Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


 
beznazwy

 

3Xtrim -  Zakłady Lotnicze Sp.z o.o. jest producentem samolotów z siedzibą w Bielsku-Białej. Firma została założona przez inżyniera i mechanika samolotowego Adama Kurbiela w 1996 pod nazwą Wytwórnia Konstrukcji Lekkich i Naprawa - A. Kurbiel.Firma zatrudniła wielu pracowników z przemysłu lotniczego którzy wcześniej pracowali u producenta szybowców. Nazwa firmy została zmieniona na Zakłady Lotnicze 3Xtrim Sp. z.o.o w listopadzie 1999 r .3Xtrim koncentruje się na projektowaniu i produkcji samolotów ultralekkich takich jak 3X55 i 3X47, które po raz pierwszy poleciały w formie prototypów w 1996 roku. Nazwa firmy 3Xtrim ma odnosić się do projektu samolotów jest tj. "potrójne przycięte" (a dokładniej "triple-testy") podczas projektowania prototypów i produkcji, a także, że etapach samolot są przeznaczone na ekstremalne warunki. W języku angielskim nazwa firmy jest wymawiane  "Tree-Extreme".  W 2006r. firma otrzymała certyfikat na projekowanie, budowę oraz obsługę ultralekkich statków powietrznych. Firma prowadziła swoją działalność na terenie Bielsku-Białej, którą zakończyła w 2014

 

logo

 

Ekolot jest polskim producentem samolotów z siedzibą w Korczynie. Firma została założona w 1995 roku i specjalizuje się w projektowaniu i produkcji samolotów ultralekkich. Głównym konstruktorem samolotów ultralekkich firmy Ekolot jest Jerzy Krawczyk który zaprojektował takie samoloty jak : JK-01, JK-05, KR-030.

 

 

Lotnictwo ultralekkie zapoczątkowane zostało już we wczesnych latach osiemdziesiątych. Klasa samolotów ultralekkich została stworzona dla amatorskiego (niekomercyjnego) latania. Przepisy dotyczące konstrukcji różnią się w różnych krajach. W Polsce definicja na podstawie (ROZPORZĄDZENIA MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 25 kwietnia 2005 r (Dz. U. z dnia 17 czerwca 2005 r.) w sprawie wyłączenia zastosowania niektórych przepisów ustawy - Prawo lotnicze do niektórych rodzajów statków powietrznych oraz określenia warunków i wymagań dotyczących używania tych statków) brzmi: "statek powietrzny posiadający nieruchome powierzchnie nośne, sterowany aerodynamicznie w trzech stopniach swobody przez wychylanie powierzchni sterowych, wyposażony w co najmniej jeden zespół napędowy zapewniający samodzielny start i lot wznoszący, posiadający nie więcej niż 2 miejsca, prędkość przeciągnięcia lub minimalną w locie ustalonym w konfiguracji do lądowania nieprzekraczającą 65 km/h (35 knots) prędkości cechowanej (CAS) i maksymalną masę startową (MTOM) nie większą niż:
 
300 kg - dla samolotu lądowego jednomiejscowego
450 kg - dla samolotu lądowego dwumiejscowego

330 kg - dla amfibii lub wodnosamolotu jednomiejscowego, przy czym jeżeli jest on eksploatowany zarówno jako wodnosamolot i samolot lądowy, powinien spełniać odpowiednie wymagania w zakresie maksymalnej masy startowej (MTOM)
495 kg - dla amfibii lub wodnosamolotu dwumiejscowego , przy czym jeżeli jest on eksploatowany zarówno jako wodnosamolot i samolot lądowy, powinien spełniać odpowiednie wymagania w zakresie maksymalnej masy startowej (MTOM)"
Generalnie jednak:
masa startowa nie przekracza 450 kg prędkość minimalna nie większa niż 65 km/h prędkość przelotowa 200 - 250 km/h zasięg 2000 km zużycie 7 litrów na 100 km silnik o mocy 55 KM do 100 KM

     

