Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Andrzej Kupczak

    Andrzej Kupczak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

Regulamin

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)
 
beznazwy

 

3Xtrim -  Zakłady Lotnicze Sp.z o.o. jest producentem samolotów z siedzibą w Bielsku-Białej. Firma została założona przez inżyniera i mechanika samolotowego Adama Kurbiela w 1996 pod nazwą Wytwórnia Konstrukcji Lekkich i Naprawa - A. Kurbiel.Firma zatrudniła wielu pracowników z przemysłu lotniczego którzy wcześniej pracowali u producenta szybowców. Nazwa firmy została zmieniona na Zakłady Lotnicze 3Xtrim Sp. z.o.o w listopadzie 1999 r .3Xtrim koncentruje się na projektowaniu i produkcji samolotów ultralekkich takich jak 3X55 i 3X47, które po raz pierwszy poleciały w formie prototypów w 1996 roku. Nazwa firmy 3Xtrim ma odnosić się do projektu samolotów jest tj. "potrójne przycięte" (a dokładniej "triple-testy") podczas projektowania prototypów i produkcji, a także, że etapach samolot są przeznaczone na ekstremalne warunki. W języku angielskim nazwa firmy jest wymawiane  "Tree-Extreme".  W 2006r. firma otrzymała certyfikat na projekowanie, budowę oraz obsługę ultralekkich statków powietrznych. Firma prowadziła swoją działalność na terenie Bielsku-Białej, którą zakończyła w 2014

 

1 1 1 1 1 Rating 4.00 (1 Vote)

logo

 

Ekolot jest polskim producentem samolotów z siedzibą w Korczynie. Firma została założona w 1995 roku i specjalizuje się w projektowaniu i produkcji samolotów ultralekkich. Głównym konstruktorem samolotów ultralekkich firmy Ekolot jest Jerzy Krawczyk który zaprojektował takie samoloty jak : JK-01, JK-05, KR-030.

 

 

1 1 1 1 1 Rating 5.00 (3 Votes)

Producent / Kraj:

Tecnam / Włochy
Tecnam P2010 - SP-TTN
Tecnam P2010 - SP-TTN

Model:

Tecnam P2010

 

 

Tecnam P2010 2

 

 

 

1. Historia modelu

 

 

   Data oblotu: 12 kwiecień 2012

   Lata produkcji: 2012 - trwa

  

   Produkcja: 4

   - 1 egz. Tecnam P2010 - I-FOUR

   - 2 egz. Tecnam P2010 - I-EASA

   - 3 egz. Tecnam P2010 - I-PTFD

   - 4 egz. Tecnam P2010 - SP-TTN

Tecnam P2010 - SP-TTN
Tecnam P2010 - SP-TTN
Tecnam P2010 - SP-TTN
Tecnam P2010 - SP-TTN
Tecnam P2010 - SP-TTN
Tecnam P2010 - SP-TTN
4 egz. Tecnam P2010 - SP-TTN
4 egz. Tecnam P2010 - SP-TTN
4 egz. Tecnam P2010 - SP-TTN
4 egz. Tecnam P2010 - SP-TTN
 
 

2. Opis

 

   Obecnie lata  ponad dwadzieścia egzemplarzy samolotów typu Tecnam na terenie naszego kraju.

   Poniżej lista Tecnamów stacjonujących w Polsce na znakach "Sierra Papa":

 

   Tecnamy stacjonujące w Polsce :

 

   Tecnam P92 - SP-SULT, SP-SAFO (Prywatne)
   Tecnam P2002JF - SP-CPL, SP-ILS, SP-TWR (Bartolini Air)
   Tecnam P2002JF - SP-RWY, SP-RWZ (Runway Pilot School)
   Tecnam P2002JF - SP-AKI, SP-AKE (Aeroklub Kielecki)
   Tecnam P2002JF - SP-SMA (Smart Aviation)
   Tecnam P2002JF - SP-ION, SP-DNA, SP-TZT, SP-SZKP (Prywatne)
   Tecnam P2006T - SP-DZW, SP-MEP (Bartolini Air)
   Tecnam P2006T - SP-MAC (Ventum Air)
   Tecnam P2006T - SP-GBA (Prywatny)
   Tecnam P2008 - SP-SORO (Prywatny)
   Tecnam P2008 - SP-WBI, SP-WBA (Air-Res)

