Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


MOJA PASJA - Zycie i działalność Tadeusza Chylińskiego dla Polskiego Lotnictwa w świetle dokumentów, to nowa dwutomowa pozycja ukazująca historię rozwoju lotnictwa w ostatnich latach międzywojennych do lat 70 ubiegłego wieku w oparciu o doświadczenia uznanego konstruktora i pracownika naukowo- badawczego. Autor zebrał i opracował materiały dotyczące życia i kariery zawodowej doc mgr inż. Tadeusza Chylińskiego, który całe swoje życie oddał polskiemu lotnictwu jako konstruktor( przed wojną DWL RWD a po jej zakończeniu IL) i jako kierownik  w Instytucie Lotnictwie.

 

Moja pasja  tom 1

W pierwszym tomie zawarto m.in.

- okres studiów na kierunku lotniczym Wydziału Mechanicznego Politechniki Warszawskiej

- prace jako konstruktor w wytwórni Lotniczej DWL-RWD w latach 1937-1939

- kulisy wygranego  w 1945 konkursu na projekt motoszybowca

- projekt u turystycznego( dyspozycyjno-kurierski)”C1”

- pierwsze lata pracy w Głownym Instytucie Lotnoctwa( pożniej Instytut Lotnictwa)

- projekty wykonanych na zamówienie wojska powietrznych celów TC-1 i TC-2 oraz Spec-3 i Spec-4

- projekt wersji sanitarnej znanego u wielozadaniowego Piper Cub

- projekt szybowca szkolnego „Kawka”

- próby wytrzymałościowe i statyczne ów,śmigłowców i szybowców w IL w latach 50

- badania ów myśliwskich LiM-1, LIM.LiM-5 i LiM 6bis

 

 

 

 

Moja pasja  tom 2

Drugi tom zawiera:

 

- dorobek Zakładu Wytrzymałości i Zakładu Płatowców IL, kierowanego w latch 50 i 60

- projekt turboodrzutowgo u szkolno-treningowego AS

- kulisy katastrof zakupionych przez PLL LOT pasażerskie Vickers Viscount 804

- projekt z roku 1964 u wielozadaniowego TC”Borsuk”

- badania wytrzymałościowe i próby statyczne szybowców i ów( kilka wersji u PZL-104 Wilga)

- tajny program wojskowy o kryptonimie „Diament” realizowany w latach 60 ubiegłego wieku

- wykonany w latach 1966-67 projekt u akrobacyjnego TC-A68

- dokumenty ukazujące perspektywy rozwoju polskiego przemysłu lotniczego w latach 70 w ścisłym powiązaniu z ZSRR

 

 

 

 

 

 

Ksiązkę zilustrowano kilkuset dotychczas nieznanymi zdjęciami, oryginalnymi dokumentami i innymi źródłowymi materiałami ikonograficznymi oraz opisami badań wytrzymałościowych i prób statycznych  sprzętu lotniczego, przeprowadzonych w Zakładzie Wytrzymałości IL. Obowiązkiowa lektura dla tych, którzy chcą poznać historię rozwoju polskiej lotniczej myśli konstrukcyjnej z punktu widzenia człowieka pełniącego ważną rolę w jej kształtowaniu.

 

Doc mgr inż. Tadeusz Edward Chyliński urodził sie 13.10.1911 w Warszawie. Naukę rozpoczął w Gimnazjum Męskim Bolesława Muszyńskiego w Warszawie a następnie kontynuował nauke w Koedukacujnym Gimnazjum Humanistycznym w Milanówku. Maturę uzyskał w Prywatnym Gimnazjum Humanistycznym Ludwika Lorentza w roku 1930. W roku 1931 rozpoczął studia na Wydziale Mechanicznym Politechniki Warszawskiej gdzie w 1935 uzyskał półdyplom. Po odbyciu służby wojskowej na początku wrzesnia 1937 roku rozpoczął pracę w Doswiadczalnych Warsztatach Lotniczych RWD na Okęciu jako konstruktor płatowcowy.Do wybuchu wojny brał udział w pracach m.in. przy takich ach jak RWD-17, RWD-19,RWD-21 czy RWD 14 Czapla i RWD -25. W kampanii wrześniowej brał udział jako artylerzysta w 5 i 8 PAL a w trakcie okupacji walczył w szeregach ZWZ a następnie AK. W styczniu 1948 podjął pracę w Instytucie Technicznym Lotnictwa jako konstruktor w Dziale Wytrzymałościowo-Konstrukcyjnym. Powojenną działalność zawodową związał z Instytutem Lotnictwa pełniąc funkcje kierownicze m.in Zakładu Płatowcowego oraz Zakłdu Wytrzymałościowego Instytutu, prowadząc samodzielną działanośc naukowo - badawczą( od 1973 docent). Brał udział w wielu projektach oraz był autorem konstrukcji lotniczych m.in szybowca szkolnego"Kawka" , u szkolno-treningowego "As" ,u wielozadaniowego krótkiego startu i lądowania TC Borsuk czy u akrobacyjnego TC-A68. Za pracę na rzecz lotnoctwa został odznaczony Krzyżem Kawalerski m Orderu Odrodzenia Polski, Srebrnym Krzyżem Zasługi i innymi odznaczeniami państwowymi.Zmarł 15.02.1978 w Warszawie

 

 

-

 

"Ucieczka przed bombami" to książka, której tematem głównym nie tyle są samoloty, co ucieczka przed nimi. Dokładniej chodzi o wywóz skarbów kultury, które ratowano przed niemieckimi bombami podczas II wojny światowej. Autorem książki jest Leszek Adamczewski, pisarz, na którego dorobek składa się wiele pozycji dotyczących tajemnic i zagadek właśnie z okresu II wojny.

