Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Andrzej Kupczak

    Andrzej Kupczak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

Regulamin

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Producent / Kraj:

Extra Flugzeugbau/Niemcy

Model:

Extra 300/330

 

Extra330LX1

Extra 330LX

 

1. Historia modelu

Extra Flugzeugbau EA300 - wysokowyczynowy samolot akrobacyjny zaprojektowany przez niemieckiego pilota akrobacyjnego Waltera Extrę w 1987 roku i zbudowany przez firmę Extra Flugzeugbau. Jest jednym z najpopularniejszych samolotów akrobacyjnych na świecie, stworzonym do wykonywania akrobacji wyższej - Advanced i wyczynowej - Unlimited, a także jednym z najczęściej używanych samolotów w historii edycji Red Bull Air Race. Napędzany jest zmodyfikowanym silnikiem Lycoming AEIO-540

 

Extra 300 używana jest przez wiele grup akrobacyjnych, między innymi przez Grupę Akrobacyjną „Żelazny", Royal Jordanian Falcons, The Blades, chilijski Air Force High Acrobatics Squadron i Królewskie Malezyjskie Siły Powietrzne. Także Francuskie Siły Powietrzne posiadają 3 treningowe samoloty tego typu.
 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Konstrukcja bazująca na samolocie Extra 230 (drewniane skrzydła zastąpiono skrzydłami z kompozytów węglowych, pokrytych włóknem szklanym). Profil lotniczy symetryczny, kąt zaklinowania skrzydła zerowy. Skrzydła posiadają niewielki wznios, a powierzchnia samolotu pozbawiona jest nitów. Samolot dostępny jest zarówno w wersji jednomiejscowej (Extra 300S) jak i dwumiejscowej pozwalającej na szkolenie pilotów w akrobacji lotniczej.

2.2. Wyposażenie

 

Silnik:
 300 - Lycoming AEIO-540 300KM, 224KW

 330 - Lycoming AEIO-580 330KM, 246KW

 
 

2.3. Warianty

 

     

    Extra 300 - podstawowa wersja dwumiejscowa, 300KM

    Extra 300S - Wersja jednomiejscowa ze zredukowaną o 50cm rozpiętością skrzydeł i powiększonymi lotkami.

    Extra 300SP - 300SP miała zredukowaną wagę w porównaniu do 300S i zmieniony ogon na taki jak w 330SX.                              Została zastąpiona przez 330SC.

    Extra 300SHP - 300SHP (HP=High performance, wysoka wydajność) niecertyfikowana wersja 300SP z silnikiem                              AEIO-580 330KM.   

    Extra 300SR - Extra 300SR jest zmodyfikowaną wersją samolotu używaną w zawodach Red Bull Air Race, z                                  zastosowanymi elementami mechanizacji skrzydła. 

    Extra 300L - Extra 300L jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-540 dwuosobową wersją samolotu ze                                     skrzydłami zamocowanymi niżej na krótszym niż w pozostałych wersjach kadłubie. Rozpiętość                               została zredukowana od 8m do 7,39m, zastosowano ulepszone lotki umożliwiające na osiągnięcie                           prędkości obrotu na poziomie 400 stopni na sekundę. Jest to najbardziej popularna wersja samolotu                       i w pełni certyfikowana przez FAA i EJAA. 

    Extra 300LP - 300LP ("P" - performance) jest lżejszą wersją 300L, ze zmienioną konstrukcją umożliwiającą                                 większą wydajność w akrobacji samolotowej.

    Extra 330SX - Ulepszona wersja 300S z mocniejszym silnikiem Lycoming AEIO-580 (330KM, 246kW). Wersja                                została zastąpiona przez 330SC.

    Extra330SC - Extra 330SC napędzana silnikiem Lycoming AEIO-580 jednomiejscowa wersja zaprojektowana by                           sprostać wyzwaniom akrobacji klasy Unlimited. Obecnie jest jedyną jednomiejscową wersją                                   samolotu akrobacyjnego produkowaną przez Extra Flugzeugbau.

    Extra 330LX - Extra 330LX jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-580 wersją dwumiejscową.

    Extra 330LT - Extra 330LT jest napędzaną silnikiem Lycoming AEIO-580 wersją dwumiejscową, używaną jako                             samolot turystyczny. Zastosowano szklany kokpit oraz zmniejszono prędkość obrotu w porównaniu                         z wersją 330LX.
 