 

 

 

 

3. Schemat

 

TecnamP2010 schemat

 
 

 

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu P2010
Silnik, producent

Lycoming IO-360

Maksymalna moc

130 kW (180KM)

Płatowiec Górnopłat,
Wymiary  
Rozpiętość skrzydeł 10,30 m
Długość 7,97 m
Wysokość 2,64 m
Powierzchnia skrzydeł

14.60 m2

Masy  
Masa własna 1 160 kg
Maksymalna masa startowa (bez systemu ratunkowego)

 

Masa użyteczna b.d.
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 259 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy 237km/h

 

 

źródło : Mikołaj Lech (Tecnam w Polsce)

Mikołaj Lech (Tecnam w Polsce)
Mikołaj Lech (Tecnam w Polsce)

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.

{jcomments on}

1 1 1 1 1 Rating 0.00 (0 Votes)

Producent / Kraj:

Aeroprakt Ltd. / Ukraina

Model:

A-22L

 

a22L

 

 

 

 

1. Historia modelu

Celem projektu było stworzenie samolotu zapewniającego maksimum komfortu, z dwoma miejscami obok siebie, o zgrabnej sylwetce, ze skrętnym przednim kołem i doskonałych własnościach lotnych. Ten niezwykły samolot o bardzo przestronnym, ogrzewanym kokpicie zapewnia mnóstwo przestrzeni dla pasażerów i bagażu. 128 cm szerokości to więcej niż ma większość samolotów czteromiejscowych.

 

 

2. Opis

 

2.1. Konstrukcja

 

A-22L jest górnopłatem z zastrzałami montowanymi do kadłuba.

 

  • Kadłub wykonany jest w całości jako konstrukcja skorupowa z duraluminium z kompozytową pokrywą silnika i przeszkleniem z PVC lub poliwęglanu.
  • Skrzydła o stałym profilu wykonane są jako konstrukcja żebrowa z duraluminium.
  • Metalowe poszycie noska profilu stanowi razem ze ścianką głównego dźwigara sztywny kontur zamknięty.
  • Za dźwigarem poszycie skrzydła wykonane jest ze specjalnej tkaniny termokurczliwej Diatex.
  • Klapolotki na pełnej rozpiętości skrzydeł. Jako klapy ustawiane w pozycjach 10 i 20 stopni dla krótkich startów i lądowań. Klapolotki, podobnie jak skrzydła, wykonane są jako struktura duraluminiowa z poszyciem z Diatexu.
  • Ster wysokości mocowany jest do statecznika poziomego wykonanego w całości z duraluminium (dźwigar, żebra, poszycie). Ster wysokości jest strukturalnie podobny do konstrukcji klapolotek.
  • Ster kierunku mocowany jest do statecznika pionowego wykonanego w całości z duraluminium (dźwigar, żebra, poszycie) i stanowiącego integralną część kadłuba. Ster kierunku jest strukturalnie podobny do konstrukcji klapolotek.
  • Poszycie powierzchni sterowych i części skrzydeł za dźwigarem wykonane z Diatexu, specjalnej tkaniny termokurczliwej. W połączeniu ze specjalną warstwą lakierniczą poszycie zapewnia co najmniej 20 letnią wytrzymałość. Pokrywa silnika, owiewki kół i zastrzałów oraz końcówki skrzydeł wykonane z kompozytów.
  • Duże drzwi z wypukłym przeszkleniem sięgającym podłogi umożliwiają doskonałą widoczność w dół i na boki. Przeszklone panele za kokpitem gwarantują prawie 360° widoczności. Samolot dysponuje zapinanym bagażnikiem o ładowności 20 kg, dostępnym od środka.
  • Zdwojone sterowanie z centralnym drążkiem, alternatywnie drążek "Y" lub dwa wolanty. Zdwojone pedały i dźwignie przepustnicy, łatwo dostępna dźwignia klap na środku pod sufitem kokpitu.
  • Stałe, trójkołowe podwozie jest jednocześnie mocne i podatne, dając wzorową sterowność na ziemi.
  • Szerokie opony przy dużym rozstawie miękko resorowanego podwozia są doskonałe na nierównych lub miękkich lotniskach. Środek ciężkości położony blisko głównego podwozia umożliwia łatwe odciążenie przedniego kółka. Malutkie kółko z tyłu chroni ogon przed uszkodzeniem.
  • Hamulce hydrauliczne (Matco) z miedzianymi przewodami zamiast węży.

