji typu R-5D (H-5). Miał aerodynamiczny kształt i osiągał znaczną prędkość. Mimo że stworzony został do zadań cywilnych, wykorzystywany był także przez wojsko. Maszyny tego typu produkowano na licencji amerykańskiej w Wielkiej Brytanii w wytwórni Westland.

 

2. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Pratt&Whitney R-895-AN-5
Maksymalna moc  335 kW (456 KM)
Zastosowanie śmigłowiec wielozadaniowy
Wymiary
 
Średnica wirnika
 14.63 m
Długość całkowita  17.40 m
Wysokość  3.96 m
Masy  
Masa własna
 1 718 kg
Maksymalna masa startowa  2 193 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  171 km/h
Pułap  4 390 m
Zasięg  580 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

Producent / Kraj: Mil / ZSRR

 

Model: Mi-26

 

 

 

 

 

 

1. Opis 

Ciężki dwusilnikowy śmigłowiec transportowy z ośmiołopatowym wirnikiem (oblatany 14.12.1977 r.); w swoich czasach uchodził za największy na świecie śmigłowiec produkowany seryjnie. Wyposażony był w nowoczesną awionikę i mógł być używany w każdych, nawet ekstremalnych warunkach atmosferycznych. Przeznaczony był do przewożenia ciężkich ładunków na duże odległości.

 

 

2. Schemat

 

3. Dane techniczne

Typ samolotu  
Silnik, producent  Łotariew D-136
Maksymalna moc  2 × 8501 kW (11400 KM)
Zastosowanie śmigłowiec wielozadaniowy
Wymiary
 
Średnica wirnika
 32 m
Długość całkowita  40 m
Wysokość  11,6 m
Masy  
Masa własna
 28 270 kg
Maksymalna masa startowa  56 000 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  295 km/h
Pułap  4600 m
Zasięg  800 km

 

Na podstawie: pl.wikipedia.org

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}