3. Schemat  

extra300SC

Extra300SC 

 

4. Dane techniczne

Typ Samolotu  Extra Flugzeugbau Extra300/330
Silnik, producent  Lycoming AEIO-540 / Lycoming AEIO-580 
Maksymalna moc  
 Lycoming AEIO-540 300KM / Lycoming AEIO-540 330KM
Samolot  wysokowyczynowy samolot akrobacyjny
Wymiary  
Rozpiętość  8 m
Długość  6,9 m
Wysokość  2,6 m
Masy  
Masa własna  672 kg
Masa startowa  820 kg
Osiągi Śmigłowca  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  407 km/h
Prędkość podróżna  293 km/h
Wznoszenie maksymalne  16 m/s
Pojemność zbiorników paliwa  189
Zasięg  944 km

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito"alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

 

Producent / Kraj:

British Aerospace / Wielka Brytania

Model:

BAe 146 100/200/300

 

lhr-bae-146-300

BAe-146-300

 

1. Historia modelu

Brytyjski czterosilnikowy odrzutowy samolot pasażerski średniego zasięgu zaprojektowany przez British Aerospace. Jego pierwszy lot odbył się 3 września 1981. Od 1983 roku produkowany seryjnie. W 1992 roku zmodernizowany samolot produkowany pod oznaczeniem Avro RJ. W 1997 roku powstała wersja Avro RJX z nowymi silnikami (tylko trzy egzemplarze).

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Górnopłat o konstrukcji całkowicie metalowej z usterzeniem w układzie T. Cztery silniki turbowentylatorowe w podwieszanych gondolach. Podwozie trójpodporowe, chowane w locie.

 

2.2. Wyposażenie

 
Silnik:
 4 x Avco Lycoming ALF 502 R-5 o mocy 31 kN każdy.
 
 

2.3. Warianty

 

     

  •      BAe 146-100 / Avro RJ70 – wersja o pojemności od 70 do 80 pasażerów
  •      BAe 146-200 / Avro RJ85 – wersja o pojemności od 85 do 100 pasażerów
  •      BAe 146-300 / Avro RJ100 – wersja o pojemności od 100 do 112 pasażerów
  •      BAe 146STA – wojskowa wersja samolotu (tylko demonstrator)
  •      Avro RJX – wersja z bardziej ekonomicznymi silnikami
  •      BAe 146C Mk3 – dwa samoloty wersji 200, przebudowane przez BAE Systems w zakładach Hawker              Beechcraft Services. Samoloty wyposażono w opancerzoną kabinę, układ samoobrony, radiostację              HF i UHF oraz duże drzwi ładunkowe na burcie. Maszyny zostały zamówione przez Royal Air Force w              ramach pilnej potrzeby operacyjnej, związanej z wycofywaniem się brytyjskiego kontyngentu                      wojskowego z Afganistanu. Obydwa samoloty weszły w skład No. 32 Squadron RAF(32 Eskadry RAF).

    

 
3. Schemat  

british-aerospace-bae-146-schemat

BAe 146-300

 

 

4. Dane techniczne

 

Typ Samolotu  BAe 146-100/200/300
Silnik, producent  Avco Lycoming ALF 502 R-5 - 31 kN, Honeywell
Maksymalna moc  4 x 31 kN
Samolot  odrzutowy samolot pasażerski średniego zasięgu
Wymiary  
Rozpiętość  BAe-146-100 - 26.34 m

 BAe-146-200 - 26.34 m

 BAe-146-300 - 26.34 m

Długość

 BAe-146-100 - 26.16 m 

 BAe-146-200 - 28.55 m

 BAe-146-300 - 30.99 m

Wysokość

 BAe-146-100 - 8.61 m

 BAe-146-200 - 8.61 m

 BAe-146-300 - 8.59 m

Masy  

 

Masa własna

 BAe-146-100 - 23 300kg

 BAe-146-200 - 23 800kg

 BAe-146-300 - 24 800kg

Masa startowa

 BAe-146-100 - 38 102kg 

 BAe-146-200 - 42 184kg

 BAe-146-300 - 44 225kg
Osiągi Śmigłowca  
Prędkość podróżna

 BAe-146-100 - 750 km/h

 BAe-146-200 - 750 km/h
 BAe-146-300 - 750 km/h

 

Prędkość maksymalna

 BAe-146-100 - 890 km/h

 BAe-146-200 - 890 km/h

 BAe-146-300 - 890 km/h

 

Pojemność zbiorników paliwa

 BAe-146-100 -  11 728 l

 BAe-146-200 -  11 728 l 

 BAe-146-300 -  11 728 l

 