 

2.2. Wyposażenie

Silnik

Rotax 912. Silnik o doskonałej reputacji ze względu na niezawodność i oszczędność. Resurs 1500 godzin - to ok. 10 lat eksploatacji dla przeciętnego użytkownika.

 

Pozostałe wyposażenie

Awionika zabudowywana pod zamówienie indywidualnego klienta. Na tablicy przyrządów mogą zostać zainstalowane klasyczne, analogowe przyrządy pilotażowo-nawigacyjne. Opcją jest także zamontowanie ciekłokrystalicznych wskaźników (tzw. Glass-cockpit) w zależności od wymagań klienta.


Ponadto opcjonalnym wyposażeniem samolotu są:

- bagażnik o ładowności do 20kg

- ogrzewanie kabiny

- spadochronowy system ratunkowy MAGNUM High-Speed Softpack

 

2.3. Warianty

Brak.

 

 

 

   
3. Schemat  

 

A-22_w_trzech_rzutach

 

 

 

4. Dane techniczne

Typ samolotu Aeroprakt A-22L
Silnik, producent Rotax 912
Maksymalna moc 80 KM / 100 KM
Płatowiec 2 osobowy, górnopłat
Wymiary
 
Rozpiętość skrzydeł
9,55 m
Długość 6,16 m
Wysokość 2,47 m
Masy
 
Masa własna
270 / 280 kg
Maksymalna masa startowa 472,5 kg (z systemem ratunkowym)
Masa użyteczna ok. 200 / 190 kg
Osiągi samolotu  
Prędkość maksymalna w locie poziomym 170 / 180 km/h
Prędkość podróżna - 75% mocy ok. 140 km/h
Prędkość minimalna 60 km/h
Wznoszenie maksymalne 4,5 / 5 m/s
Rozbieg 90 / 85 m
Dobieg 120 m
Zużycie paliwa przy prędkości podróżnej 11 / 13 l/h
Pojemność zbiorników paliwa 90 l
Zasięg 950 / 850 km

 

Historia Zakładów Lotniczych 3Xtrim nierozerwalnie związana jest z losami konstrukcji samolotów które w nich powstawały oraz tworzących ich ludzi, i przez taki pryzmat jest tutaj przedstawiona.

Wszytsko zaczęło się w roku 1984, od ultralekkiego, jednomiejscowego samolotu ULM-1 "Moskito" , stworzonego przez Adama Kurbiela, ojca wszsystkich konstruckji 3Xtrim. Inicjatorem budowy był P. Grabowski, mieszkający we Frankfurcie nad Menem, biznesmen, właściciel firmy Konsuprod. Wraz z A. Kurbielem grupę twórców samolotu tworzyli: Wiesław Gębala - technolog oraz Jan Fołtyn i Jan Uczniak - specjaliści montażu samolotów. Ludzie ci wywodzili się z SZD Bielsko i stanowili bardzo zgrany zespół.


{jcomments on}