    Ograniczenia masy startowej
    Kategoria ULLSposób operowania
    LądoweOperujące z wody lub amfibie
    Samoloty * jednomiejscowe 300 kg 330 kg
    jednomiejscowe wyposażone w spadochronowy system ratowniczy 315 kg 330 kg
    Samoloty dwumiejscowe 450 kg 495 kg
    dwumiejscowe wyposażone w spadochronowy system ratowniczy 472,5 kg 495 kg
    Śmigłowce i wiatrakowce jednomiejscowe 330 kg
    dwumiejscowe 495 kg
    Ograniczenia masy własnej
    Szybowce jednomiejscowe 80 kg
    dwumiejscowe 100 kg


    www.ulc.pl

     

     

    AERO_ATAERO AT - zajmuje się projektowaniem, certyfikacją i wdrożeniem do produkcji niedrogich samolotów szkolno-turystycznych. Firma AERO posiada kompletną linię produkcyjną składającą sie z 15 przyrządów montażowych. Firma posiada certyfikaty na produkcję części i elementów do samolotów, m.in. Certyfikat Typu EASA na trzyłopatowe śmigło aeroelastyczne wykonane z kompozytu węglowego. Polska firma lotnicza Aero powstała w 1994 r. Prezesem i głównym konstruktorem firmy jest mgr inż. Tomasz Antoniewski (pierwszą jego konstrukcją, która powstała jeszcze przed założeniem firmy, był samolot AT-1). Od początku prowadzono w niej prace nad niedrogim i ekonomicznym samolotem służącym do latania rekreacyjnego oraz szkolenia podstawowego. W 1996 r. Tomasz Antoniewski opracował projekt samolotu AT-2, który pozostał w egzemplarzu prototypowym. W 1998 r. powstał samolot Aero AT-3, którego produkcję seryjną uruchomiono w 2000 r. w Centralnej Szkole Lotniczo-Technicznej Aeroklubu Polskiego.
    Właścicielem mieleckich zakładów Aero AT, produkujących samoloty treningowe AT-3, od czerwca 2013 roku jest chińska firma JiangSu LanTian Aerospace Industrial Park. Chińczycy deklarują inwestycje w produkcję oraz badania i rozwój nowych konstrukcji lotniczych. Chińczycy obiecują wsparcie zakładów znacznymi środkami finansowymi, dzięki czemu możliwe będzie utrzymanie wysokiego tempa produkcji samolotów i części zamiennych dla obecnych i nowych klientów, a także prowadzenie prac badawczo-rozwojowych.


    Na podstawie informacji udostępnionych przez wikipedia.org

     

    Jabiru

     

     

    Jabiru Aircraft została założona w 1988 r. przez Phila Ainsworrha i Rodney'a Stiffa. Spółka postawiła sobie za cel skonstruowanie i wyprodukowanie dwuosobowego samolotu szkolno-rekreacyjnego, który spełniałby normy wyznaczone przez Australijskie Lotnictwo Cywilne (CAO) dla samolotów ultralekkich, ale jednocześnie takiego, którego można by było zarejestrować jako samolot do ogólnego przeznaczenia.

    Jabiru jabiru pl

    Jabiru LSA 55/2K - został oblatany w sierpniu 1989 r. Australijski certyfikat typu otrzymał w 1991 r. Montowany fabrycznie Jabiru sprzedawał się w miarę dobrze. Jednak potencjalni nabywcy oczekiwali go w zestawach do samodzielnego montażu. Pierwszy model do składania to Jabiru SK, oblatany w 1995 r. 

    Jabiru Aircraft w 1991 roku sama zaprojektowała także i zbudowała silnik- dwurzędowy boxer Jabiru 1600 o mocy 44 kW (60 KM) do użytku w swoich maszynach. Z czasem okazał się on lżejszy i tańszy w eksploatacji niż silniki oferowane przez konkurencję. Półtora roku później Jabiru uzyskała na niego certyfikat, zaś od kwietnia 1993 r. do marca 1996 r. zbudowała 54 samoloty napędzane tymże silnikiem.

    Pod koniec 1995 r. wszedł do produkcji silnik Jabiru 2200 o mocy 59 kW (80 KM). Stał się podstawowym silnikiem dla samolotów Jabiru, montowanym także do starszych egzemplarzy. Do produkcji weszła również wersja silnika Jabiru 2200A o zwiększonej do 62,5 kW (85 KM) mocy oraz wersja Jabiru 2200J.

     

    Modele:

     

    • Jabiru J200/J400
    • Jabiru J430 Kit

     

     


    Na podsawie. www.samolotypolskie.pl oraz info dystrybutora Ajust Jabiru Polska