 

ucieczka przed bombami

 

Adamczewski jest uznanym pisarzem i dziennikarzem poznańskim, stąd jego zainteresowania krążą wokół stolicy Wielkopolski.


Wartość merytoryczna książki jest bardzo duża, bowiem pozycja  powstała w oparciu o dokumenty polskie, niemieckie, amerykańskie i rosyjskie, a także o rozmowy ze świadkami wydarzeń.Jest to kolejny plus książki, którą czyta się z zapałem, zainteresowaniem i świadomością, że informacje zostały rzetelnie sprawdzone przez autora.. Wszyscy miłośnicy historii powinni być zadowoleni, w książce brak jest żmudnych opisów, a czytelnik ma wrażenie, że niczym niewidzialny widz bierze udział bezpośrednio w opisywanych wydarzeniach.


Przed bombowcami wywożone są eksponaty głównie z poznańskiego Muzeum Cesarza Fryderyka oraz Archiwum Rzeszy. Malarstwo, rękodzieło artystyczne, eksponaty z dziedziny historii naturalnej, to wszystko bierze udział w "ucieczce". Wszystkim miłośnikom samolotów oraz osobom lubiącym ciekawostki, powinno spodobać się to, że losy eksponatów splatają się z eksponatami wywożonymi z innych miejscowości, m. in. Z Galerii Drezdeńskiej. Całość przeplatają zdjęcia budynków, eksponatów czy po prostu wydarzeń opisanych w książce.


Wisienką na torcie wiedzy jest fakt, że Adamczewski krótko podsumowuje, co stało się z wywiezionymi eksponatami i jakie szanse mamy na odzyskanie tych brakujących.

 

Zdecydowanie możemy polecić tę pozycję, której czytanie nie zajmie więcej, jak jeden weekend.

malpaTutaj znajdziecie Państwo linki do wydawnictw, których książki prezentujemy w naszej zakładce oraz do naszego sklepu, gdzie możecie zamówić książkę, która Was zainteresowała.

 

 

 

 

Linki:

 

- Sklep samoloty.pl - dział Książki

- Wydawnictwo Vesper

- Wydawnictwo Zysk i s-ka

- Wydawnictwo Replika

- Wydawnictwo Stratus

- Wydawnictwo OWPW

contact_us_hand_penTen dział ma być tylko dla Was. Każdy będzie mógł po przeczytaniu książki podzielić się tutaj spostrzeżeniami, wrażeniami, odczuciami, uwagami itd. Nie muszą to być od razu wielkoformatowe recenzje, na początek wystarczy kilka zdań (ale "lubie/nie lubię" to jednak trochę za mało, by zamieścić tutaj swój komentarz). Zresztą ten dział tworzycie Wy i Wy decydujecie jak ma wygladać. Czekamy na wasze pierwsze wpisy - przesyłajcie je na adres: redakcja@samoloty.pl.

 

 

 

Zapraszamy do zapoznania się z recenzjami:

 

encyklopediaŹródło wszelkiej wiedzy o świecie, a w naszym przypadku o lotnictwie. Co jakiś czas wydawnictwa publikują różne książki w formie encyklopedycznej, gdzie zebrane są hasła z danej dziedziny lotnictwa np. "Enycklopedia samolotów polskich w okresie międzywojennym". Książki zdaje się bardziej popularne niż monografie, bo wszelkie potrzebne informacje zawarte są w jednej pozycji, co pozwala uzyskać potrzebną wiedzę w łatwy i przejrzysty sposób. 

 

 

 

 

 

okladka_Wspolczesne_sily_powietrzne_swiata_druk_front

 

 

 

 

 

SIŁY POWIETRZNE ŚWIATA OD 1990 DO DZIŚ

 

Od 1990 do dziś

 

Autorzy: Thomas Newdick, Tom Cooper

 

O książce:


Współczesne siły powietrzne to bogato ilustrowany przewodnik do identyfikacji samolotów bojowych. Obszernie i z doskonałą znajomością tematu omawia wyposażenie i organizację sił powietrznych całego świata.

 

Przewodnik został podzielony według krajów, rodzajów sił zbrojnych oraz jednostek. Opisano zadania poszczególnych jednostek, typy używanych samolotów oraz oznaczenia, zarówno przynależne danej eskadrze, jak i indywidualne.

 

Przedstawiono tu cały wachlarz typów samolotów bojowych, od licznych wariantów amerykańskiego F-16 i C-130, poprzez rosyjskie „konie robocze” współczesnych sił powietrznych Su-25 i MiG-21, do rzadkich typów jak chiński J-10 czy francuski Rafale. Przedstawiono dane techniczne samolotów oraz opisy i miejsca stacjonowania poszczególnych jednostek.

Na ponad 200 specjalnie zamówionych do tego wydawnictwa kolorowych rysunkach przedstawiono samoloty wsparcia oraz rozpoznania, myśliwce i samoloty szturmowe. To cenne źródło wiedzy dla modelarzy lotniczych oraz wszystkich zainteresowanych współczesnymi samolotami wojskowymi.

 

 

Kup w naszym sklepie

 

 

{jcomments on}