Logowanie

Zdjęcie dnia

  • Jacek Grześkowiak

    Jacek Grześkowiak

Newsletter

Cotygodniowa porcja informacji lotniczych

JOOMEXT_TERMS

Pogoda

 


Dołącz do nas !

FB TW google-plus-ikona-2012 YT 

 


Centralne Warsztaty Lotnicze

 

W listopadzie 1918 r., chwilę po odzyskaniu niepodległości z myślą o wojsku zostały powołane do życia wojskowe warsztaty lotnicze. Były warsztatami remontowymi. W czasie swojegodziałaniaspełniły bardzo ważną funkcję w rozwojuprzemysłu lotniczego Polski lat 1918 – 1939. 20 grudnia 1918 r. otrzymały one nazwę Centralne Warsztaty Lotnicze. Zostały zlokalizowane w syrenim grodzie na terenie lotniska. Lotniska które miało siedzibę na Polu Mokotowskim. Zatrudnienie w nich znaleźli nasi rodacy służący wcześniej w armiach zaborczych iw niemieckich warsztatach lotniczych.

 

Plage Laskiewicz fot. aeroklub lubelski

Historia polskiego przemysłu lotniczego o ile się nie mylę w obliczeniach ma 100 lat bogatej tradycji. Poniżej chciałbym przybliżyć Czytelnikom wytwórnie płatowców( zakłady produkujące samoloty ) działające w latach 1918 – 1939 minionego wieku.

Z chwilą odzyskania przez Polskę niepodległości w 1918 r. poczyniono starania aby państwo dysponowało lotnictwem wojskowym.14 listopada 1918 r. powołano do życia Sekcję Żeglugi Napowietrznej Ministerstwa Spraw Wojskowych. Płatowce, które otrzymało wojsko w spadku po uczestnikach I wojny światowej nie należały do maszyn w pełni wartościowych. Miały one za sobą swoje „małe i duże pięć minut” wylatanena niebie wojennych frontów. W Polsce tamtych dni nie było zakładów, które mogłyby te produkować ale także w większym stopniu remontować płatowce. Trzeba było kupować konstrukcje zagranicą. Albo tworzyć od postaw rodzimy przemysł lotniczy. Pomocny okazał się kredyt zaciągnięty we Francji. Tylko że jak każdy wie. Zobowiązania finansowe nie muszą być dla nas korzystne. Co najważniejsze trzeba je spłacać.

Plage&Laśkiewicz fot. Aeroklub Lubelski

 

8 Noc w ILOT 2W ubiegły piatek Instytut Lotnictwa organizował jak co roku  „8. Noc w Instytucie Lotnictwa”, największą w Polsce nocną imprezę edukacyjną, której celem jest popularyzacja sektora lotniczego i kosmicznego w Polsce oraz promocja zawodów inżynierskich..

Hasłem tegorocznej edycji, było  „Noc żywych maszyn”. Na tę okazję, w programie znalazły się pokazy z dreszczykiem, zwiedzanie mrocznych, postindustrialnych przestrzeni laboratoryjnych oraz ożywione roboty i ekstremalne maszyny.

„Noc w Instytucie Lotnictwa” to impreza, która na stałe wpisała się w kalendarz najważniejszych wydarzeń lotniczych w Polsce. Do tej pory w wydarzeniu wzięło udział ponad 180 firm i instytucji związanych z przemysłem lotniczym, kosmicznym i nowymi technologiami. To, co najmocniej przemawia do wyobraźni to rosnąca z roku na rok frekwencja. W tym roku Instytut Lotnictwa odwiedziło ponad 37 000 osób co przewyższa ubiegłoroczne wydarzenie o 7000!. 


władcy przestworzy

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      KONKURS ROZSTRZYGNIĘTY ! 

 

NAGRODĘ WYLOSOWAŁA  MONIKA ZE ŚWIDNICY GRATULUJEMY!

 

Prawidłowa odpowiedź: Clark Gable 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Radom Air Show 2017 JolaOkoło 170 tysięcy miłośników lotnictwa podziwiało kunszt pilotażu najlepszych polskich i zagranicznych pilotów na Międzynarodowych Pokazach Lotniczych Air Show, które odbyły się w dniach 26-27 sierpnia 2017 roku na wojskowo-cywilnym lotnisku Sadków w Radomiu.

Tegoroczna edycja odbyła się pod hasłem 85. rocznicy zwycięstwa kapitana pilota Franciszka Żwirki i inżyniera Stanisława Wigury w 1932 roku w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge na samolocie RWD-5 polskiej konstrukcji. Temu tematowi poświęcona była jedna z trzech stref tematycznych. Dwie pozostałe to Strefa Dziecka oraz Strefa Kultury Wysokich Lotów, obejmująca replikę 1:1 samolotu Hurricane z dywizjonu 303, namiot Fly Film Festival oraz wystawę zdjęć spotterów. Tegoroczne pokazy oprócz stref tematycznych składały się z powietrznych akrobacji wykonanych na najnowocześniejszych maszynach, zarówno wojskowych, jak i cywilnych, pokazów samolotów historycznych, wystawy statycznej samolotów, śmigłowców, sprzętu wojskowego i techniki lotniczej.