Zasięg

 BAe-146-100 -  2 174 km

 BAe-146-200 -  2 365 km  

 BAe-146-300 -  2 181 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito"alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

 

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

 

Komentarze użytkowników

 

{jcomments on}

 

  • BAe 146-100 / Avro RJ70 – wersja o pojemności od 70 do 80 pasażerów
1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Producent / Kraj:

AIRBUS Helicopters / Francja

Model:

Eurocopter EC725 (H225M Caracal)

 

Caracal

EC725

 

1. Historia modelu

 Śmigłowiec powstał na zapotrzebowanie francuskich sił zbrojnych do zadań CSAR (poszukiwawczo-ratunkowych w warunkach bojowych), po odrzuceniu testowanego w latach 1996-1999 AS532A2 Cougar jako zmodernizowana konstrukcja. Pierwszy prototyp wzniósł się w powietrze 27 listopada 2000 roku w miejscowości Marignane. Pierwsze sześć śmigłowców dostarczono do francuskich sił powietrznych w lutym 2005 roku. Dalsze osiem sztuk odebrała francuska armia. Pierwsze sześć śmigłowców dostarczono do francuskich sił powietrznych w lutym 2005 roku. Dalsze osiem sztuk odebrała francuska armia. W 2008 zamówienie na 50 sztuk złożyła Brazylia (18 dla sił powietrznych, 16 dla marynarki i 16 dla wojsk lądowych). Od 2010 roku Meksyk zamówił łącznie 12 śmigłowców dla sił powietrznych i dla marynarki. Malezja w 2011 roku zamówiła 12 sztuk dla marynarki wojennej, które mają zastąpić przestarzałe SH-3 Sea King. Po sześć śmigłowców zamówiła też Indonezja i Tajlandia, a trzydzieści – Kuwejt.

 

Polska negocjowała zakup 50 śmigłowców H225M za ok. 13,5 mld PLN dla zastąpienia Mi-8 i Mi-14 Sił Zbrojnych, ale po roku rozmów w październiku 2016 Ministerstwo Rozwoju poinformowało o zakończeniu negocjacji umowy offsetowej gdyż Airbus Helicopters nie przedstawił oferty zabezpieczającej w należyty sposób interesów ekonomicznych oraz bezpieczeństwa Polski. Zdaniem producenta decyzja o zerwaniu negocjacji została podjęta jednostronnie przez Ministerstwo.
 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

Całkowicie metalowy przeznaczony dla dwóch pilotów, zdolny do przewozu 28 osób.

2.2. Wyposażenie

 
Silnik:
 2 silniki turbowałowe Makila 1A4
 
Uzbrojenie:

        2 karabiny maszynowe FN MAG zamieszczone po obu stronach śmigłowca

        2wyrzutnie pocisków rakietowych 68 mm

        2 działka GIAT 20 mm

        system ostrzegający o opromieniowaniu wiązką radarową EWR-99 FRUIT RWR

        wyrzutnia flar/dipoli Alkan ELIPS

 

2.3. Warianty

 

     

        H225M (EC725 Caracal) : Śmigłowiec Transportowo-Bojowy

        H225 (EC225)  :  Śmigłowiec dla odbiorców cywilnych

        EC725 VIP : Transport VIP'ów, do 12 osób

        EC725 SAR : Śmigłowiec do poszukiwań i udzielania pomocy

        EC725 MEDEVAC : Śmigłowiec Medyczno-Ewakuacyjny

        

 

 
3. Schemat  

EC 725 Line Drawing.svg 

 

4. Dane techniczne

Typ Śmigłowca  Eurocopter EC725 Super Cougar (H225M Caracal)
Silnik, producent  2 silniki turbowałowe Makila 1A4
Maksymalna moc  2 x 2400 KM
Śmigłowiec  Śmigłowiec Transportowy
Wymiary
 
Średnica Wirnika
 16,20 m
Długość  19,50 m
Wysokość  4,60 m
Masy  
Masa własna
 5330 kg
Maksymalna masa startowa  11000 kg
Masa użyteczna  5670 kg
Osiągi Śmigłowca  
Prędkość maksymalna w locie poziomym  324 km/h
Prędkość podróżna  285 km/h
Wznoszenie maksymalne  7.4 m/s
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej  2 x 325kg/h
Pojemność zbiorników paliwa  
Zasięg  857 km

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito"alt, stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

Zadaj pytanie dotyczące samolotu

Komentarze użytkowników

{jcomments on}